Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek koncentratu soku jabłkowego

Kategoria: Biznes

W ubiegłym sezonie Polska wyeksportowała 398 tys. t. koncentratu soku jabłkowego, o 130% więcej w stosunku do poprzedniego sezonu.

W ubiegłym sezonie Polska wyeksportowała znacznie więcej koncentratu soku jabłkowego niż pierwotne wynikało z danych Ministerstwa Finansów. Po aktualizacji danych handlowych dotyczących eksportu z Polski soku jabłkowego w sezonie 2018/19, wolumen został skorygowany do 398 tys. t, co oznacza wzrost o 130% w stosunku do poprzedniego sezonu. Pierwotnie dane celne wskazywały, że eksport wyniósł około 370 tys. t.

Stabilna cena koncentratu

Niektóre korekty są zaskakująco duże. W październiku 2018 r. dane celne wskazywały eksport koncentratu na około 39,2 tys. t. Nowe skorygowane dane podwyższyły ten poziom o około 7,4 tys. t. Eksport listopadowy w 2018 r. został pierwotnie zadeklarowany na 43, 95 tys. t, a następnie skorygowany na 50,94 tys. t. Według danych celnych średnia cena koncentratu jabłkowego z Polski w sezonie 2018/19 wyniosła nieco ponad 970 EUR za tonę i była dość stabilna przez większą część sezonu.

Niemcy największym importerem

Tradycyjnie Niemcy były największym nabywcą polskiego koncentratu jabłkowego sprowadzając ponad 138 tys. t. Na drugim miejscu znalazły się Stany Zjednoczone (56,79 tys. t), a następnie Wielka Brytania (39,76 tys. t), Holandia (39,53 tys. t) i Austria (37,97 tys. t).

Polska przed Chinami

Wg danych IERiGŻ Polska wyprodukowała w ubiegłym sezonie ok 465 tys. t. koncentratu soku jabłkowego, z czego 450 tys. t z surowca krajowego. Oznacza to, że w Polsce wyprodukowano więcej koncentratu soku jabłkowego niż w Chinach (eksport wyniósł tylko 300 tys. t w sezonie 2018/19). Był to wyjątkowy zbieg okoliczności, ponieważ nastąpiły jednocześnie rekordowe zbiory jabłek w Polsce i ogromne załamanie zbiorów w Chinach.

Poziom zapasów

Po tak rekordowej produkcji koncentratu w Polsce w poprzednim sezonie, jego część mogła zostać jako zapas i służyć do uzupełnienia produkcji z obecnego słabszego sezonu, która ma według prognoz IERiGŻ wynieść ok 250 tys. t (z czego 210 tys. t z surowca krajowego). Taki zabieg powinien pozwolić utrzymać konkurencyjne ceny polskiego koncentratu. Ta sytuacja oznacza też, że w Europie nie ma niedoboru koncentratu soku jabłkowego. Przed Bożym Narodzeniem nastąpił spadek polskich cen, ale był niewielki i krótkotrwały. Znaczne obniżenie cen koncentratu z Polski wydaje się obecnie mało prawdopodobne.

Chiny, przy dużych zbiorach w bieżącym sezonie, liczyły na silny powrót na rynek amerykański. Ale funkcjonowanie dodatkowych taryf celnych na eksport towarów z Chin do USA oznacza, że chińscy eksporterzy koncentratu jabłkowego muszą obniżyć marże, aby konkurować z polskimi cenami.

Na rynku dostępny jest również tani koncentrat z Turcji, ale dane handlowe wskazują że duże ilości Turcja zakupiła w Chinach i Iranie, więc z dużym prawdopodobieństwem koncentrat jabłkowy z tych państw jest etykietowany jako turecki i eksportowany do USA.

 

Źródło: www.agronomist.pl

Wybierz temat: Owoce i warzywa

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Karolina Załuska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek owoców i warzyw

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.