Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Konsumenci z całego świata domagają się od producentów, aby kolor oferowanych produktów był jak najbardziej naturalny.
Zgodnie z raportem Nielsena (Global Ingredient and out of home dining trends) przedstawiającego najnowsze trendy możemy stwierdzić, że aż 61% konsumentów stara się unikać sztucznych barwników. W Europie liczba nowych produktów z naturalnymi barwnikami wzrosła o 5,6% w 2015 w porównaniu z 5,2% spadkiem produktów zawierających sztuczne barwniki. Spodziewa się, że trend będzie kontynuowany w przyszłości i coraz więcej producentów będzie starało się być na bieżąco z preferencjami konsumentów.
Barwniki znajdują szczególne zastosowanie w przemyśle mleczarskim. Wiele produktów mlecznych takich jak napoje mleczne czy jogurty określane są przez konsumentów zarówno jako naturalne jak i zdrowe. Dlatego ważne jest, aby producenci dbali nie tylko naturalny skład ale także o naturalny kolor produktu, który często jest dla konsumenta wyznacznikiem wysokiej wartości odżywczej produktu.
Naturalne barwniki są jednak sporym wyzwaniem dla producentów żywności. Są mniej stabilne w naturalnym pH, a także mają tendencję do utleniania się w świetle UV oraz w podwyższonej temperaturze, co wymaga od producentów bardziej innowacyjnego podejścia.
Na podstawie badań przeprowadzonych przez firmę Lycored stwierdzono, że konsumenci chętniej sięgają po produkty o naturalnym kolorze. Produkty zabarwione sztucznie określane są przez konsumentów jako zbyt jaskrawe, neonowe co prowadzi do odbioru produktu jako nienaturalnego przez co niezdrowego. Preferencja konsumentów do produktów naturalnych jest tak silna, że skłonni są zapłacić za nie znacznie więcej. Biorąc pod uwagę, że sztuczne barwniki mogą zostać łatwo zastąpione naturalnymi, bez poświęcania wytrzymałości potrzebnej przy produkcji (nowe innowacyjne produkty), możliwości dla branży mleczarskiej są ogromne. Przejście na stosowanie naturalnych barwników skutkować będzie, oferowaniem produktów lepiej pozycjonowanych ze względu na ich naturalność, co przekłada się na większą ilością kupujących oraz możliwość osiągnięcia wyższej ceny produktu
Źródła:
1. Global Ingredient and out of home dining trends Nielsen, 2016
2. True colors. Consumer preference for natural colors and what it means for dairy. Lycored
Przeczytaj także
Sześć największych firm z branży spożywczej planuje wprowadzić kolorowe oznaczenia wartości odżywczej na swoich produktach – kolory mają przypominać sygnalizację świetlną co ma ułatwić ich zrozumienie przez konsumentów.
Kolor czerwony oznacza „zielone światło – możesz to zjeść!” Zielony z kolei: „hmm, lepiej nie!”. Reguła zupełnie odwrotna niż schemat sygnalizacji świetlnej jednak pomagająca naszemu mózgowi dokonać wyboru...