Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Eksport lodów z Polski, podobnie jak ich konsumpcja charakteryzuje się sezonowością. W 2019 r. eksport lodów od marca do sierpnia stanowił 72% wolumenu ich sprzedaży w całym roku. Z tego względu wyniki eksportu po ośmiu miesiącach br. w dużym stopniu pokazują kształt popytu zagranicznego w 2020 roku. Wiele wskazuje na to, że będzie on rekordowy w historii.
Wartość eksportu polskich lodów już prawie taka jak w całym 2019 r.
Według wstępnych danych EUROSTAT w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 r. wartość eksportu lodów z Polski wyniosła 178,5 mln EUR i była aż o 15,3% wyższa niż przed rokiem i zaledwie o 0,5% niższa niż w całym 2019 r. Bieżący rok będzie zatem rekordowy pod względem wartość sprzedaży zagranicznej lodów z naszego kraju. Większa wartość eksportu lodów była przede wszystkim rezultatem zwiększenia wolumenu ich sprzedaży, który w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 r. wzrósł o 12% (r/r) do 80,3 tys. t.
Wzrost eksportu lodów do Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii
Największy wzrost zapotrzebowania na lody z Polski odnotowano w przypadku dojrzałych rynków, na których polskie lody były już obecne. Wolumen eksportu do Niemiec zwiększył się o ponad 1/5 w relacji rocznej do 22,0 tys. t, a do Francji aż o 78,9% do 9,9 tys. t. Rekordowe wzrosty w sprzedaży do tych krajów osiągano szczególnie w maju i czerwcu. Dużo większy popyt odnotowano też z Wielkiej Brytanii, gdzie wolumen sprzedaży był o 42,2% większy niż w pierwszych ośmiu miesiącach 2019 r. i wyniósł 7,1 tys. t. W kontekście przyszłej sprzedaży lodów na Wyspy należy zaznaczyć, że jeżeli nie dojdzie do porozumienia UE z Wielką Brytanią w sprawie kształtu umowy handlowej, od 1 stycznia 2021 r. w przypadku sprzedaży lodów do Wielkiej Brytanii z UE zacznie obowiązywać 8% stawka celna na te produkty.
Eksport lekarstwem?
Branża produkcji lodów, podobnie jak inne, musiała się zmierzyć z wyzwaniami związanymi z rozwojem pandemii COVID-19. Ograniczenia w sektorze HoReCa, przesunięcia w kanałach sprzedaży i kategoriach produktowych sprawiły, że 2020 r. okazał się jednym z najbardziej dynamicznych w historii.
Udział Polski w rynku lodów
Polska jest piątym największym producentem lodów w Unii Europejskiej. Przyjmując, że litr lodów waży średnio ok 0,6 kg to można szacować, że nawet ponad połowa produkcji lodów w Polsce jest sprzedawana na rynkach zagranicznych. Wzmożony popyt eksportowy był zatem dla producentów lodów w Polsce okazją do zrekompensowania sobie mniejszej sprzedaży detalicznej w I półroczu na rynku krajowym. Według danych Nielsen wartość sprzedaży detalicznej lodów w I połowie 2020 r. była o 10% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Wzrost przychodów firm w pierwszym półroczu
W efekcie wg danych Pont-Info w I połowie 2020 r. przychody firm (zatrudniających powyżej 9 osób) zajmujących się produkcją lodów wyniosły 1,23 mld PLN i były zaledwie o 0,7% wyższe niż przed rokiem. Przy czym koszty ogółem wzrosły w większym stopniu (o 5,9%), co w efekcie przełożyło się na spadek wyniku finansowego (na poziomie netto) o 26% do 151 mln PLN.
Źródło: www.agronomist.pl
Przeczytaj także
Indie są największym producentem mleka na świecie. Według listopadowych szacunków FAO w 2020 r. produkcja mleka (wszystkich gatunków zwierząt) w Indiach wzrośnie o 2,1% do 195 mln t co będzie odpowiadać 23-proc. światowej produkcji tego surowca.
KE zaprasza producentów rolnych oraz przetwórców rolno-spożywczych, do wypełnienia ankiety nt. wpływu pandemii COVID-19 na podmioty funkcjonujące w łańcuchu dostaw produktów rolno-spożywczych.
W okresie od stycznia do września br. ceny jaj konsumpcyjnych zmniejszyły się o 15%, co było głównie konsekwencją mniejszego wolumenu eksportu.