Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Eksport pomaga polskim producentom lodów

Kategoria: Biznes

Eksport lodów z Polski, podobnie jak ich konsumpcja charakteryzuje się sezonowością. W 2019 r. eksport lodów od marca do sierpnia stanowił 72% wolumenu ich sprzedaży w całym roku. Z tego względu wyniki eksportu po ośmiu miesiącach br. w dużym stopniu pokazują kształt popytu zagranicznego w 2020 roku. Wiele wskazuje na to, że będzie on rekordowy w historii.

Wartość eksportu polskich lodów już prawie taka jak w całym 2019 r.

Według wstępnych danych EUROSTAT w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 r. wartość eksportu lodów z Polski wyniosła 178,5 mln EUR i była aż o 15,3% wyższa niż przed rokiem i zaledwie o 0,5% niższa niż w całym 2019 r. Bieżący rok będzie zatem rekordowy pod względem wartość sprzedaży zagranicznej lodów z naszego kraju. Większa wartość eksportu lodów była przede wszystkim rezultatem zwiększenia wolumenu ich sprzedaży, który w pierwszych ośmiu miesiącach 2020 r. wzrósł o 12% (r/r) do 80,3 tys. t.

Wzrost eksportu lodów do Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii

Największy wzrost zapotrzebowania na lody z Polski odnotowano w przypadku dojrzałych rynków, na których polskie lody były już obecne. Wolumen eksportu do Niemiec zwiększył się o ponad 1/5 w relacji rocznej do 22,0 tys. t, a do Francji aż o 78,9% do 9,9 tys. t. Rekordowe wzrosty w sprzedaży do tych krajów osiągano szczególnie w maju i czerwcu. Dużo większy popyt odnotowano też z Wielkiej Brytanii, gdzie wolumen sprzedaży był o 42,2% większy niż w pierwszych ośmiu miesiącach 2019 r. i wyniósł 7,1 tys. t. W kontekście przyszłej sprzedaży lodów na Wyspy należy zaznaczyć, że jeżeli nie dojdzie do porozumienia UE z Wielką Brytanią w sprawie kształtu umowy handlowej, od 1 stycznia 2021 r. w przypadku sprzedaży lodów do Wielkiej Brytanii z UE zacznie obowiązywać 8% stawka celna na te produkty.

Eksport lekarstwem?

Branża produkcji lodów, podobnie jak inne, musiała się zmierzyć z wyzwaniami związanymi z rozwojem pandemii COVID-19. Ograniczenia w sektorze HoReCa, przesunięcia w kanałach sprzedaży i kategoriach produktowych sprawiły, że 2020 r. okazał się jednym z najbardziej dynamicznych w historii.

Udział Polski w rynku lodów

Polska jest piątym największym producentem lodów w Unii Europejskiej. Przyjmując, że litr lodów waży średnio ok 0,6 kg to można szacować, że nawet ponad połowa produkcji lodów w Polsce jest sprzedawana na rynkach zagranicznych. Wzmożony popyt eksportowy był zatem dla producentów lodów w Polsce okazją do zrekompensowania sobie mniejszej sprzedaży detalicznej w I półroczu na rynku krajowym. Według danych Nielsen wartość sprzedaży detalicznej lodów w I połowie 2020 r. była o 10% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Wzrost przychodów firm w pierwszym półroczu

W efekcie wg danych Pont-Info w I połowie 2020 r. przychody firm (zatrudniających powyżej 9 osób) zajmujących się produkcją lodów wyniosły 1,23 mld PLN i były zaledwie o 0,7% wyższe niż przed rokiem. Przy czym koszty ogółem wzrosły w większym stopniu (o 5,9%), co w efekcie przełożyło się na spadek wyniku finansowego (na poziomie netto) o 26% do 151 mln PLN.

 

Źródło: www.agronomist.pl

 

Wybierz obszar: Przemysł mleczarski

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.