Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Ponad 3 miliony euro zysku ze sprzedaży zafałszowanego szafranu. Hiszpańska Gwardia Cywilna rozbija grupę przestępczą

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Hiszpańska Gwardia Cywilna rozbiła grupę przestępczą, która sprzedawała sproszkowany ekstrakt z gardenii jako szafran. W wyniku operacji „Garden” aresztowano 11 osób za przestępstwa przeciwko zdrowiu publicznemu, oszustwa i członkostwo w organizacji przestępczej. W ramach operacji skupiono się na trzech przedsiębiorstwach, a dochodzenia przeprowadzono w Maladze, Barcelonie, Alicante, Granadzie i Almerii.

Proces fałszowania

Grupa przestępcza wypracowała sposób, dzięki któremu substytucja była prawie niewykrywalna. Gardenia ma podobny kolor i często była używana do podrabiania szafranu. Zwykle można ją wykryć, ponieważ zawiera związek znacznikowy, którego nie ma w szafranie. Oszuści wypracowali sposób na zmniejszenie stężenia znacznika do poziomów, które w praktyce były prawie niewykrywalne. W ten sposób fałszerze umożliwili dystrybucję znacznie tańszego składnika po zawyżonych cenach – przy użyciu fałszywych dokumentów importowych.

Koszty pozyskania gardenii są znacznie niższe od pozyskania tej samej ilości szafranu. Gardenię można zbierać intensywnie, natomiast szafran należy zbierać ręcznie ze względu na delikatność produktu. Dlatego cena zbiorów szafranu jest 10 razy wyższa niż w przypadku gardenii.

Gardenia nie jest uważana za żywność w Unii Europejskiej. Importowany ekstrakt z gardenii nie spełniał żadnych norm bezpieczeństwa i nie przestrzegał europejskich przepisów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa żywności.

Oszuści importowali z Chin ekstrakty gardenii z fabryki zajmującej się produkcją barwników. Na prośbę hiszpańskich firm produkt przerabiano na szafran poprzez zmianę etykiety, dokumentacji technicznej i celnej. Gdy produkt znalazł się na terytorium Hiszpanii był traktowany i przechowywany zgodnie z wymaganiami klientów. Sfałszowany produkt wprowadzano na rynek za pośrednictwem dużych sieci dystrybucji, a konsumenci płacili cenę jak za szafran.

Co najmniej 3 miliony euro zysku z oszustw

Według szacunków Gwardii Cywilnej, oszuści osiągnęli minimalny zysk w wysokości 3 mln euro. Kupiec wprowadzając na rynek zafałszowany produkt osiągał zyski bliskie 800%. Fakt ten uniemożliwiał uczciwą konkurencję ze strony innych firm z sektora. Z rynku wycofano ponad 2000 kg zafałszowanego szafranu o wartości ponad 750 tys. euro

Źródło: Guardia Civil

 

Zespół FoodFakty ustawicznie monitoruje rynek i wszystkie wykryte przypadki zafałszowań w EU oraz reszcie świata. Niezwłocznie rejestruje wszystkie produkty w bazie Probase360, a klienci bazy codziennie otrzymują alert z bieżacymi wycofaniami z rynku i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne i pogłębiać informacje o sytuacji w module analitycznym bazy.

Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase360

Autor:Michał Snopkiewicz
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Food Fraud Inspekcje Państwowe

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.