Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 26 marca 2018 r. (znak DIH-1/21/2018) uchylono uchyla zaskarżoną decyzję w całości oraz wymierzono przedsiębiorcy karę pieniężną w wysokości 500 zł z tytułu wprowadzenia do obrotu dwóch partii niewłaściwej jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Treść decyzji
Sprawa dotyczyła ponownie niewłaściwego oznakowania żywności nieopakowanej. W uzasadnieniu decyzji Prezes UOKIK stwierdził, że informacje odnośnie wyrobów mięsnych (żywności nieopakowanej) nie były dostępne dla konsumentów: „W kontrolowanym sklepie do lady chłodniczej przyklejona była kartka z informacją o treści „Wszelkie szczegółowe dane dotyczące wyrobów dostępne są u sprzedawcy”. Prezes UOKiK podziela stanowisko organu pierwszej instancji, iż przedstawiony w protokole kontroli opis stanu faktycznego wskazywał jednoznacznie na naruszenie przepisów § 19 ust. 1 pkt 1, 2, 3, co zainicjowało wszczęcie postępowania administracyjnego w przedmiocie wymierzenia kary na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej.”.
Uzasadnienie
Organ uznał, że przyjęty przez Stronę sposób przekazywania informacji - tj. poprzez zwracanie się do sprzedawcy o udzielenie informacji o żywności - nie zapewniał konsumentom należytego stopnia informowania o wyrobach, a wręcz mógł wprowadzać klientów w błąd, zwłaszcza mając na uwadze bardzo szeroką ofertę przetworów mięsnych dostępnych na rynku oraz fakt, że w obowiązujących przepisach prawa żywnościowego nie zostały ściśle określone nazwy wędlin.
Ponadto, jak wskazano w decyzji, Prezes UOKiK nie negował faktu, że strona była w posiadaniu wymaganych prawem informacji, jednakże podkreślić należy, że z ustaleń kontroli jednoznacznie wynika, iż nie były one bezpośrednio dostępne konsumentom. Informacje były udostępniane przez personel, ale nie w sposób prawem przewidziany, bo dopiero na życzenie konsumenta.
Przeczytaj także
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 20 marca 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej od WSA w Lublinie (III SA/Lu 195/15) w sprawie ze skargi na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w przedmiocie ustalenia opłaty z tytułu przeprowadzonej kontroli sanitarnej, oddalił skargę kasacyjną.
Decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 28 marca 2018 r. (znak DIH-1/22/2018) utrzymano w mocy decyzję organu I instancji w zakresie wymierzenia przedsiębiorcy kary pieniężnej w wysokości 700 zł (słownie: siedemset złotych) z tytułu naruszenia obowiązków wynikających z przepisów o uwidacznianiu cen.
W dniu 28 lutego br. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję utrzymującą w mocy decyzję Inspekcji Handlowej (znak DIH-1/17/2018) w zakresie wymierzenia kary pieniężnej przedsiębiorcy, tytułem niewłaściwej...