IFS opublikował nową wersję wytycznych „Product Fraud Mitigation”. Ich celem jest przekazanie wskazówek dla firm wdrażających wymagania dotyczące oszustw w Standardach i Programach IFS.
Oszustwa produktowe obejmują szeroki zakres celowych oszustw związanych z żywnością i opakowaniami żywności, z których wszystkie są motywowane ekonomicznie i mają poważne konsekwencje dla konsumentów i przedsiębiorstw. Najpoważniejszym z tych oszukańczych czynów jest umyślne i ekonomicznie umotywowane fałszowanie żywności i opakowań, gdzie istnieje podwyższone ryzyko związane ze zdrowiem konsumentów.
Oszustwa związane z produktami nie są nowym przestępstwem, a istnieją dobrze udokumentowane przypadki, których historia sięga setek lat wstecz. Powtarzające się skandale związane z żywnością podnoszą rangę oszustw związanych z żywnością i obnażają niedociągnięcia nawet niektórych większych firm w branży. Podkreślają wyzwania, jakie stoją przed przemysłem spożywczym w zakresie integralności i bezpieczeństwa łańcucha dostaw żywności, w miarę jak łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej złożone i mają charakter globalny.
Zgodnie ze zmieniającym się krajobrazem branży spożywczej oraz oczekiwaniami konsumentów, organów regulacyjnych i sprzedawców detalicznych, IFS uwzględnił i rozszerzył potrzebę stosowania środków łagodzących oszustwa produktowe w kilku swoich standardach i programach.
Rozdział 2 – nowość w wersji 3 wytycznych „Product Fraud Mitigation”
Rozdział 2 stanowi nowy dodatek do wersji 3 wytycznych „Product Fraud Mitigation” i wprowadza temat przejrzystości łańcucha dostaw: koncepcję, wyzwania i znaczenie dla oszustw produktowych.
Szczegółowe instrukcje, specyfika branży, konkretne wymagania, przykłady, możliwe pytania audytora
Rozdział 3 zawiera podejście „jak to zrobić” i zawiera szczegółowe instrukcje dotyczące niezbędnych kroków, które należy wykonać w celu opracowania planu ograniczania oszustw produktowych. Rozdział 4 odnosi się do standardów i programów IFS oraz podkreśla specyfikę branży i/lub konkretne wymagania dotyczące oszustw produktowych dla IFS Logistics w wersji 3 i IFS Broker w wersji 3.2. W Załączniku podano kilka przykładów planów łagodzenia skutków, wymieniono też możliwe pytania audytora.
Celem wytycznych jest przekazanie wskazówek dla firm wdrażających wymagania dotyczące oszustw w Standardach i Programach IFS
Należy zauważyć, że metoda oceny ryzyka w przypadku oceny podatności może różnić się w zależności od firmy i zaleca się, aby firmy korzystały z metodologii oceny ryzyka, z którą czują się najbardziej komfortowo. IFS nie zaleca szczególnej metodologii oceny ryzyka.
Pomimo różnorodności metodologii oceny ryzyka, istnieją kryteria, które należy zawsze brać pod uwagę w odniesieniu do podatności na oszustwa produktowe. Kryteria te służą konkretnie identyfikacji potencjalnego narażenia na oszustwa związane z produktami i znacznie różnią się od kryteriów związanych z bezpieczeństwem żywności i obroną żywności.
Niniejsze wytyczne zostały opracowane, aby pomóc firmom posiadającym certyfikat IFS zrozumieć koncepcję zarządzania ryzykiem w odniesieniu do zagrożeń związanych z oszustwami produktowymi oraz tego, w jaki sposób ocena podatności na zagrożenia stanowią integralną część procesu zarządzania ryzykiem.
Informacje zawarte w przewodniku „Product Fraud Mitigation” nie mają charakteru obowiązkowego. Ich celem jest zapewnienie wskazówek dla firm wdrażających wymagania dotyczące oszustw w Standardach i Programach IFS.
Źródło - wytyczne: https://www.ifs-certification.com/images/ifs_documents/IFS_Product_Fraud_Mitigation_guideline_v3_EN_1712923183.pdf