Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek jaj odczuwa skutki COVID-19

Kategoria: Biznes

W trzecim kwartale 2020 r., przeciętna wartość indeksu cen jaj konsumpcyjnych Banku BNP Paribas wyniosła 32,2 zł/100 szt., co oznacza, że była o 1,2% niższa w ujęciu rocznym. W styczniu br. indeks ten wynosił 37,25 zł/100 jaj. W kolejnych miesiącach ulegał on obniżce, we wrześniu osiągając wartość 31,63 zł/100 szt., co oznacza spadek o 15% w okresie od stycznia do września.

Mniejszy popyt przyczyną spadku cen

Spadek cen jaj konsumpcyjnych w Polsce jest konsekwencją zmniejszenia popytu zagranicznego. Jak wynika z danych MRiRW, w okresie pierwszych ośmiu miesięcy br. z Polski wyeksportowano 136 tys. t jaj, o wartości 158,8 mln EUR, czyli odpowiednio o 7,3 i 6,7% mniej w relacji rocznej.

Dynamika eksportu i importu jaj w ujęciu Polski

Największym odbiorcą polskich jaj, w analizowanym okresie, była Holandia, gdzie trafiło 44,6 tys. t, czyli o 3% więcej r/r. Do Niemiec sprzedano 31,3 tys. t, czyli o 16% mniej niż przed rokiem. Z kolej znaczny wzrost eksportu odnotowano w przypadku Węgier, gdzie wysłano 10,9 tys. t jaj, czyli o 33% więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost wolumenu eksportu widoczny był również w przypadku Włoch, gdzie trafiło 8,2 tys. t, czyli aż o 101% więcej r/r. Niewielki (+2%) wzrost odnotowano w przypadku Belgii, gdzie trafiło 6,5 tys. t jaj.

Mniejszy popyt zagraniczny spowodowany jest między innymi ograniczoną sprzedażą jaj do HoReCa, a także ograniczoną działalnością cukierni, kawiarni i lodziarni w całej UE.

Spadek cen jaj widoczny jest również w UE

Polska jest szóstym unijnym producentem jaj. W 2019 r., według danych KE, w Polsce wyprodukowano 648 tys. t jaj, co stanowiło 9% unijnego rynku. Największymi producentami jaj w UE pozostają: Francja, Niemcy i Hiszpania.

Stopniowa stabilizacja cen

Jak wynika z danych KE, od kwietnia do czerwca, na unijnym rynku jaj utrzymywał się negatywny trend cenowy, jednak do lipca obserwujemy stabilizację cen, chociaż są one niższe od cen ubiegłorocznych i od cen z ostatnich 5 lat. Dodatkowo zazwyczaj w IV kwartale obserwuje się sezonowy wzrost cen jaj, czego aktualnie nie widać. W ostatnim tygodniu października zakłady pakujące w UE skupowały jaja po 120,8 EUR/100 kg, czyli o 1,6% taniej m/m i o 10,5% taniej niż przed rokiem.

Prognoza cen jaj na resztę roku

Spadek cen w UE wynika nie tylko ze zmniejszenia popytu wewnętrznego, ale i mniejszej sprzedaży zagranicznej. W okresie I-VIII br. z UE wyeksportowano blisko 150 tys. t jaj, czyli o 7% mniej r/r. Dodatkowo wstawienia kur niosek w UE w sierpniu 2020 były wyższe r/r. W związku z tym aktualnie brak jest przesłanek rynkowych do znacznego wzrostu cen w tym roku.

 

 

Źródło: www.agronomist.pl

 

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Magdalena Kowalewska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mięsa i jaj
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.