Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Epidemia chorób dietozależnych
Połowa dorosłych mieszkańców Europy ma nadwagę lub jest otyła, a w przypadku dzieci aż jedna trzecia zmaga się z nadmierną masą ciała. Konsekwencje tej sytuacji dotyczą nie tylko problemów zdrowotnych na poziomie indywidualnym, ale stanowią również poważne obciążenie dla budżetów poszczególnych krajów członkowskich UE. W dzisiejszych czasach konsumenci podejmują decyzję związane z zakupami w przeciągu zaledwie kilku sekund spędzonych prze sklepowej półce, dlatego konieczne jest, by etykiety produktów żywnościowych pozwalały na dokonanie szybkiego i, przede wszystkim, prozdrowotnego wyboru. Od 2016 r. wszystkie artykuły spożywcze i napoje sprzedawane w Unii Europejskiej muszą być obowiązkowo opatrzone informacją o wartości odżywczej. Wciąż jednak dla wielu konsumentów rozszyfrowanie liczb i tabelek na opakowaniu jest trudnym zadaniem. Brakuje bowiem obiektywnego wskaźnika, takiego jak na przykład system oparty na kolorach, który pozwalałby na łatwą ocenę rzeczywistej wartości odżywczej produktu.
Mylące etykiety
Niestety przepisy europejskie nie narzucają producentom obowiązku stosowania uproszczonych systemów znakowania żywności. Państwa członkowskie i prywatne przedsiębiorstwa mogą natomiast dobrowolnie wprowadzać tego typu rozwiązania i niektóre z nich korzystają z tej możliwości. Zgodnie z prawem UE informacje umieszczone na opakowaniu nie mogą być dla konsumenta mylące ani sugerować, że produkt jest zdrowszy niż w rzeczywistości. W praktyce jednak, ze względu na brak jednolitego systemu znakowania wartością odżywczą, wiele artykułów spożywczych obfitujących w tłuszcz, cukier i sól opatrzonych jest informacją o płynących z ich spożywania korzyściach zdrowotnych.
BEUC proponuje rozwiązanie
W związku z tym Europejska Organizacja Konsumencka (BEUC) zawarła wśród aktualnych priorytetów związanych z tegorocznymi wyborami do Parlamentu Europejskiego punkt dotyczący etykietowania produktów spożywczych w sposób ułatwiający nabywcom dokonywanie zdrowych wyborów żywieniowych. BEUC sugeruje wprowadzenie na przedniej części opakowań artykułów żywnościowych kolorowego systemu pozwalającego ocenić ich wartość odżywczą, co pozwoli ograniczyć sytuacje, w których konsumenci wybierają niezdrowe produkty zmyleni niejasną etykietą.
Zobacz też:
Źródła:
Przeczytaj także
Pięć największych firm spożywczych na świecie zarzuciło prace nad nowym systemem znakowania żywności w Europie. Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo oraz Unilever przez dwa lata wspólnie opracowywały „Evolved Nutrition Label”, który miał
Brytyjska organizacja konsumencka Which? postuluje wprowadzenie obowiązku stosowania systemu „sygnalizacji świetlnej” na etykietach żywnościowych po Brexicie. Według jej przedstawicieli byłoby to korzystne dla konsumentów, którzy otrzymywaliby jasną informację czy...
W czwartek, 13 czerwca Sejm uchwalił ustawę pozwalającą na informowanie konsumentów, że dany produkt wytworzono bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Znakowanie będzie dobrowolne.
Wiele produktów znajdujących się na rynku spożywczym oznakowano na opakowaniu, jako produkty „tradycyjne” lub inną informacją z użyciem tego określenia. Warto wiedzieć, iż umieszczenie takiej informacji na opakowaniu środka spożywczego nie powinno być przeprowadzonym w dowolny...
Carrefour Polska stale ulepsza i rozwija Uproszczony System Znakowania Wartością Odżywczą (SENS). W tym celu wśród klientów sieci przeprowadzone zostało badanie dotyczące widoczności i zrozumienia oznaczeń...