Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości ws. oznaczenia „champagne”

Kategoria: Prawo Żywnościowe

W dniu 20 grudnia 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości wydał niezwykle interesujące orzeczenie, w sprawie dotyczącej sporu pomiędzy międzybranżowym komitetem wina z Szampanii i Aldi Süd Dienstleistungs-GmbH & Co. OHG – formalnie w ramach tzw. pytania prejudycjalnego (sygnatura sprawy C-393/16).

Stan faktyczny sprawy

Sprawa dotyczyła wykorzystania nazwy „Champagne”, która ma status chronionej nazwy pochodzenia (ChNP), w nazwie produktu mrożonego – sorbetu, do którego wino musujące zostało dodane jako jego składnik. Głównym zarzutem było stwierdzenie, że przedsiębiorca wykorzystuje tę nazwę dla mrożonych deserów (sorbetów), a więc względem produktu, który nie odpowiada specyfikacji chronionej nazwy pochodzenia i nią nie jest – w dodatku dla celów komercyjnych. Mając na uwadze powyższe TS uznał, że w przypadku, gdy środek spożywczy nie ma, jako podstawowa cecha charakterystyczna, smaku, który wynika głównie z obecności szampana w jego składzie, można uznać, że nazwa „Champagner Sorbet” umieszczona na opakowaniu tego środka stanowi nieprawdziwe i wprowadzające w błąd oznaczenie.

Główne tezy z orzeczenia

Trybunał, w treści orzeczenia wskazał następujące główne tezy:

  • „w niniejszej sprawie (…) wykorzystanie nazwy „Champagner Sorbet” w celu oznaczenia sorbeta zawierającego szampana jest tego rodzaju, że na ten produkt może mieć wpływ reputacja ChNP „Champagne”, która niesie ze sobą obraz jakości i prestiżu, a zetem, że czerpie korzyści z tej reputacji”. (…) wykorzystanie ChNP jako elementu nazwy, pod którą jest sprzedawany niezgodny ze specyfikacją tej ChNP środek spożywczy, ale który zawiera składnik zgodny z tą specyfikacją, taki jak „ChampagnerSorbet” stanowi wykorzystanie reputacji ChNP w rozumieniu tych przepisów, jeżeli ten środek spożywczy nie posiada, jako podstawową cechę charakterystyczną, smaku generowanego głównie przez obecność tego składnika w swoim składzie”;
  • „(…) ChNP, ChOG i wina, które korzystają z tych chronionych nazw przestrzegając odpowiednią specyfikację, są chronione przed, z jednej strony, nieprawdziwymi lub wprowadzającymi w błąd oznaczeniami odnośnie do pochodzenia, źródła lub charakteru albo podstawowych cech charakterystycznych produktu znajdujących się na opakowaniu, na reklamie lub na dokumentach odnoszących się do tego produktu oraz, z drugiej strony, przeciwko użyciu do opakowania pojemnika, który może powodować błędne wrażenie co do pochodzenia produktu. Tak więc przepisy te pozwalają na zakazanie zarówno nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd oznaczeń odnośnie do pochodzenia geograficznego danego produktu objętego postępowaniem, jak i nieprawdziwych i wprowadzających w błąd oznaczeń co do charakteru lub podstawowych cech charakterystycznych produktu, takich jak na przykład jego smak”;
  • „w przypadku, gdy środek spożywczy będący przedmiotem w postępowania głównym nie ma, jako podstawowa cecha charakterystyczna, smaku, który wynika głównie z obecności szampana w jego składzie, można uznać, że nazwa „Champagner Sorbet” umieszczona na opakowaniu tego środka stanowi nieprawdziwe i wprowadzające w błąd oznaczenie w rozumieniu 118m ust. 2 lit. c) rozporządzenia nr 1234/2007 i art. 103 ust. 2 lit. c) rozporządzenia nr 1308/2013”.
Autor:Centrum Prawa Żywnościowego
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.