Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Konsumenci cenią dobrostan zwierząt bardziej niż zrównoważony rozwój

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Traktowanie zwierząt jest ważniejsze niż kwestie ekologiczne, gdy konsumenci wybierają mięso i produkty mleczne. Tak wynika z nowego badania opublikowanego w czasopiśmie Food Quality and Preference, które sugeruje, że choć konsumenci przywiązują wagę do zrównoważonego rozwoju, inne czynniki, takie jak smak, jakość i dobrostan zwierząt, mają pierwszeństwo przed ich decyzjami zakupowymi.

Wyniki mogą pomóc producentom we wprowadzaniu na rynek produktów spożywczych

Na etykietach produktów konsumenci cenili informacje dotyczące dobrostanu zwierząt, bezpieczeństwa żywności oraz zdrowia i żywienia. Wyniki mogą pomóc producentom we wprowadzaniu na rynek produktów spożywczych wytwarzanych w sposób szczególnie zrównoważony w bardziej ukierunkowany sposób i zwiększaniu ich atrakcyjności dla konsumentów.

Przebieg badania i wyniki

Badanie przeprowadzono w pięciu krajach europejskich – Czechach, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii – w celu zidentyfikowania cech, które są najważniejsze dla konsumentów przy zakupie mięsa lub produktów mlecznych.

W ankiecie internetowej 3192 uczestników poproszono o ocenę znaczenia 18 różnych czynników przy zakupach mięsa i nabiału w skali od jednego (w ogóle nieważne) do pięciu (bardzo ważne):

  • Atrybuty: świeżość, jakość/smak, zdrowe odżywianie, wartość odżywcza, cena, przetwarzanie, oferty specjalne, wygoda stosowania/przygotowania i znajomość marki.
  • Atrybuty związane z dobrostanem zwierząt: dobrostan zwierząt, chów na wolnym wybiegu i żywienie na pastwiskach.
  • Atrybuty związane ze zrównoważonym rozwojem środowiska: produkcja lokalna, zrównoważone opakowanie, mile żywnościowe, ślad węglowy i produkty organiczne.
  • Zrównoważony rozwój społeczny: Sprawiedliwy handel lub sprawiedliwe wynagrodzenie producenta/rolnika.

We wszystkich badanych krajach konsumenci konsekwentnie uznawali za najważniejsze świeżość, jakość/smak i dobrostan zwierząt. Z kolei czynniki środowiskowe, takie jak mile żywnościowe, ślad węglowy i produkcja organiczna, uznano za mniej ważne w wpływaniu na decyzje zakupowe. Jednakże etykiety dotyczące zrównoważonego rozwoju były postrzegane przez konsumentów jako pomocne.

Autorzy badania podkreślają złożoną interakcję czynników wpływających na zachowania konsumentów przy zakupie mięsa i produktów mlecznych. Konsumenci wskazali, że przy dokonywaniu wyborów żywieniowych informacje dotyczące dobrostanu zwierząt, bezpieczeństwa żywności oraz zdrowia i odżywiania uważano za ważniejsze niż zrównoważenie środowiskowe. Odkrycia pokazują znaczenie strategii etykietowania obejmujących wiele aspektów atrybutów produktu, wykraczających poza same względy środowiskowe.

Znaczenie badania dla przemysłu spożywczego

Konsekwencje badań wykraczają poza konsumentów i obejmują decydentów, producentów i sprzedawców detalicznych w branży spożywczej, którzy starają się sprostać zmieniającym się wymaganiom konsumentów w zakresie bardziej zrównoważonych produktów.

Same etykiety nie wystarczą, aby zmienić zachowanie, szczególnie w przypadku konsumentów, którzy mają niewielki zamiar behawioralny lub nie mają żadnego zamiaru kupować mięsa lub produktów mlecznych pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Wyniki te należy przełożyć na dodatkowe środki polityczne, takie jak interwencje behawioralne, pomagające jednostkom przełożyć ich postawy na zachowanie i ułatwiające wybór produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony.

Źródło: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0950329324000818

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.