Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Codex Alimentarius, międzynarodowy organ ds. standardów bezpieczeństwa żywności, przyjął niedawno ramy dla glikozydów stewiolowych obejmujące cztery różne technologie produkcji glikozydów stewiolowych. Ramy i te technologie produkcyjne umożliwią większy dostęp do pełnej gamy składników ze stewii w znacznej części świata odpowiadając na zapotrzebowanie konsumentów na zdrowsze produkty.
Cztery technologie produkcji glikozydów stewiolowych zatwierdzone przez Codex obejmują teraz:
W ciągu ostatnich pięciu lat nastąpiło wiele postępów w dziedzinie składników stewii, które doprowadziły do rozwoju glikozydów stewiolowych nowej generacji o zmniejszonej goryczy i posmaku lukrecji oraz zwiększonym czystym smaku podobnym do smaku cukru.
Nowe technologie zrewolucjonizowały przemysł stewii, umożliwiając zrównoważoną produkcję glikozydów stewiolowych – takich jak Reb M i Reb D – które mają lepszy profil sensoryczny i czystszy smak, ale występują w mniejszych ilościach w liściach stewii. Składniki te okazały się być bezpieczną alternatywą cukru i innych słodzików dla wszystkich populacji.
Co to oznacza dla producentów żywności i napojów?
Podejście ramowe zapewnia podmiotom gospodarczym możliwość wprowadzania na rynek glikozydów stewiolowych wytwarzanych za pomocą różnych technologii bez składania nowej dokumentacji, pod warunkiem, że spełniają one określone kryteria i specyfikacje dla danej technologii. Opiera się to na przeprowadzonym przeglądzie technologii produkcji, zapewniającym najwyższy poziom bezpieczeństwa, czystości i jakości końcowego składnika będącego glikozydem stewiolowym wprowadzanym na rynek.
Rozszerza to możliwości stosowania stewii i daje elastyczność stosowania stewii z różnych technologii produkcji w zależności od receptur.
Popyt na stewię stale rośnie
Dane firmy Innova pokazują, że światowe premiery produktów ze stewią wzrosły o 21,9% CAGR w ciągu ostatnich 10 lat (2011-2021). W tym samym okresie większość premier produktów miała miejsce w Ameryce Północnej, Azji i Europie Zachodniej.
Ponadto w tym samym okresie nastąpił wzrost o ponad 35% nowych produktów wprowadzanych na rynek ze stewią w takich regionach, jak Europa Wschodnia, Australazja, Afryka i Bliski Wschód. Zatwierdzenie nowych technologii przez Codex otworzy więcej rynków na stosowanie stewii.
Napoje nadal są wiodącą kategorią dla nowych produktów ze stewią, podczas gdy odżywki dla sportowców, suplementy, nabiał, przekąski i słodycze również odnotowują znaczny wzrost. Nowe, pojawiające się kategorie to desery, lody, wyroby piekarnicze i płatki zbożowe.
Według Nielsena sprzedaż detaliczna produktów zawierających stewię w Stanach Zjednoczonych we wszystkich kategoriach żywności stanowi 3,9 mld USD całkowitej sprzedaży detalicznej żywności i napojów. W ciągu ostatnich dwóch lat kategorie, takie jak dietetyczne i żywność dla sportowców odnotowały silniejsze tempo wzrostu w Stanach Zjednoczonych i takie produkty rosną szybciej niż podobne produkty wykorzystujące inne słodziki, prawdopodobnie stało się tak w wyniku pandemii.
Dane firmy Innova pokazują, że Europa Zachodnia również odnotowała znaczny wzrost produktów wprowadzanych na rynek ze stewią w latach 2011-2021 z 10-letnim CAGR na poziomie 38,0%. Spośród tych premier - 62,2% miało miejsce w pięciu krajach: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Francji i Hiszpanii.
W 2021 r. w Europie Zachodniej znaczna część wprowadzonych na rynek produktów dotyczyła kategorii odżywki dla sportowców, która w 2018 r. przejęła pozycję lidera wśród napojów bezalkoholowych. Inne wiodące kategorie to napoje bezalkoholowe, suplementy, słodycze, napoje gorące, desery, lody i nabiał. Biorąc pod uwagę rozwój tej przestrzeni rynkowej, prawdopodobne jest, że globalny trend redukcji cukru nadal będzie najważniejszy i istotny dla konsumentów.
Przeczytaj także
Komisja Europejska zatwierdziła stosowanie enzymatycznie przekształconej cząsteczki stewii Reb M do użytku w UE. Wg badań trend „bez dodatku cukru” rośnie w Europie. W Polsce deklaracje „bez dodatku cukru” podwoiły się od 2016 r., osiągając 9% wprowadzonych produktów na rynek żywności i napojów w 2021 r.
Obecny stan wiedzy naukowej nie pozwala stwierdzić, by bezkaloryczne substancje słodzące zwiększały apetyt, przyczyniały się na krótką metę do wzrostu spożycia pokarmu, podnosiły ryzyko cukrzycy czy nowotworów. Takie wnioski płyną z opublikowanej niedawno pracy przeglądowej hiszpańskich naukowców z Uniwersytetu w Grenadzie
Co sprawia, ze stewia jest tak bardzo słodka? Jak to możliwe, że ten słodzik utrzymuje poziom cukru we krwi pod kontrolą? Naukowcy w końcu znaleźli odpowiedzi na te pytania.