Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Problematyka regulacji prawnych w zakresie oznakowania i promocji żywności stanowiła od kilkudziesięciu lat przedmiot zainteresowania prawodawcy unijnego. Zniesienie ograniczeń w swobodnym handlu, wynikających z krajowych norm w zakresie znakowania i reklamy było jednym z fundamentalnych celów na obszarze rynku wewnętrznego. Z czasem, w aktach prawnych w zakresie znakowania środków spożywczych zaczęła wybijać się na pierwszy plan ochrona praw konsumentów. Potrzeba ta, zyskując z biegiem lat coraz bardziej na znaczeniu, doprowadziła do systemowej zmiany unijnej regulacji prawnej oznakowania i prezentacji żywności, która dokonała się w drodze rozporządzenia nr 1169/2011 przyjętego w miejsce dyrektywy 2000/13/WE. Rozporządzenie to jest najważniejszym i najbardziej kompleksowym przepisem regulującym po raz pierwszy w formie obowiązującej wprost we wszystkich krajach UE i obejmującym – co do zasady – wszystkie produkty kwalifikowane jako żywność, przeznaczone dla konsumenta finalnego.
Jako główne cele unormowania zasad informowania o żywności ustawodawca wskazał:
Z pełnej wersji artykułu dowiesz się m.in.:
-jaką formę mogą przybierać przekazy do konsumenta?
-jak wygląda kwestia sprzedaży przez internet?
-czy w odniesieniu do suplementów diety obowiązują szczególne wymogi?
-czy etykiety "peel-off" są zgodne z przepisami?
-czy w znakowaniu można stosować etykiety cyforwe i kody QR?
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
STREFA MANAGERA: REGUŁY PRZEKAZYWANIA KONSUMENTOM INFORMACJI NA TEMAT ŻYWNOŚCI
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
Przeczytaj także
Z uwagi na złożoność zagadnienia i rozbieżne opinie poszczególnych państw członkowskich Komisja do tej pory nie przedstawiła żadnych propozycji maksymalnych ilości, choć termin na ich przedłożenie upłynął ponad 15 lat temu, czyli 19 stycznia 2009 r.
Podobnie jak w Polsce, w większości państw członkowskich nie obowiązują szczegółowe przepisy krajowe dotyczące sprzedaży suplementów za pomocą środków porozumiewania się na odległość. Obowiązujące prawo żywnościowe UE i uzupełniające je ustawodawstwo krajowe, które zapewniają podstawy kontroli żywności, mają również zastosowanie w przypadku tego rodzaju sprzedaży.
Suplementy diety są szczególną kategorią żywności. Podlegają regulacjom materialnego prawa żywnościowego unijnego i krajowego oraz sprawdzaniu przestrzegania tych norm przez inspektorów. Urzędowa kontrola jest pojęciem bardzo szerokim.