Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Traktowanie zwierząt jest ważniejsze niż kwestie ekologiczne, gdy konsumenci wybierają mięso i produkty mleczne. Tak wynika z nowego badania opublikowanego w czasopiśmie Food Quality and Preference, które sugeruje, że choć konsumenci przywiązują wagę do zrównoważonego rozwoju, inne czynniki, takie jak smak, jakość i dobrostan zwierząt, mają pierwszeństwo przed ich decyzjami zakupowymi.
Wyniki mogą pomóc producentom we wprowadzaniu na rynek produktów spożywczych
Na etykietach produktów konsumenci cenili informacje dotyczące dobrostanu zwierząt, bezpieczeństwa żywności oraz zdrowia i żywienia. Wyniki mogą pomóc producentom we wprowadzaniu na rynek produktów spożywczych wytwarzanych w sposób szczególnie zrównoważony w bardziej ukierunkowany sposób i zwiększaniu ich atrakcyjności dla konsumentów.
Przebieg badania i wyniki
Badanie przeprowadzono w pięciu krajach europejskich – Czechach, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii – w celu zidentyfikowania cech, które są najważniejsze dla konsumentów przy zakupie mięsa lub produktów mlecznych.
W ankiecie internetowej 3192 uczestników poproszono o ocenę znaczenia 18 różnych czynników przy zakupach mięsa i nabiału w skali od jednego (w ogóle nieważne) do pięciu (bardzo ważne):
We wszystkich badanych krajach konsumenci konsekwentnie uznawali za najważniejsze świeżość, jakość/smak i dobrostan zwierząt. Z kolei czynniki środowiskowe, takie jak mile żywnościowe, ślad węglowy i produkcja organiczna, uznano za mniej ważne w wpływaniu na decyzje zakupowe. Jednakże etykiety dotyczące zrównoważonego rozwoju były postrzegane przez konsumentów jako pomocne.
Autorzy badania podkreślają złożoną interakcję czynników wpływających na zachowania konsumentów przy zakupie mięsa i produktów mlecznych. Konsumenci wskazali, że przy dokonywaniu wyborów żywieniowych informacje dotyczące dobrostanu zwierząt, bezpieczeństwa żywności oraz zdrowia i odżywiania uważano za ważniejsze niż zrównoważenie środowiskowe. Odkrycia pokazują znaczenie strategii etykietowania obejmujących wiele aspektów atrybutów produktu, wykraczających poza same względy środowiskowe.
Znaczenie badania dla przemysłu spożywczego
Konsekwencje badań wykraczają poza konsumentów i obejmują decydentów, producentów i sprzedawców detalicznych w branży spożywczej, którzy starają się sprostać zmieniającym się wymaganiom konsumentów w zakresie bardziej zrównoważonych produktów.
Same etykiety nie wystarczą, aby zmienić zachowanie, szczególnie w przypadku konsumentów, którzy mają niewielki zamiar behawioralny lub nie mają żadnego zamiaru kupować mięsa lub produktów mlecznych pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Wyniki te należy przełożyć na dodatkowe środki polityczne, takie jak interwencje behawioralne, pomagające jednostkom przełożyć ich postawy na zachowanie i ułatwiające wybór produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony.
Źródło: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0950329324000818
Przeczytaj także
Pokolenie Z i milenialsi w obliczu obecnego kryzysu związanego z kosztami życia bardziej skłaniają się w kierunku zdrowego odżywiania, ograniczając tym samym rzeczy mniej istotne, w tym usługi platform streamingowych.
Krowy mleczne, kaczki, gęsi i przepiórki potrzebują więcej przestrzeni i lepszych warunków bytowania, zgodnie z zaleceniami dotyczącymi dobrostanu zwierząt opublikowanymi dziś w dwóch nowych opiniach naukowych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Opinie te stanowią część serii poświęconej gatunkom zwierząt hodowlanych, które wspierają trwający przegląd przepisów Unii Europejskiej dotyczących dobrostanu zwierząt.
Utrzymanie wysokiego poziomu dobrostanu jest kluczowym elementem, nie tylko ze względów etycznych, ale także technologicznych.