Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego ws odrzucenia skargi
Treść postanowienia
21 czerwca br. NSA wydał postanowienie w Warszawie na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej z zażalenia na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 9 kwietnia 2018 r. (sygn. akt III SA/Gd 133/18), odrzucające skargę w przedmiocie zakazu wprowadzenia do obrotu i przetwórstwa spożywczego.
Sąd wezwał skarżącą spółkę do uzupełnienia braków formalnych skargi przez nadesłania kompletnego odpisu KRS-u, gdyż dołączony do skargi odpis zawierał jedynie strony nieparzyste. W wezwaniu określono termin 7 dni i rygor odrzucenia skargi, zaś skarżąca nie uzupełniła w terminie braków formalnych skargi.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu podkreślono, że:
- organy lub osoby uprawnione do działania w imieniu jednostek organizacyjnych muszą udowodnić, że mają prawo do działania za stronę, a udowodnienie umocowania musi mieć formę dokumentu złożonego lub okazanego sądowi przy pierwszej czynności w postępowaniu;
- dokumentem wykazującym umocowanie do działania w imieniu strony skarżącej jest co do zasady odpis z KRS. Skoro więc sąd musi dysponować dokumentem potwierdzającym należytą reprezentację strony, co wprost wynika z powołanych wyżej przepisów art. 28 i art. 29 p.p.s.a., to brak takiego dokumentu jest brakiem formalnym skargi skutkującym wezwaniem strony do jego uzupełnienia na podstawie art. 49 § 2 p.p.s.a.
- brak dokumentu stwierdzającego umocowanie do reprezentacji strony stanowi brak formalny, którego usunięcie w trybie art. 49 § 1 p.p.s.a. w odniesieniu do spółek kapitałowych polega na przedstawieniu aktualnego odpisu z rejestru KRS. Natomiast niewykonanie w terminie nałożonego przez sąd obowiązku przedstawienia dokumentu powoduje odrzucenie skargi na podstawie art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a.
- możliwość samodzielnego pobrania przez Sąd wydruku komputerowego i uzyskanie aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru, nie czyni wezwania do uzupełnienia braku w postaci odpisu z KRS zbędnym, co w konsekwencji powodowałoby niemożność odrzucenia skargi z powodu niewywiązania się z tego obowiązku.
Przeczytaj także
-
23.07.2018
Rozporządzenie zmieniające w sprawie materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością
5 czerwca 2018 r. wydano rozporządzenie Komisji nr 2018/831 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 10/2011 w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością...
-
16.07.2018
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie oznaczenia geograficznego „Scotch Whisky”.
Bardzo interesujący wyrok wydał Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C‑44/17, mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Landgericht Hamburg...
-
13.07.2018
Komentarz do prawa o znakowaniu i reklamie żywności dla specjalistów i nie tylko
Dzięki publikacji dostępnej od 10 lipca producentom i dystrybutorom będzie łatwiej interpretować prawo żywnościowe. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w swoich raportach publikuje statytyki dotyczące błędów w oznakowaniu produktów spożywczych. Według danych za II półrocze...