Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Komisja aktualizuje normy handlowe dotyczące produktów rolno-spożywczych, aby lepiej zaspokoić potrzeby konsumentów i uwzględnić zrównoważony rozwój

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Komisja zaproponowała zmianę obowiązujących norm handlowych mających zastosowanie do szeregu produktów rolno-spożywczych, takich jak owoce i warzywa, soki i dżemy owocowe, miód, drób lub jaja. Proponowane zmiany powinny pomóc konsumentom w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów na rzecz zdrowszej diety i przyczynić się do zapobiegania marnowaniu żywności.

Komisja przedstawiła między innymi następujące propozycje:

  • Oznaczanie pochodzenia: Bardziej przejrzyste, obowiązkowe zasady oznaczania pochodzenia w przypadku miodu, orzechów i suszonych owoców, dojrzałych bananów, a także ciętych, przetworzonych i pokrojonych owoców i warzyw (takich jak pakowane liście sałaty). Na etykiecie trzeba będzie umieścić kraj lub kraje pochodzenia w przypadku mieszanek lub miksów. Wymienienie krajów pochodzenia zwiększy przejrzystość dla konsumentów. Powinno to również promować produkcję tych produktów w UE.
  • Odpady żywności: Proponowane zmiany dotyczą odpadów żywnościowych i odpadów opakowaniowych. Na przykład tak zwane "brzydkie" owoce i warzywa (z wadami zewnętrznymi, ale nadal nadające się do lokalnego/bezpośredniego spożycia) sprzedawane lokalnie i bezpośrednio przez producentów konsumentom byłyby zwolnione z obowiązku przestrzegania norm handlowych. Waloryzacja ich w stanie "świeżym" mogłaby zaoferować konsumentom więcej możliwości zakupu świeżych owoców i warzyw po bardziej przystępnych cenach i przynieść korzyści producentom działającym w krótkich łańcuchach dostaw. Niektóre produkty dotknięte klęskami żywiołowymi lub innymi wyjątkowymi okolicznościami również mogą być sprzedawane, jeśli ich spożycie jest bezpieczne.
  • Opakowania: Produkty przeznaczone do darowizny mogą być zwolnione z głównych wymogów dotyczących etykietowania. Ograniczy to biurokrację i etykiety, a tym samym ułatwi zaangażowanie podmiotów w darowizny.
  • Soki owocowe: soki owocowe będą mogły być opatrzone wzmianką "bez dodatku cukrów", aby wyjaśnić, że w przeciwieństwie do nektarów owocowych, soki owocowe z definicji nie mogą zawierać dodanych cukrów - jest to cecha, której większość konsumentów nie jest świadoma. Ponadto, aby odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty o niższej zawartości cukru, soki owocowe o zmienionej recepturze mogłyby zawierać na etykiecie informację "sok owocowy o obniżonej zawartości cukru". W celu dalszego uproszczenia i dostosowania do gustów konsumentów, obok terminu "sok kokosowy" można by obecnie stosować termin "woda kokosowa".
  • Dżemy i marmolady: zawartość owoców w dżemach zostanie zwiększona z 350 gramów do minimum 450 gramów (do 550 gramów w przypadku jakości dodatkowej) na kilogram produktu końcowego. Dzięki powszechnemu zwiększeniu zawartości owoców konsumentom oferowany będzie produkt o mniejszej zawartości wolnych cukrów i większej ilości owoców niż obecnie. Określenie "marmolada", dopuszczone do tej pory jedynie w odniesieniu do dżemów cytrusowych, byłoby teraz dozwolone dla wszystkich dżemów, aby wprowadzić możliwość dostosowania nazwy produktu do najczęściej używanej lokalnie.
  • Jaja: Panele słoneczne mogą być obecnie stosowane na obszarach zewnętrznych wykorzystywanych w systemach produkcji jaj na wolnym wybiegu. Będzie to stymulować większą podaż energii ze źródeł odnawialnych. Znakowanie jaj odbywałoby się również bezpośrednio w gospodarstwie, co poprawi identyfikowalność.

Kolejne kroki

Wnioski dotyczące świeżych owoców i warzyw, jaj i drobiu są objęte aktami delegowanymi i wykonawczymi. Teksty te będą dostępne do publicznego wglądu przez miesiąc. Następnie akty delegowane zostaną przyjęte i przesłane do Parlamentu Europejskiego i Rady na okres kontroli wynoszący dwa miesiące. Komisja opublikuje je po zakończeniu tej procedury. Wnioski dotyczące dżemów, marmolad, soków owocowych i miodu zostały ujęte w dyrektywach i przed ich publikacją i wejściem w życie będą podlegały zwykłej procedurze współustawodawstwa przez Parlament Europejski i Radę.

Równolegle Komisja przesyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w celu przyjęcia w najbliższej przyszłości nowych norm handlowych dla cydru i gruszek oraz oznaczania pochodzenia nasion roślin strączkowych. Produkty te nie są obecnie objęte żadnymi normami handlowymi w rozporządzeniu o wspólnej organizacji rynku.

Kontekst

Unijne normy handlowe mają zapewnić utrzymanie wysokiej jakości produktu, ochronę konsumentów oraz spójność norm na rynku UE. Ułatwiają one również handel z krajami trzecimi, ponieważ są zgodne z normami obowiązującymi na poziomie międzynarodowym od lat 50. ubiegłego wieku. W ciągu ostatniej dekady rynki rolne uległy znacznej ewolucji, napędzanej przez innowacje, ale także przez zmieniające się problemy społeczne i popyt konsumentów. Przedstawione dziś wnioski zagwarantują, że zgodnie ze strategią "od pola do stołu"celami ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju normy handlowe będą mogły przyczynić się do promowania i wprowadzania zrównoważonych produktów, odpowiadając jednocześnie na nowe potrzeby konsumentów i podmiotów gospodarczych.

Aby wprowadzić na rynki UE i sprzedać konsumentom, większość produktów rolno-spożywczych musi spełniać unijne normy handlowe lub normy ustanowione na szczeblu międzynarodowym. Normy handlowe dotyczą zewnętrznych cech produktów oraz cech niewidocznych, które wynikają z poszczególnych procesów produkcyjnych, takich jak zawartość owoców w dżemach. Mają one zastosowanie zarówno do produktów unijnych, jak i importowanych.

 

Źródło: KE

Wybierz temat: Prawo żywnościowe

Autor: Komisja Europejska

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.