Reguły przekazywania konsumentom informacji na temat żywności - Abstrakt artykułu
Problematyka regulacji prawnych w zakresie oznakowania i promocji żywności stanowiła od kilkudziesięciu lat przedmiot zainteresowania prawodawcy unijnego. Zniesienie ograniczeń w swobodnym handlu, wynikających z krajowych norm w zakresie znakowania i reklamy było jednym z fundamentalnych celów na obszarze rynku wewnętrznego. Z czasem, w aktach prawnych w zakresie znakowania środków spożywczych zaczęła wybijać się na pierwszy plan ochrona praw konsumentów. Potrzeba ta, zyskując z biegiem lat coraz bardziej na znaczeniu, doprowadziła do systemowej zmiany unijnej regulacji prawnej oznakowania i prezentacji żywności, która dokonała się w drodze rozporządzenia nr 1169/2011 przyjętego w miejsce dyrektywy 2000/13/WE. Rozporządzenie to jest najważniejszym i najbardziej kompleksowym przepisem regulującym po raz pierwszy w formie obowiązującej wprost we wszystkich krajach UE i obejmującym – co do zasady – wszystkie produkty kwalifikowane jako żywność, przeznaczone dla konsumenta finalnego.
Jako główne cele unormowania zasad informowania o żywności ustawodawca wskazał:
- zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia i interesów konsumentów przez zagwarantowanie konsumentom finalnym podstaw do dokonywania świadomych wyborów oraz bezpiecznego stosowania żywności, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zdrowotnych, ekonomicznych, środowiskowych, społecznych i etycznych (art. 3 ust. 1),
- uzyskanie w Unii swobodnego przepływu legalnie wyprodukowanej i wprowadzonej na rynek żywności.
Z pełnej wersji artykułu dowiesz się m.in.:
-jaką formę mogą przybierać przekazy do konsumenta?
-jak wygląda kwestia sprzedaży przez internet?
-czy w odniesieniu do suplementów diety obowiązują szczególne wymogi?
-czy etykiety "peel-off" są zgodne z przepisami?
-czy w znakowaniu można stosować etykiety cyforwe i kody QR?
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
STREFA MANAGERA: REGUŁY PRZEKAZYWANIA KONSUMENTOM INFORMACJI NA TEMAT ŻYWNOŚCI
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
- Raporty Food Risk
- LEX Scan - miesięczny raport zmian w prawie żywnościowym wraz z krótkim komentarzem
- Opracowania Prawne naszych Ekspertów
- Tablicę Managera Food Fraud i Food Risk
- Dedykowane webinaria, szkolenia, warsztaty – śledź nowe elementy wpisując w pole szukaj Strefa Managera
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
Przeczytaj także
-
31.10.2024
Najwyższe dopuszczalne zawartości witamin i składników mineralnych w suplementach diety – regulacje prawne i wyzwania praktyczne - Abstrakt artykułu
Z uwagi na złożoność zagadnienia i rozbieżne opinie poszczególnych państw członkowskich Komisja do tej pory nie przedstawiła żadnych propozycji maksymalnych ilości, choć termin na ich przedłożenie upłynął ponad 15 lat temu, czyli 19 stycznia 2009 r.
-
30.09.2022
Sprzedaż suplementów diety przez Internet - Abstrakt artykułu
Podobnie jak w Polsce, w większości państw członkowskich nie obowiązują szczegółowe przepisy krajowe dotyczące sprzedaży suplementów za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Obowiązujące prawo żywnościowe UE i uzupełniające je ustawodawstwo krajowe, które zapewniają podstawy kontroli żywności, mają również zastosowanie w przypadku tego rodzaju sprzedaży.
-
13.05.2022
Urzędowa kontrola suplementów diety w Polsce - Abstrakt artykułu
Suplementy diety są szczególną kategorią żywności. Podlegają regulacjom materialnego prawa żywnościowego unijnego i krajowego oraz sprawdzaniu przestrzegania tych norm przez inspektorów. Urzędowa kontrola jest pojęciem bardzo szerokim.