Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Według Dyrekcji generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (DG Sante) w polskim systemie kontroli mięsa wołowego i drobiowego nadal występują poważne problemy. Zdalny audyt DG Sante został przeprowadzony w październiku 2021 r., a sprawozdanie opublikowano we wrześniu 2022 r. Audyt był kontynuacją dwóch audytów z 2019 r., dotyczących mięsa wołowego i drobiowego.
DG Sante poinformowała o kilku działaniach mających na celu naprawienie ustaleń z audytów przeprowadzonych w 2019 r. Polskie władze nie rozwiązały jednak innych niedociągnięć.
Wnioski ogólne dotyczące sektora wołowiny
Wdrożono szereg zapowiedzianych działań w celu realizacji zaleceń zawartych w sprawozdaniach z audytów dotyczących mięsa wołowego i drobiowego, w szczególności tych, które leżą głównie w gestii organów właściwych w zakresie kontroli urzędowych. Władze polskie nie zajęły się jednak kluczowymi niedociągnięciami w systemie kontroli lub mającymi na niego bezpośredni wpływ. Dotyczy to w szczególności zapewniania zasobów oraz wynagrodzeń pracowników odpowiedzialnych za kontrole urzędowe, nakładania opłat za kontrole zgodnie z prawodawstwem UE oraz kwestii konfliktu interesów lekarzy weterynarii wyznaczonych do wykonywania zadań związanych z kontrolami urzędowymi.
Jeżeli chodzi o zapewnienie zasobów i wynagrodzenia, decyzja o zaniechaniu interwencji – ze względu na jej postrzegany wpływ finansowy – oznacza nie tylko, że istniejące niedobory urzędników i związane z tym problemy nie są rozwiązywane. Redukcja personelu we właściwych organach prowadzi do dalszego ograniczenia nadzoru nad kontrolami urzędowymi na różnych poziomach, a w szczególności nadzoru nad znacznie zwiększoną obecnie liczbą upoważnionych lekarzy weterynarii. To jeszcze bardziej podważa gwarancje dotyczące prawidłowego i skutecznego wdrażania kontroli urzędowych.
Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do tego stanu rzeczy jest fakt, że zapowiedziane zmiany w zakresie opłat pobieranych za kontrolę bydła w rzeźniach nie zostały wprowadzone. Sytuacja pozostaje niezgodna z przepisami UE, co nie tylko ma bezpośredni wpływ na zasoby, którymi dysponuje właściwy organ, ale również stanowi ciągłe zakłócenie konkurencji na rynku wewnętrznym. Podobnie w chwili przeprowadzania audytu kwestia konfliktu interesów wyznaczonych lekarzy weterynarii pozostawała nierozwiązana, co miało wpływ na jakość lub bezstronność kontroli.
Wyeliminowanie niedociągnięć w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła oraz dobrostanu zwierząt, nieprawidłowości w późniejszym egzekwowaniu przepisów
W szczególności w odniesieniu do sektora wołowiny wdrożono szereg działań mających na celu wyeliminowanie w terenie niedociągnięć w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła oraz dobrostanu zwierząt. Poprawa funkcjonalności i informacji rejestrowanych w centralnej bazie danych dotyczących bydła oraz w wykorzystywanych w komunikacji z agencją odpowiedzialną za zarządzanie tą bazą danych ułatwia ukierunkowanie i przeprowadzanie kontroli urzędowych. Skuteczności kontroli urzędowych w tych obszarach zagrażają jednak nieprawidłowości w późniejszym egzekwowaniu przepisów. Dotyczy to w szczególności naruszeń przepisów odnoszących się do dobrostanu zwierząt, które wymagają interwencji ze strony wymiaru sprawiedliwości. Regularne umarzanie przez wymiar sprawiedliwości wniesionych spraw może stanowić zachętę dla sprawców i prowadzić do powtarzających się naruszeń oraz zniechęcać organy kontroli do ścigania przypadków nieprzestrzegania przepisów.
Wnioski dotyczące sektora drobiu – obawy dotycząca zanieczyszczenia salmonellą
Mimo że środki zapowiedziane w planie działania, a także środki dodatkowe (tj. plan wzmożonego pobierania próbek urzędowych) zostały wdrożone, poważne obawy nadal budzi zanieczyszczenie salmonellą. Istotne niedociągnięcia w opracowywaniu planów HACCP i kontrolach urzędowych nad nimi – które same w sobie budzą wątpliwości co do stosowności procesu zatwierdzania zakładów i nadzoru nad nimi – wraz z niepewnością co do wiarygodności niektórych prywatnych laboratoriów zaangażowanych w badania na obecność salmonelli wskazują, że ryzyko salmonelli nie zostało i nie jest właściwie uwzględnione/nie jest właściwie zarządzane. Potwierdzają to również powtarzające się ustalenia dotyczące niedociągnięć w sprawozdaniach z audytów sporządzanych przez właściwy organ centralny.
Pełne sprawozdanie dostępne do pobrania pod poniższym linkiem źródłowym.
Źródło: KE
Przeczytaj także
Komisja Europejska ustaliła maksymalne poziomy trzech dodatków do tuńczyka w celu zwalczania oszustw związanych z żywnością. Zdaniem Komisji nadmierne poziomy mogą narazić konsumentów na ryzyko zatrucia histaminą. Ograniczenia dotyczą stosowania kwasu askorbinowego, askorbinianu sodu i askorbinianu wapnia jako przeciwutleniaczy w tuńczyku.
W sprawozdaniu Komisji Europejskiej przedstawiono wyniki badania wyjaśniającego dotyczącego Polski, przeprowadzonego przez DG ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności.
Audyt jednostki Komisji Europejskiej ds. zdrowia i bezpieczeństwa DG Sante przyjrzał się przetwórstwie mleka i produktów mlecznych w Polsce.