Kontrola Inspekcji Handlowej w pizzerii - Decyzja Prezesa UOKIK ws wymierzenia kary pieniężnej
Decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 16 marca 2018 r. (znak DIH-1/20/2018) utrzymano w mocy zaskarżoną decyzję Inspekcji Handlowej, w zakresie wymierzenia kary pieniężnej za wprowadzenie do obrotu produktu zafałszowanego – sałatki greckiej oraz produktu o niewłaściwej jakości handlowej – Carpaccio wołowego (łącznie 1500 zł).
Treść decyzji – stwierdzone uchybienia
W toku kontroli u przedsiębiorcy stwierdzono następujące uchybienia:
- wykazy składników oferowanych potraw są przekazywane w formie ustnej – na życzenie konsumenta, podczas gdy powinny być w przekazywane w formie wizualnej. W tym zakresie organ wskazał, że polski ustawodawca nakazał, by dane obowiązkowe dotyczące żywności nieopakowanej były „podawane w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu bezpośrednio dostępnym konsumentowi finalnemu” (§ 19 ust. 2 rozporządzenia w sprawie znakowania). Przyjąć w związku z tym należy, że spełnieniem ww. wymogu jest podanie informacji w formie wizualnej (na wywieszce, katalogu lub innej formie), a nie, jak wywodzi to strona – ustnej;
- na stanie w restauracji przedsiębiorca nie posiadał sera feta – a jedynie ser miękki solankowy, co stanowi o zafałszowaniu oferowanej potrawy – sałatki greckiej, składającej się zgodnie z deklaracją z m.in. sera feta;
- ponadto, w toku kontroli ustalono, że w przypadku Carpaccio wołowego w karcie menu nie wymieniono wszystkich składników użytych do jego wyprodukowania - na podstawie ustnej deklaracji kucharza potwierdzonej przez stronę ustalono bowiem, że oprócz mięsa wołowego, jako składnika głównego, w skład potrawy wchodziły ser parmezan, kapary, rukola, pomidory koktajlowe, oliwa i pieprz. Powyższe świadczyło o niewłaściwej jakości handlowej ww. potrawy z uwagi na brak w miejscu sprzedaży, na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentom wykazu składników.
Przeczytaj także
-
31.05.2018
Opłaty za badania laboratoryjne i inne czynności - Wyrok NSA w Warszawie z 20 marca 2018 r. II OSK 1337/16
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 20 marca 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej od WSA w Lublinie (III SA/Lu 195/15) w sprawie ze skargi na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w przedmiocie ustalenia opłaty z tytułu przeprowadzonej kontroli sanitarnej, oddalił skargę kasacyjną.
-
24.05.2018
Dostępność informacji o żywności nieopakowanej w sklepie - Decyzja Prezesa UOKIK
W dniu 28 lutego br. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję utrzymującą w mocy decyzję Inspekcji Handlowej (znak DIH-1/17/2018) w zakresie wymierzenia kary pieniężnej przedsiębiorcy, tytułem niewłaściwej...