Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Food 4 Future - Expo Foodtech 2024, odbywające się równolegle z Pick&Pack, zaprezentowało najbardziej innowacyjne projekty i rozwiązania, które przekształcają sektor spożywczy w kierunku bardziej wydajnego, zrównoważonego i technologicznego modelu.
Firmy takie jak Pepsico, Campofrío, Danone, General Mills, Hijos de Rivera, Nauterra, Nestlé, Capsa czy Diageo podzieliły się swoimi strategiami rozwoju dekarbonizacji i gospodarki o obiegu zamkniętym, a także nawiązania kontaktu z konsumentami.
Tydzień technologiczny przemysłu spożywczego, z jednoczesnymi obchodami Food 4 Future - Expo Foodtech 2024 i Pick&Pack for Food Industry, po raz kolejny uczynił Bilbao w Hiszpanii międzynarodową stolicą foodtech, pozostawiając miastu wpływ gospodarczy w wysokości 19 milionów euro. Globalne, wielospecjalistyczne spotkania poświęcone m.in. sektorowi mleczarskiemu, rybnemu, mięsnemu i piekarniczemu zgromadziły 9037 międzynarodowych uczestników kongresu z 34 krajów, którzy przez trzy dni odkrywali najnowsze trendy i rozwiązania technologiczne w zakresie sztucznej inteligencji, robotyki, automatyzacji, IoT, a także nowych składników, które prowadzą przemysł spożywczy w kierunku bardziej wydajnego, zrównoważonego i technologicznego modelu.
287 wystawców zaprezentowało w Centrum Wystawienniczym BEC-Bilbao innowacje, które wyznaczają mapę drogową dla sektora w zakresie zrównoważonego rozwoju, maszyn, bezpieczeństwa i nauki o żywności we wszystkich jego segmentach. Wraz z 482 liderami z renomowanych firm, takich jak Pepsico, Campofrío, Danone, General Mills, Hijos de Rivera, Nauterra, Nestlé, Capsa i Diageo, którzy zaprezentowali strategie i innowacje, które pomagają branży dostosować się do obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej i rozwijać się w gospodarce o obiegu zamkniętym dzięki nowym technologiom.
Nowe trendy i bardziej zrównoważone, zdrowsze i bardziej przystępne cenowo wymagania
Ostatni dzień wydarzenia był odpowiedzią na nowe zachowania konsumentów, którzy szukają zrównoważonych, zdrowych i niedrogich opcji. María Soledad Camacho, wiceprezes ds. marketingu w Danone, powiedziała, że aby dotrzeć do coraz bardziej świadomych zdrowotnie klientów, ważne jest, aby mieć inspirujące produkty, które są naukowo udowodnione. „Jako marka tworzymy zdrowe, zrównoważone i dostępne produkty, które mają wpływ na potrzeby konsumentów. W tym roku na rynkach europejskich Actimel zacznie współpracować z różnymi grupami docelowymi o 3 różnych potrzebach immunologicznych. Musimy nie tylko odpowiadać na coraz bardziej wymagające potrzeby, ale także mobilizować branżę do bardziej zrównoważonych praktyk”. Enrique Rodríguez, przedstawiciel handlowy Vichy Catalan, podkreślił, że „nowa generacja napojów pozycjonuje się z nowymi opcjami na przyszłość: woda smakowa i wzbogacona, napoje żelowe na bazie wody i liofilizowane rozwiązania w proszku”.
Alberto Jimenez, CEO Smileat, powiedział, że zrównoważony rozwój jest w DNA firmy. Jeśli chodzi o marketing, wkład jego firmy polega na oferowaniu wartości poprzez ujawnianie informacji i słuchanie rodzin, tak jak to miało miejsce w przypadku wprowadzenia na rynek płatków śniadaniowych zawierających tylko 3% cukru. „Wprowadzenie go na rynek zajęło nam dwa lata z pomocą centrum technologicznego. Myślę, że wnieśliśmy duży wkład jako kategoria. Guillermo Mena Sánchez, globalny dyrektor ds. badań i innowacji w Global Fruselva, jest zaangażowany w inwestowanie w innowacje i pozostawanie blisko klientów w celu zwiększenia wartości dodanej. Jeśli chodzi o luki, które branża może napotkać na swojej drodze, zauważył, że „sztywność przepisów oznacza, że nie jest możliwy postęp w tempie, które jest dobre dla zdrowia ludzi”. Ponadto stwierdził, że „edukacja żywieniowa rozwija się bardzo powoli w Hiszpanii, więc mamy obowiązek od szkół po domy starców”.
Aby zbliżyć się do konsumenta poprzez strategie marketingowe i nowe modele biznesowe, uczestnicy kongresu wymienili personalizację i przetwarzanie danych jako kluczowe elementy. Iker Ganuza, Country Manager Spain, Pepsico, podzielił się tym, jak firma opracowała silnik „DNA konsumenta” do profilowania konsumentów w oparciu o kryteria takie jak dane demograficzne, nawyki itp. wraz z profilowaniem sklepów w celu optymalizacji pozycjonowania produktów i uzyskania lepszej konwersji. Lotus Bakeries zdecydował się na eksperymentalne pop-upy w punktach sprzedaży, aby ludzie mogli wypróbować produkt, a także nowe sposoby konsumpcji produktu, według jej dyrektora generalnego, Víctora Villanuevy.
Postępująca dekarbonizacja
Dekarbonizacja i zaangażowanie w gospodarkę o obiegu zamkniętym były jednym z przekrojowych tematów obecnych na spotkaniu, na którym omówiono strategie minimalizacji odpadów, poprawy efektywności wykorzystania zasobów i promowania inicjatyw recyklingowych w całym cyklu życia produktu. Po podkreśleniu wartości strategii zrównoważonego rozwoju na 2023 r. Candela Aldao, starszy menedżer ds. zrównoważonego rozwoju w Mahou San Miguel, potwierdziła, że firma pracuje nad produkcją bardziej zrównoważonego piwa oraz nad niektórymi projektami pilotażowymi, takimi jak możliwość zapewnienia drugiego wykorzystania ziarna używanego do produkcji piwa, oferując je przedsiębiorcom do produkcji jadalnych sztućców.
W tym kontekście Clara Hernández, dyrektor ds. środowiska i zmian klimatycznych w Campofrío Sigma, szczegółowo opisała projekty gospodarki o obiegu zamkniętym z ponownym wykorzystaniem w swoich obiektach i fabrykach, które firma realizuje. Na przykład w Burgos „śluz z jelit świń jest przetwarzany do produkcji heparyny do użytku medycznego”. Wśród innych działań, Emiliano Martus Barelli, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju środowiska w Hijos de Rivera (Estrella Galicia), wskazał, że firma wykorzystuje biogaz jako źródło energii w browarze i wykorzystuje panele słoneczne w swojej fabryce w A Grela. Ponadto udało im się wdrożyć 100% recyklingu rPET w butelkach wody mineralnej i 70% redukcję emisji dwutlenku węgla na butelkę.
Mariví Sánchez, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i komunikacji w Nauterra, opowiedziała się za „potrzebą inwestowania w zrównoważone praktyki połowowe i obieg zamknięty” i wyznaczyła cel, jakim jest niewyrzucanie odpadów na wysypiska do 2025 roku. Wspierana przez eko-projekt produktu, firma opowiada się za redukcją i odzyskiem odpadów, o czym świadczy projekt realizowany w latach 2018-2023, w ramach którego udało się odzyskać 80% odpadów na całym świecie.