Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Niemcy zakazują stosowania cukru w herbatkach dla niemowląt i małych dzieci

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Federalna Rada Niemiec zatwierdziła nowe rozporządzenie Federalnego Ministerstwa Żywności i Rolnictwa. Rozporządzenie przewiduje zakaz dosładzania herbaty dla niemowląt i małych dzieci oraz nowe obowiązki informacyjne dla takich produktów.

Zakaz stosowania cukru

Według Federalnego Ministerstwa Żywności i Rolnictwa konieczne jest zakazanie dosładzania herbaty dla niemowląt i małych dzieci substancjami jak: cukier, miód, ekstrakt słodowy lub inne syropy lub zagęszczone soki uzyskane z surowców roślinnych, soku owocowego, soku owocowego w proszku lub nektaru owocowego. Rada Federalna zatwierdziła również zalecenie Komitetu ds. Polityki Rolnej i Ochrony Konsumentów, w którym zwróciła się do rządu federalnego o rozważenie rozszerzenia zakazu na inne substancje słodzące, np. glikozydy stewiolowe i maltodekstrynę.

Nowe obowiązki informacyjne

Ponadto producenci powinni dodać do opakowania herbat oświadczenie, że herbaty dla niemowląt i małych dzieci nie powinny być słodzony przez konsumenta cukrem lub innymi substancjami słodzącymi. Dodatkowo opakowanie powinno wskazywać wiek dziecka, od którego można podawać herbaty. Wiek ten nie może być mniejszy niż czwarty miesiąc życia.

Ochrona zdrowia jako motyw

Motywy Federalnego Ministerstwa Żywności i Rolnictwa odnoszą się do badań łączących spożycie cukru w wieku niemowlęcym i przez małe dzieci z konsumpcją cukru w późniejszym dzieciństwie i okresie dojrzewania. Ministerstwo oczekuje, że nowe środki wniosą znaczący wkład w ograniczenie spożycia cukru przez dzieci i niemowlęta, a tym samym w ochronę ich (przyszłego) zdrowia - przeciwdziałanie otyłości i próchnicy itp.

Prawie 30 lat temu ostrzeżenia dotyczące herbatek dla niemowląt zostały omówione w ważnym orzeczeniu niemieckiego Sądu Najwyższego (wyrok z 12 listopada 1991 r., Sygn. Akt VI ZR 7/91). Sąd Najwyższy orzekł, że producent ma obowiązek ostrzegać w sposób wyraźny o potencjalnym uszkodzeniu próchnicy spowodowanym „syndromem butelki do karmienia” - konsekwencją płukania ząbków słodkim płynem przez dłuższy czas. Drugi wyrok Sądu Najwyższego z 1994 r. (Sygn. Akt VI ZR 41/93) w związku z takimi produktami wyjaśnił, że producent musi dostosować treść i zakres instrukcji do najmniej poinformowanej części konsumentów, a tym samym najbardziej wrażliwej grupy użytkowników produktu.

Zgodność z prawem europejskim?

Wątpliwe jest, czy przyjęte środki są zgodne z przepisami UE. Pogodzenie tego niemieckiego przepisu specjalnego z europejskimi zasadami swobodnego przepływu towarów i wzajemnego uznawania jest bardzo trudne, ponieważ wyraźnie utrudnia swobodny przepływ towarów w UE - i tym samym jest wyraźnie sprzeczne z celem rozporządzenia w sprawie wzajemnego uznawania (UE) 2019/515.

Ponadto herbaciane produkty dla niemowląt i małych dzieci podlegają szerokiej definicji żywności uzupełniającej, która jest regulowana przede wszystkim obowiązującym prawem UE (art. 2 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) 609/2013). Najpóźniej, gdy - dotychczas brakujące - europejskie rozporządzenie wykonawcze wejdzie w życie, niemieckie rozporządzenie specjalne może stać się nieaktualne. Nie należy się jednak spodziewać przyjęcia w najbliższej przyszłości rozporządzenia delegowanego w sprawie uzupełniającej żywności na szczeblu europejskim, tak więc niemiecki ustawodawca będzie mógł argumentować, że w międzyczasie przepisy krajowe zostały uzasadnione ze względu na ochronę zdrowia.

Perspektywy

Z punktu widzenia producentów pożądane jest, aby prawodawcy UE przyjęli rozporządzenie w najbliższej przyszłości, aby zapobiec różnym przepisom krajowym państw członkowskich.

Źródło: https://www.hoganlovells.com/en/publications/germany-bans-sugar-from-baby-and-infant-tea-products

Autor: Katarzyna Oleksy

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn