Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Brak konsensusu w branży
Pięć największych firm spożywczych na świecie zarzuciło prace nad nowym systemem znakowania żywności w Europie. Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo oraz Unilever przez dwa lata wspólnie opracowywały „Evolved Nutrition Label”, który miał zastąpić dotychczasowe tabele wartości odżywczej. Głównym założeniem systemu było wprowadzenie tzw. „sygnalizacji świetlnej” w postaci kolorów od czerwonego do zielonego, które informowałyby konsumenta o zawartości energii, tłuszczu, cukru i soli w produkcie. Jednak po wstępnych badaniach w kilku krajach oraz konsultacjach z ekspertami i grupami konsumenckimi, koncernom nie udało się ustalić wspólnego stanowiska dotyczącego ostatecznego kształtu systemu, w związku z czym projekt został zarzucony.
Nowy system Kellogg’s i PepsiCo
Natomiast Kellogg’s wraz z PepsiCo wprowadzają system „sygnalizacji świetlnej” w Wielkiej Brytanii oraz w innych częściach Europy. Przez wiele lat Kellogg’s unikał unowocześniania swoich etykiet, jednak po konsultacjach konsumenckich i rozmowach z partnerami handlowymi koncern zdecydował się na zmiany. Z kolei PepsiCo już od dawna stosowało kolorowy system znakowania wartością odżywczą w produktach przeznaczonych na rynek brytyjski, jednak teraz postanowiło wypróbować go również w innych państwach europejskich, aby „pomóc konsumentom w dokonywaniu właściwych wyborów” poprzez umieszczenie na etykiecie „istotnych i klarownych” informacji.
Hak oraz Iglo wprowadzają Nutri-Score
Dwóch istotnych graczy na holenderskim rynku spożywczym, firmy Hak oraz Iglo, również zamierzają zastosować w swoich produktach nowy system – francuski Nutri-Score. Prezes Hak, Timo Hoogeboom, uważa że nie ma sensu dłużej zwlekać z wprowadzeniem zmian w etykietach. W podobnym tonie wypowiedział się główny manager Iglo, Niels Bontje, który stwierdził, że jego firma wzorem sąsiednich krajów, jak Belgia i Francja, wprowadzi w swoich produktach Nutri-Score.
Ogólnoeuropejska petycja konsumencka
Siedem stowarzyszeń zrzeszonych w ramach Europejskiej Organizacji Konsumenckiej (BEUC) zorganizowało petycję w sprawie wprowadzenia Unii Europejskiej systemu Nutri-Score na etykietach wszystkich produktów spożywczych i napojów. „Oznakowanie wartości odżywczej za pomocą kolorów pomoże nabywcom w porównywaniu podobnych artykułów spożywczych i pozwoli im szybko ocenić który jogurt czy przekąska są zdrowsze. Bycie konsumentem to nie praca na pełen etat. Niewielu z nas dysponuje czasem potrzebnym do szczegółowego analizowania tabel i wykazu składników z tyłu każdego opakowania podczas wizyty w supermarkecie. Nasza obywatelska inicjatywa przedstawia konkretne rozwiązanie, które zostało już przetestowane i okazało się skuteczne. Nie możemy sobie pozwolić na dalsze odsuwanie w czasie ułatwień dla konsumentów w dokonywaniu prozdrowotnych wyborów żywieniowych. Osoby decyzyjne w UE powinny wziąć nasz apel pod uwagę”, podsumowuje dyrektor generalna BEUC, Monique Goyens.
Zobacz też:
Źródła:
Przeczytaj także
Brytyjska organizacja konsumencka Which? postuluje wprowadzenie obowiązku stosowania systemu „sygnalizacji świetlnej” na etykietach żywnościowych po Brexicie. Według jej przedstawicieli byłoby to korzystne dla konsumentów, którzy otrzymywaliby jasną informację czy...
Połowa dorosłych mieszkańców Europy ma nadwagę lub jest otyła, a w przypadku dzieci aż jedna trzecia zmaga się z nadmierną masą ciała. Konsekwencje tej sytuacji dotyczą nie tylko problemów zdrowotnych na poziomie indywidualnym, ale stanowią również poważne obciążenie dla budżetów poszczególnych krajów członkowskich UE.