Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Informacja o śladzie węglowym produktów na etykietach żywności wpływa na zachowania konsumentów

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Etykiety klimatyczne informujące o śladzie węglowym produktów mięsnych mogą spowodować, że wielu konsumentów wybierze bardziej przyjazne dla klimatu alternatywy. Dotyczy to osób, które są ciekawe śladu węglowego produktu, ale także tych, które unikają chęci dowiedzenia się więcej na ten temat. Naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze opublikowali wyniki swoich badań dowodzące, że etykietowanie produktów spożywczych informacją na temat wpływu na klimat może być dobrym sposobem na zmniejszenie śladu węglowego. Jednak zdaniem naukowców jest warunek - etykiety muszą być obowiązkowe, aby były skuteczne.

Istnieją pewne sytuacje, w których my, konsumenci, strategicznie unikamy pozyskania wiedzy i większej ilości informacji – zjawisko znane jest jako „aktywne unikanie informacji”. Może się zdarzyć, że nie chcemy wiedzieć, ile kalorii znajduje się w paczce chipsów, którą właśnie otworzyliśmy. Albo, że unikamy pójścia do lekarza, bo boimy się jakiejś diagnozy.

Ale może to również mieć związek z tym, że nie chcemy wiedzieć, jak to, jak robimy zakupy w supermarkecie, wpływa na klimat. Do takich wniosków doszli naukowcy w swoim najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Uniwersytet w Kopenhadze i Szwedzki Uniwersytet Nauk Rolniczych. Badali oni skuteczność informacji o wpływie na klimat jako sposobu wpływania na wybory dokonywane przez konsumentów.

Nasze eksperymenty pokazują, że co trzecia osoba nie chce znać wpływu spożywanej żywności na klimat. Ale jednocześnie widzimy, że istnieje efekt psychologiczny, gdy ludzie są informowani o jej wpływie na klimat, ponieważ więcej osób kupuje produkt o mniejszej zawartości CO2 – powiedział prof. Jonas Nordström z Departamentu Ekonomiki Żywności i Zasobów na Uniwersytecie w Kopenhadze.

Informacje mogą mieć wpływ na wybór

W eksperymencie udział wzięło 803 uczestników, których poproszono o wybór pomiędzy sześcioma wariantami produktów składającymi się z mięsa mielonego i zamienników roślinnych, z których żaden nie miał etykiety klimatycznej. Następnie zapytano uczestników, czy chcą poznać informacje o wpływie na klimat tych produktów. 33% uczestników odpowiedziało, że nie. Następnie wszyscy zostali poproszeni o dokonanie ponownych wyborów, tym razem produkty miały etykietę z informacją o emisji CO2 podczas procesu produkcyjnego. Dla tych konsumentów, którzy są ciekawi informacji zawartych na etykietach produktów, zaobserwowano 32% redukcję śladu klimatycznego dzięki ich nowym wyborom produktów, podczas gdy „osoby unikające informacji” łącznie zmniejszyły swój ślad o 12% po tym, jak miały wybór tylko z produktów oznakowanych śladem węglowym.

Bazując na tym badaniu naukowcy uważają, że część osób aktywnie unikających informacji pozostała oporna na większą ilości informacji, na przykład w celu uniknięcia jakiegokolwiek wewnętrznego konfliktu między tym, co chcą zrobić a tym co powinni.

Wychodzimy z założenia, że świadomość wpływu produktu na klimat wiąże się z kosztami psychologicznymi dla konsumenta. Jeśli ktoś, kto lubi czerwone mięso zostanie poinformowany o jego wpływie na klimat, może to wywołać u niego trochę wstydu lub wyrzuty sumienia. Aktywna rezygnacja z tych informacji sprawia, że wybór, który byłby postrzegany jako grzech klimatyczny, staje się mniej niewygodny – wyjaśnia prof. Nordström i dodaje – jeśli jednak konsumentom narzuca się informację o wpływie na klimat, niektórzy zdecydują się na zakup kurczaka zamiast wołowiny, a tym samym złagodzą niektóre negatywne odczucia związane z podjęciem decyzji, która ma większe konsekwencje dla klimatu. W naszym eksperymencie spowodowało to o 12% niższy ślad węglowy.

Informacja o śladzie węglowym produktów na etykietach żywności powinna być obowiązkowa

Podczas gdy niektóre duńskie supermarkety zaczęły informować konsumentów o skutkach klimatycznych ich decyzji zakupowych, niewiele jest produktów z etykietą informującą o śladzie CO2. Naukowcy uważają, że wyniki badań można wykorzystać jako argument za wprowadzeniem obowiązkowych informacji klimatycznych na produktach spożywczych.

Oznakowanie klimatyczne wyraźnie wpływa na konsumentów - zarówno tych, którzy chcą być świadomi wpływu na klimat, jak i tych, którzy aktywnie starają się ignorować tego rodzaju wiedzę. Aby oznakowanie klimatyczne było skuteczne, musi być obowiązkowe, ponieważ niektórzy producenci produktów zagrażających klimatowi nie będą dobrowolnie dostarczać na swoich produktach tego typu informacji – mówi prof. Jonas Nordström.

Efekt mógłby być jeszcze większy, gdyby przy jednocześnie dążono do uświadomienia społeczeństw, że wkład każdego z konsumentów jest ważny, jeśli chodzi o realizację celów klimatycznych.

Należy zauważyć, że badanie opiera się na hipotetycznych decyzjach zakupowych szwedzkich konsumentów. W związku z tym wyniki powinny zostać zweryfikowane wśród duńskich konsumentów w ramach eksperymentu w sklepie.

Źródło: https://www.science.ku.dk/english/press/news/2021/climate-labeling-reduces-our-co2-footprint--even-for-those-who-willfully-attempt-to-remain-uninformed/

Autor: Katarzyna Oleksy

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.