Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Jakość handlowa artykułów rolno-spożywczych wprowadzanych do obrotu pod marką własną sieci handlowych

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła kontrolę jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wprowadzanych do obrotu pod marką własną sieci handlowych.

Objęto nią 16 sklepów należących do 4 sieci handlowych. Produktami priorytetowymi były: ryby i ich przetwory (konserwy typu tuńczyk w kawałkach, ryby mrożone glazurowane, marynaty rybne), przetwory owocowe i warzywne (w tym produkty w zalewie i przetwory pomidorowe), przetwory mleczne oraz wędliny. Ponadto sprawdzono oznakowanie m.in. przetworów zbożowych, wyrobów cukierniczych (w tym czekoladowych) i ciastkarskich, makaronu, pieczywa, soków i nektarów, kawy i herbaty, mięsa i wyrobów garmażeryjnych, napojów bezalkoholowych i piwa, słonych przekąsek, przypraw, miodu oraz jaj.

Parametry fizykochemiczne
Do badań laboratoryjnych pobrano 95 próbek produktów priorytetowych, z czego 22 zakwestionowano (23,2%). Nieprawidłowości dotyczyły:

  • zaniżonej zawartości ekstraktu ogólnego – w przypadku koncentratów pomidorowych;
  • niewłaściwej postaci handlowej (obecność tuńczyka rozdrobnionego w strzępach oraz obecność płatków ryby) – w przypadku konserw typu tuńczyk w kawałkach; 
  • zaniżonej zawartości tłuszczu – w przypadku przetworów mlecznych (śmietany);
  • zawyżonej zawartości glazury – w przypadku ryb mrożonych glazurowanych;
  • zaniżonej masy ryby po odsączeniu oraz zawyżonej zawartości składników stałych (cebuli) – w przypadku przetworów rybnych w zalewie;
  • zaniżonej masy odciekniętych warzyw – w przypadku przetworów warzywnych w zalewie;
  • zaniżonej zawartości mięsa – w przypadku wędlin.
     

Oznakowanie
Oznakowanie zweryfikowano w przypadku 280 partii różnych artykułów rolno-spożywczych, z czego w 47 stwierdzono nieprawidłowości (16,8%). Dotyczyły one m.in.:

  • Podawania rozbieżnych deklaracji dotyczących zawartości ekstraktu w koncentracie pomidorowym, tj. „koncentrat pomidorowy 30%” oraz „zawartość ekstraktu 30%±2%” (takie oznakowanie jest niejednoznaczne i dezorientujące konsumenta, co do faktycznej zawartości ekstraktu w produkcie).
  • Stosowania deklaracji „bez dodatku substancji konserwujących” i „100% naturalna” w oznakowaniu kapusty kiszonej (co wprowadza konsumenta w błąd przez sugerowanie, że dany środek spożywczy posiada szczególne właściwości, podczas gdy wszystkie podobne produkty mają takie same cechy).
  • Podawania niejednoznacznych informacji o tożsamości środka spożywczego, np. wskazano nazwę „Schab pieczony plastry” wraz z informacją „Polędwica wieprzowa pieczona”, po których podano deklarację „100 g produktu wyprodukowano ze 126,6 g schabu wieprzowego” albo na froncie opakowania wyeksponowano nazwę „filet z dorsza”, a na tylnej części opakowania podano dwie nazwy handlowe i gatunkowe do wyboru (dorsz atlantycki lub dorsz czarny), zgodnie z kodem zamieszczonym w innym miejscu opakowania.
  • Braku wyróżnienia nazwy składnika alergennego (mleka) w serze Mozarella.
  • Wprowadzającej w błąd prezentacji w miejscu sprzedaży, tj. na wywieszce uwidocznionej przy kremach orzechowych wskazano nazwę „masło orzechowe” (nazwa „masło” może być stosowana tylko w przypadku tłuszczu mlecznego) lub umieszczenie makaronu konwencjonalnego na regale oznakowanym „bio”.
  • Wskazania wykluczających się deklaracji dotyczących obecności substancji konserwujących, tj. na etykiecie podano „bez dodatku substancji konserwujących” oraz „Produkt może zawierać … siarczyny”.

Źródło: IJHARS

Autor:Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Inspekcje Państwowe

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.