Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Raport Food for you 2 – badanie zaufania konsumentów do bezpieczeństwa żywności

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Food and You 2 to przeprowadzane raz na dwa lata badanie zlecane przez Food Standards Agency (FSA). Badanie przeprowadzono między 18 października 2021r. a 10 stycznia 2022 r. i ankietę „push-to-web” wypełniło łącznie 5796 respondentów z 4026 gospodarstw domowych w Anglii, Walii i Irlandii Północnej, którzy odnosili się w niej do tematów, jak: zaufanie do bezpieczeństwa żywności, autentyczności i łańcucha dostaw żywności, świadomość i zaufanie do FSA, obawy o jedzenie, bezpieczeństwo żywnościowe, jedzenie na mieście i dania na wynos, alergie pokarmowe, nietolerancje i nadwrażliwości pokarmowe, jedzenie w domu, zakupy żywności: zrównoważony rozwój i wpływ na środowisko, zrównoważone diety, alternatywy mięsa i technologie genetyczne.

Podsumowanie raportu – kluczowe wnioski

Bezpieczeństwo żywności i żywieniowe

  • Większość respondentów (92%) wyraziła pewność, że kupowana przez nich żywność jest bezpieczna do spożycia, a ponad 8 na 10 (86%) respondentów było przekonanych, że informacje na etykietach żywności są prawidłowe.
  • Około trzy czwarte respondentów (76%) przyznało, że ma zaufanie do łańcucha dostaw żywności.
  • Respondenci częściej deklarowali zaufanie do rolników (88%) oraz sklepów i supermarketów (85%) niż do produktów na wynos (61%) i usług dostawy żywności (45%).
  • Większość respondentów (86%) nie miała obaw co do spożywanej żywności.
  • Najczęstszymi obawami wśród wszystkich respondentów były: marnowanie żywności (63%), ilość cukru w żywności (59%) oraz dobrostan zwierząt (56%).
  • W Anglii, Walii i Irlandii Północnej 82% respondentów zostało sklasyfikowanych jako zabezpieczeni żywnościowo (70% wysoko, 12% marginalne), a 18% respondentów zostało sklasyfikowanych jako niepewni bezpieczeństwa żywnościowego (10% nisko, 7% bardzo nisko).

Jedzenie poza domem i dania na wynos

  • Ok. połowa respondentów spożywała jedzenie w restauracji (53%), w kawiarni lub sklepie (z jedzeniem na miejscu lub na wynos) (52%) lub zamawiała jedzenie na wynos bezpośrednio w sklepie lub restauracji (50%) w ciągu ostatnich 4 tygodni.
  • Ponad jedna trzecia respondentów spożywała jedzenie z fast-foodu (na miejscu lub na wynos) (38%) lub zamówiła jedzenie na wynos w internetowej firmie dostarczającej jedzenie (np. Just Eat, Deliveroo, Uber Eats) ( 35%) w ciągu ostatnich 4 tygodni.

Alergie pokarmowe, nietolerancje i inne nadwrażliwości

  • 12% respondentów zgłosiło, że ma nietolerancję pokarmową, 4% zgłosiło alergię pokarmową, a 1% zgłosiło celiakię.
  • Spośród respondentów, którzy deklarujących alergię pokarmową, najczęściej zgłaszanymi pokarmami wywołującymi reakcję były orzeszki ziemne (26%) i owoce (24%).
  • Spośród respondentów, którzy zgłaszali nietolerancję pokarmową, najczęściej zgłaszanymi pokarmami wywołującymi reakcję były mleko krowie i produkty z mleka krowiego (41%) oraz zboża zawierające gluten (19%).

Zakupy żywności: zrównoważony rozwój i wpływ na środowisko

  • Ponad dwie trzecie (69%) respondentów wskazało datę przydatności do spożycia jako informację, która pokazuje, że żywność nie jest już bezpieczna do spożycia.
  • Około dwie trzecie (67%) respondentów deklarowało, że zawsze sprawdzają datę przydatności do spożycia przed gotowaniem lub przygotowywaniem jedzenia.
  • Ponad połowa badanych (56%) stwierdziła, że nigdy nie myje surowego kurczaka, podczas gdy 40% badanych myje surowego kurczaka przynajmniej czasami.
  • 50% respondentów uważa, że spożywanie mniej przetworzonej żywności i 47%, że minimalizacja marnowania żywności najbardziej przyczyniają się do tego, że ktoś stosuje zrównoważoną dietę.
  • 59% respondentów uważała, że kupowanie lokalnie produkowanej żywności lub żywności sezonowej najbardziej przyczyniło się do podejmowania przez kogoś decyzji o zrównoważonych zakupach żywnościowych.
  • Najczęstszymi zmianami, jakie respondenci zgłaszali w ciągu ostatnich 12 miesięcy, było spożywanie mniejszej ilości przetworzonej żywności (40%) i zmniejszenie marnotrawstwa żywności (40%).

Zrównoważone diety, alternatywy dla mięsa i technologie genetyczne

  • Około jedna trzecia (32%) respondentów stwierdziła, że obecnie je zamienniki mięsa, 21% kiedyś jadło zamienniki mięsa, ale już tego nie robi, a 39% respondentów stwierdziło, że nigdy nie jadło zamienników mięsa.
  • Respondenci zgłaszali większą świadomość i wiedzę na temat żywności modyfikowanej genetycznie . Tylko 9% nigdy nie słyszało o żywności modyfikowanej genetycznie.
  • Około trzy czwarte (77%) respondentów, którzy mieli przynajmniej pewną wiedzę na temat FSA, przyznało, że ufają FSA, aby upewnić się, że „żywność jest bezpieczna”.

Zapoznaj się z pełną treścią raportu: https://www.food.gov.uk/sites/default/files/media/document/Food%20and%20You%202%20Wave%204%20Key%20Findings%20Report_0.pdf


Źródło: FSA

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Inspekcje Państwowe Plant-based

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.