Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Portal spożywczy FoodFakty informuje - Agro Tydzień - Spadek cen na rynku wieprzowiny

Kategoria: Biznes

Od drugiej połowy września ceny skupu trzody chlewnej utrzymują się poniżej średniej z odpowiedniego okresu  ostatnich pięciu lat, a także poniżej ich poziomu z analogicznego okresu przed rokiem. Według danych MRiRW w trzecim tygodniu października (16-22.10.2017) przeciętnie żywiec wieprzowy skupowano po 4,84 zł/kg, czyli o 2% taniej w relacji rocznej i o 6% mniej niż średnio w ostatnich pięciu latach.

Obserwowany spadek cen jest konsekwencją sytuacji na rynku unijnym, gdzie również ceny spadają. W połowie października br. średnio w Unii trzodę chlewną skupowano po 151,0 EUR/100 kg (masa poubojowa, klasy S,E), czyli o 3% taniej w ujęciu rocznym i o 8% mniej niż w poprzednim miesiącu. Zniżkowa tendencja cenowa widoczna jest w przypadku większości głównych producentów unijnych, m.in. w Niemczech (-2% r/r), Hiszpania (-8% r/r), czy też we Francji (-11% r/r).

Spadek cen na rynku unijnym wynika między innymi z faktu znacznego zmniejszenia popytu importowego ze strony Chin. W okresie pierwszych ośmiu miesięcy br. do Chin wyeksportowano 896,9 tys. t produktów wieprzowych, wobec 1321,7 tys. t w analogicznym okresie przed rokiem, co oznacza spadek aż o 32%. Zmniejszenie wolumenu eksportu widoczne jest szczególnie w przypadku mięsa wieprzowego (-40%), w mniejszym stopniu w przypadku tłuszczów i podrobów (-24%).

Tak silnego spadku eksportu do Państwa Środka, nie jest w stanie zrekompensować wzrost zainteresowania ze strony Hongkongu (+2%), Japonii (+8%), Korei Południowej (+20%), czy też Filipin (+17%). W związku z tym w okresie od stycznia do sierpnia br. wolumen wywozu produktów wieprzowych z UE zmniejszył się o 11% i wyniósł 2,48 mln t, wobec 2,78 mln t przed rokiem.

Ważnym czynnikiem wspierającym ceny jest eksport. Jak wynika ze wstępnych danych MF (za: MRiRW) w okresie od stycznia do sierpnia br. z Polski wyeksportowano 315,6 tys. t mięsa wieprzowego (CN 0203), wobec 286,1 tys. t przed rokiem, co oznacza wzrost o 10%. Wyraźne ożywienie widoczne jest w handlu pozaunijnym. W analizowanym okresie, poza UE wysłaliśmy 91,4 tys. t mięsa wieprzowego, czyli o 30% więcej niż przed rokiem. Głównym odbiorcą pozostały Stany Zjednoczone, gdzie sprzedaliśmy 39,3 tys. t tego gatunku mięsa, czyli aż o 69% więcej niż przed rokiem.

Nie można jednak zapominać, że w Polsce nadal utrzymuje się ujemne saldo handlu zagranicznego mięsem wieprzowym. W okresie I-VIII br. wolumen importu wyniósł 448,9 tys. t i był o 2% większy r/r. Warto jednak zaznaczyć, że w wyniku silniejszego wzrostu eksportu nadwyżka importu nad eksportem zmniejszyła się o 14% do 133,3 tys. t.

Autor: Magdalena Kowalewska, ekspert rynków rolnych       

Autor:BGŻ BNP Paribas
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mięsny

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.