Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Relacje cen zbytu produktów mleczarskich do cen skupu mleka oraz ceny detaliczne w pierwszych miesiącach 2019 r. w stosunku do zeszłego roku

Kategoria: Biznes

Relacje cen zbytu produktów mleczarskich do cen skupu mleka

W pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. relacje cen zbytu większości przetworów mleczarskich do cen skupu mleka były podobne jak przed rokiem. Wyjątek stanowiły proszki mleczne oraz masło.

Według danych GUS, w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r., średnia cena skupu mleka w Polsce wyniosła 139,49 zł netto za 100 litrów i była o 0,5% wyższa niż w analogicznym okresie 2018 r.

Ceny zbytu serów dojrzewających przez producentów były podobne jak przed rokiem. W rezultacie relacje cen zbytu sera edamskiego względem cen skupu mleka obniżyły się o 0,2%, podczas gdy w przypadku serów Gouda poprawiły się o 1,6%.

W pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. średnie ceny zbytu mleka spożywczego były o zaledwie 0,3% wyższe niż przed rokiem, co w konsekwencji oznaczało 0,2-proc. pogorszenie relacji względem cen płaconych producentom za mleko. Natomiast w przypadku relacji cen zbytu jogurtów naturalnych odnotowano 4,7-procentowe pogorszenie.

Największe pogorszenie relacji cenowych odnotowano w przypadku masła. Ceny masła w blokach w pierwszych dwóch miesiącach br. były o 14,6% niższe niż w analogicznym okresie przed rokiem, co w konsekwencji przełożyło się na 15-proc. pogorszenie relacji względem cen skupu mleka. Należy natomiast zauważyć, że z uwagi na wzrost cen odtłuszczonego mleka w proszku, relacje cen zbytu tego produktu względem cen skupu mleka  poprawiły się o 10,6%.

Ceny detaliczne produktów mleczarskich niższe względem innych produktów żywnościowych

Według szacunków Banku BNP Paribas w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. ceny detaliczne mleka, jogurtów i serów były 0,8% wyższe niż przed rokiem, co oznacza, że przeciętnie, produkty mleczarskie potaniały względem innych produktów żywnościowych, gdyż  ceny detaliczne żywności ogółem były o 1,5% wyższe niż w pierwszych dwóch miesiącach 2018 r.  W największym stopniu zwiększyły się ceny jogurtów, śmietany, napojów i deserów mlecznych (o 1,7% r/r). Ceny detaliczne serów i twarogów były o 1,1% wyższe niż przed rokiem, a mleka spożywczego o 1,2% niższe.

Warto natomiast zauważyć, że w przypadku masła, które wg klasyfikacji GUS w przypadku cen detalicznych zaliczane są do tłuszczów, ceny detaliczne, w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. były o 4,1% wyższe niż w analogicznym okresie przed rokiem. Oznacza to, że różnica między ceną detaliczną a ceną zbytu masła zwiększyła się o 21%. W przypadku serów dojrzewających relacje cenowe pozostały na zbliżonym poziomie do ubiegłorocznych.

 Źródło: agronomist.pl

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.