Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Według danych Eurostat, w I połowie 2019 r. wartość sprzedaży produktów mleczarskich z Unii Europejskiej na rynki krajów trzecich wyniosła 5,6 mld EUR, czyli była o 10,6% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Wartość eksportu
Wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku wszystkich głównych kategorii produktów mleczarskich, a największą dynamiką charakteryzowały się proszki mleczne. Wartość eksportu mleka w proszku i serwatki zwiększyła się o 17% odpowiednio do 1,77 mld i 0,53 mld EUR. Sprzedaż na rynki zagraniczne mleka i śmietany płynnej zwiększyła się o 13% do 0,53 mld EUR, jogurtów i napojów fermentowanych o 12% do 0,19 mld EUR, a masła o 2% do 0,52 mld EUR. Wartość eksportu serów i twarogów z UE przekroczyła 2 mld EUR i była o 6% większa niż w I połowie 2018 r.
Wolumen eksportu
W ujęciu wolumenowym największą dynamikę wzrostu eksportu odnotowano w przypadku mleka i śmietany płynnej - 18,9% do 570 tys. t. Znacząco, bo o 14,0% do 811 tys. t, zwiększyła się sprzedaż zagraniczna proszków mlecznych. Wolumen eksportu serów i twarogów zwiększył się natomiast nieznacznie, o 0,9% do 424 tys. t, podczas gdy serwatki obniżył się o 2,0% do 336 tys. t.
Chiny
W I połowie 2019 r. największy wzrost wartości eksportu produktów mleczarskich z UE- o 30,4% do 721 mln EUR – odnotowano w przypadku ich największego unijnego odbiorcy – Chin. W odniesieniu do dwóch kolejnych największych importerów produktów mleczarskich z UE – Stanów Zjednoczonych i Japonii – wartość eksportu z UE w I połowie 2019 r., w relacji rocznej zwiększyła się po 15%.
W przypadku Chin, najbardziej pod względem wolumenu, zwiększył się eksport z UE mleka i śmietany płynnej, o 55,7% do 242,7 tys. t, oraz mleka w proszku, o 44,4% do 85,6 tys. t. Wolumen serów i twarogów wzrósł natomiast o 17,2% do 10,3 tys. t. Spadek wolumenu sprzedaży odnotowano jedynie w przypadku masła, o 7,5% do 5,2 tys. t.
Sprzyjajaca sytuacja na świecie
Unijni eksporterzy produktów mleczarskich, oprócz „naturalnego” wzrostu popytu na produkty mleczarskie w Chinach, korzystają również na wojnie handlowej między Stanami Zjednoczonymi, a Chinami oraz rozprzestrzeniającym się Afrykańskim Pomorze Świń w Państwie Środka.
Należy zauważyć, że wg USDEC, wolumen eksportu produktów mleczarskich (proszków mlecznych, serów, tłuszczów mlecznych, serwatki i laktozy) ze Stanów Zjednoczonych do Chin w I połowie 2019 r. był o 54% mniejszy niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Oprócz Unii Europejskiej, w I połowie 2019 r. wyraźny wzrost eksportu produktów mleczarskich do Chin odnotowano także w przypadku Nowej Zelandii. Według danych CLAL wolumen sprzedaży pełnego mleka w proszku do Chin był o 53% większy niż w I połowie 2018 r. Eksport serów zwiększył się o 29%, odtłuszczonego mleka w proszku o 20%, mleka płynnego o 24%, a śmietany o 85%.
Źródło: agronomist.pl
Przeczytaj także
Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. wartość importu produktów mleczarskich do Polski wyniosła...
Według danych GUS, w czerwcu 2019 r. ceny detaliczne nabiału (mleka, serów i jaj) w Polsce były przeciętnie o 0,6%...
W najbliższym dziesięcioleciu globalna produkcja mleka będzie zwiększać się szybciej niż produkcja pozostałych głównych surowców rolnych.