Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wielka Brytania
Brytyjska organizacja konsumencka Which? postuluje wprowadzenie obowiązku stosowania systemu „sygnalizacji świetlnej” na etykietach żywnościowych po Brexicie. Według jej przedstawicieli byłoby to korzystne dla konsumentów, którzy otrzymywaliby jasną informację czy zawartość cukru, soli i tłuszczu w przeliczeniu na 100 g jest w danym produkcie wysoka, średnia lub niska. Ułatwiłoby to porównywanie konkurencyjnych wyrobów niezależnie od wielkości sugerowanej porcji. Which? zaapelował do brytyjskiego rządu o wykorzystanie Brexitu jako szansy na wprowadzenie obligatoryjnego znakowania żywności w sposób, który obecnie w UE jest jedynie dobrowolny. „Aktualny, niewystandaryzowany system etykietowania produktów spożywczych pod względem wartości odżywczej jest dla konsumentów w najlepszym wypadku niejasny, a w najgorszym – po prostu mylący”, stwierdził Alex Neill, dyrektor zarządzający Which? ds. produktów i usług domowych.
Francja
21 lutego 2019 we francuskim parlamencie odbyło się głosowanie dotyczące obowiązku stosowania we wszystkich reklamach produktów spożywczych systemu Nutri-Score. Nowy przepis został zaakceptowany wynikiem 49 do 1. Nutri-Score to system „sygnalizacji świetlnej”, który pozwala na rozróżnianie produktów żywnościowych w skali od „A” do „E”, przy czym poszczególnym literom odpowiadają kolory od ciemnozielonego do czerwonego. Całościowa ocena konkretnego artykułu spożywczego bierze pod uwagę zarówno niekorzystne składniki, takie jak cukier i sól, jak i prozdrowotne właściwości, np. zawartość błonnika, owoców i warzyw.
Belgia
Z inicjatywy minister zdrowia Maggie De Block system Nutri-Score został oficjalnie przyjęty w Belgii. Aby umożliwić konsumentom zaznajomienie się z nowym rozwiązaniem, tamtejsze władze uruchomiły dużą kampanię informacyjną, obejmującą broszury i spoty video. Wprowadzenie Nutri-Score wywołało mieszane reakcje ze strony branży żywnościowej. Fevia, belgijska Federacja Przemysłu Spożywczego, wyraziła swój sceptycyzm, podczas gdy Federacja Handlu i Usług Comeos „jest zadowolona, że supermarkety będą mogły wykorzystać to narzędzie do lepszego informowania konsumentów”. Danone z kolei już rozpoczął implementację Nutri-Score w niektórych swoich markach, a do końca 2020 roku planuje zaktualizować etykiety wszystkich produktów.
Zobacz też:
Źródła:
Przeczytaj także
Pięć największych firm spożywczych na świecie zarzuciło prace nad nowym systemem znakowania żywności w Europie. Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo oraz Unilever przez dwa lata wspólnie opracowywały „Evolved Nutrition Label”, który miał
Połowa dorosłych mieszkańców Europy ma nadwagę lub jest otyła, a w przypadku dzieci aż jedna trzecia zmaga się z nadmierną masą ciała. Konsekwencje tej sytuacji dotyczą nie tylko problemów zdrowotnych na poziomie indywidualnym, ale stanowią również poważne obciążenie dla budżetów poszczególnych krajów członkowskich UE.
W czwartek, 13 czerwca Sejm uchwalił ustawę pozwalającą na informowanie konsumentów, że dany produkt wytworzono bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych. Znakowanie będzie dobrowolne.
Carrefour Polska stale ulepsza i rozwija Uproszczony System Znakowania Wartością Odżywczą (SENS). W tym celu wśród klientów sieci przeprowadzone zostało badanie dotyczące widoczności i zrozumienia oznaczeń...