Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu orzekł, że właściwy powiatowy Inspektor Sanitarny nie ma obowiązku prowadzenia postępowania dowodowego w celu ustalenia, czy dany produkt spełnia przewidziane dla niego wymagania jako suplement diety. Do oceny produktu uprawniony jest GIS.
Wyrok ten oddala w całości skargę w przedmiocie nakazu wstrzymania wprowadzania produktu do obrotu do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego wszczętego przez GIS. Powodem oddalenia był fakt, że przed GIS toczy się postępowanie, które ma na celu stwierdzenie czy przedmiotowy produkt spełnia kryteria suplementu diety czy jest produktem leczniczym.
WSA wskazał, że: „Decyzja wydana w trybie art. 32 ust. 1 u.b.ż.ż. jest wydawana tylko "do czasu zakończenia postępowania, o którym mowa w art. 30 ust. 1", tj. postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez Głównego Inspektora Sanitarnego i ma do tego czasu uniemożliwić obrót produktem, co do którego organ powziął uzasadnione podejrzenie, że nie spełnia wymagań dla suplementu diety.” oraz zaznaczył, że PPIS po ustaleniu, że wątpliwy produkt trafił do obrotu, ma obowiązek wydania decyzji podstawie art. 32 ust. 1 u.b.ż.ż. Dla zastosowania tego przepisu wystarczającą przesłanką jest „podejrzenie”, że środek spożywczy nie spełnia wymagań dla suplementu diety (w przedmiotowej sprawie), które organ odpowiednio wykazał. PPIS nie ma natomiast obowiązku prowadzenia postępowania dowodowego celem ustalenia, czy dany produkt spełnia przewidziane dla niego wymagania. Do oceny produktu uprawniony jest GIS. W omawianym wyroku podkreślono także, że: „Ustawodawca nie przewidział możliwości równoległego prowadzenia dwutorowych postępowań przez dwa organy o różnej właściwości rzeczowej, wyjaśniających właściwości wprowadzonego do obrotu po raz pierwszy na terytorium RP produktu.”
Więcęj w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 12 lutego 2020 r. (IV SA/Wr 414/19).
Przeczytaj także
Komisja Europejska wydała nowe rozporządzenie nr 2020/1322 dotyczące najwyższych dopuszczalnych poziomów 3-monochloropropanodiolu (3-MCPD), estrów 3-MCPD kwasów tłuszczowych oraz estrów glicydowych kwasów tłuszczowych
Opublikowano decyzję Głównego Inspektora Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych o zafałszowaniu żywności w związku z użyciem nazwy „chleb pradziada”
Opublikowano wyrok w Warszawie z dnia 13 lipca 2020 r. (VI SA/Wa 2637/19) oddalający skargę w przedmiocie wprowadzenia do obrotu produktu zafałszowanego