Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Dobrowolne systemy znakowania wartością odżywczą w Europie - Część III: działania firm i oczekiwania konsumentów

Kategoria: Biznes i Wydarzenia

Brak konsensusu w branży

Pięć największych firm spożywczych na świecie zarzuciło prace nad nowym systemem znakowania żywności w Europie. Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo oraz Unilever przez dwa lata wspólnie opracowywały „Evolved Nutrition Label”, który miał zastąpić dotychczasowe tabele wartości odżywczej. Głównym założeniem systemu było wprowadzenie tzw. „sygnalizacji świetlnej” w postaci kolorów od czerwonego do zielonego, które informowałyby konsumenta o zawartości energii, tłuszczu, cukru i soli w produkcie. Jednak po wstępnych badaniach w kilku krajach oraz konsultacjach z ekspertami i grupami konsumenckimi, koncernom nie udało się ustalić wspólnego stanowiska dotyczącego ostatecznego kształtu systemu, w związku z czym projekt został zarzucony.

Nowy system Kellogg’s i PepsiCo

Natomiast Kellogg’s wraz z PepsiCo wprowadzają system „sygnalizacji świetlnej” w Wielkiej Brytanii oraz w innych częściach Europy. Przez wiele lat Kellogg’s unikał unowocześniania swoich etykiet, jednak po konsultacjach konsumenckich i rozmowach z partnerami handlowymi koncern zdecydował się na zmiany. Z kolei PepsiCo już od dawna stosowało kolorowy system znakowania wartością odżywczą w produktach przeznaczonych na rynek brytyjski, jednak teraz postanowiło wypróbować go również w innych państwach europejskich, aby „pomóc konsumentom w dokonywaniu właściwych wyborów” poprzez umieszczenie na etykiecie „istotnych i klarownych” informacji.

Hak oraz Iglo wprowadzają Nutri-Score

Dwóch istotnych graczy na holenderskim rynku spożywczym, firmy Hak oraz Iglo, również zamierzają zastosować w swoich produktach nowy system – francuski Nutri-Score. Prezes Hak, Timo Hoogeboom, uważa że nie ma sensu dłużej zwlekać z wprowadzeniem zmian w etykietach. W podobnym tonie wypowiedział się główny manager Iglo, Niels Bontje, który stwierdził, że jego firma wzorem sąsiednich krajów, jak Belgia i Francja, wprowadzi w swoich produktach Nutri-Score.

Ogólnoeuropejska petycja konsumencka

Siedem stowarzyszeń zrzeszonych w ramach Europejskiej Organizacji Konsumenckiej (BEUC) zorganizowało petycję w sprawie wprowadzenia Unii Europejskiej systemu Nutri-Score na etykietach wszystkich produktów spożywczych i napojów. „Oznakowanie wartości odżywczej za pomocą kolorów pomoże nabywcom w porównywaniu podobnych artykułów spożywczych i pozwoli im szybko ocenić który jogurt czy przekąska są zdrowsze. Bycie konsumentem to nie praca na pełen etat. Niewielu z nas dysponuje czasem potrzebnym do szczegółowego analizowania tabel i wykazu składników z tyłu każdego opakowania podczas wizyty w supermarkecie. Nasza obywatelska inicjatywa przedstawia konkretne rozwiązanie, które zostało już przetestowane i okazało się skuteczne. Nie możemy sobie pozwolić na dalsze odsuwanie w czasie ułatwień dla konsumentów w dokonywaniu prozdrowotnych wyborów żywieniowych. Osoby decyzyjne w UE powinny wziąć nasz apel pod uwagę”, podsumowuje dyrektor generalna BEUC, Monique Goyens.

Zobacz też: 

CZĘŚĆ I: DIAGNOZA PROBLEMU

CZĘŚĆ II: SYTUACJA W WYBRANYCH KRAJACH

 

Źródła:

Autor: Wojciech Grodzicki

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn