Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Czy na pewno jesteś sobą, kiedy jesteś głodny?

Kategoria: Składniki Żywności

Głód i gniew

Połączenie głodu i gniewu to skomplikowana reakcja emocjonalna, będąca wypadkową czynników biologicznych, psychologicznych i środowiskowych, dowodzi nowe badanie opublikowane przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne. Jak mówi Jennifer MacCormack z wydziału psychologii i neurobiologii Uniwersytetu Karoliny Północnej w Chapel Hill, o tym czy głód wpłynie negatywnie na nasze emocje decydują dwa kluczowe aspekty: kontekst i samoświadomość.

Chiński piktogram

Naukowcy przeprowadzili najpierw dwa doświadczenia on-line, do których zaprosili ponad 400 osób. Uczestnikom pokazywano obrazki zaprojektowane tak, by wzbudzały pozytywne, neutralne bądź negatywne emocje. Następnie badani zostali poproszeni o ocenę w 7-punktowej skali niejednoznacznego chińskiego piktogramu. Zapytano ich również jak bardzo byli głodni. Okazało się, że osoby, które odczuwały większy głód były bardziej skłonne oceniać piktogram jako nieprzyjemny, ale tylko wówczas, gdy oglądali wcześniej obrazki wzbudzające negatywne emocje – „w takim negatywnym kontekście, uczucie głodu badanych osób przekładało się na gorszy odbiór niejednoznacznego bodźca”, wyjaśnia badaczka.

Złośliwy komputer

Jednak nie tylko warunki otoczenia wpływają na związek między głodem a gniewem. Ważną rolę gra bowiem również świadomość własnych emocji. Naukowcy przeprowadzili eksperyment laboratoryjny, do którego zaprosili ponad 200 studentów. Część z nich była na czczo, a część spożyła wcześniej posiłek. Niektórych uczestników poproszono również przed samym badaniem o wykonanie pisemnego ćwiczenia dotyczącego własnych emocji. Następnie wszyscy studenci mieli wykonać żmudne zadanie na komputerze, który zaprogramowany był tak, by wyświetlić błąd tuż przed ukończeniem pracy. W tym momencie jeden z badaczy wchodził do pomieszczenia i obwiniał studenta za niewykonanie zadania. 

Emocje, a fizjologia

Uczestnicy byli chwilę później proszeni o wypełnienie kwestionariusza dotyczącego swoich emocji oraz oceny jakościowej eksperymentu. Głodni studenci opisywali bardziej negatywne odczucia, takie jak gniew i zdenerwowanie, w sytuacji, gdy nie skupiali się wcześniej celowo na swoich emocjach. Byli oni również bardziej skłonni, by oceniać badaczy prowadzących eksperyment jako krytycznych i surowych. Natomiast ci z uczestników, którzy mieli okazję wykonać wstępne ćwiczenie dotyczące własnych emocji, nie przejawiali podobnych odczuć, nawet gdy byli głodni. Badanie to podkreśla więc rolę związku między ciałem a umysłem. „Znany slogan reklamowy głosi, że «głodny nie jesteś sobą», jednak nasze dane wskazują, że zdystansowanie się od konkretnej sytuacji i przyjrzenie własnym uczuciom, może pomóc kontrolować emocje, nawet wówczas, gdy czujemy fizjologiczny głód”, podsumowuje MacCormack.

Źródła:

http://www.apa.org/pubs/journals/releases/emo-emo0000422.pdf

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-06/apa-ayr060718.php

Autor: Wojciech Grodzicki

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

  • 06.08.2018

    Mały konsument, duży potencjał

    Segment jedzenia dla dzieci nie tylko dynamicznie rośnie, ale także oferuje konsumentom wiele nowości. Tradycyjnie dla dziecięcego odbiorcy dedykowane były głównie produkty certyfikowane. Obecnie producenci dostrzegli potencjał w rozszerzaniu oferty...

    Czytaj więcej
  • 25.04.2018

    Skomplikowane relacje z przekąskami

    Dostarczają energii, pobudzają do działania, są źródłem przyjemności – nic dziwnego, że lubimy przekąski. Według sondażu zrealizowanego przez Ipsos Polska „Food Trends/Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków”, aż 2/3 Polaków...

    Czytaj więcej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.