Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wzrost cen na rynku jaj

Kategoria: Biznes

Wzrost eksportu jaj z Polski w 2019r.

Jak wynika z danych MRiRW, w okresie I-XI 2019 r. z Polski wyeksportowano 202,9 tys. t jaj spożywczych, czyli o 6% więcej niż przed rokiem. Wzrost ten wynika ze zwiększenia wysyłek do głównych odbiorców tych produktów z Polski. Sprzedaż jaj na rynek niderlandzki wyniosła 59,2 tys. t, czyli o 12% więcej r/r. Do Niemiec trafiło 53,7 tys. t jaj, czyli o 7% więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Najwyższą dynamikę wzrostu (+99%) odnotowano w przypadku eksportu na Litwę, gdzie trafiło 9,1 tys. t jaj.

Wzrost cen w całej Unii Europejskiej

Poprawa wyników handlowych ma swoje odzwierciedlenie w cenach jaj. W styczniu 2020 r. indeks cen jaj konsumpcyjnych BNP Paribas wyniósł 36,9 i był o 15% wyższy w relacji rocznej. Według danych MRiRW przeciętnie zakłady pakujące sprzedawały jaja klasy M po 36,0 PLN/100 szt., a klasy L po 40,6 PLN/100 szt., czyli odpowiednio o 19% i 9% więcej niż przed rokiem.

Wyższe ceny jaj, w relacji rocznej, utrzymują się również na rynku Unii Europejskiej. Jak wynika z danych KE, na początku lutego 2020 r. jaj przeciętnie sprzedawano po 133,86 EUR/100 kg, czyli o 4,3% drożej niż przed rokiem. W okresie I-XI 2019 r. eksport jaj z UE wyniósł 220,9 tys. t i był o blisko 11% większy niż przed rokiem.

Ograniczenia eksportowe na skutek ptasiej grypy

Na przełomie 2019 i 2020 roku w Polsce potwierdzono pierwsze, od 2017 r., ogniska ptasiej grypy. Na dzień 10.02.2020, według informacji GIW, potwierdzono 18 ognisk tej choroby. Ogniska te są zlokalizowane w różnych częściach kraju, w województwach: lubelskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim i warmińsko-mazurskim. Pojawienie się wirusa grypy ptaków w Polsce spowodowało utratę statusu kraju wolnego od tej choroby, co skutkuje ograniczeniami eksportowymi.

Polscy eksporterzy większość, bo około 97% jaj sprzedają na rynek unijny. We Wspólnocie, w związku z wystąpieniem ptasiej grypy, w handlu stosowane są zasady regionalizacji. Oznacza to, że produktów drobiowych nie można eksportować jedynie z obszaru, na którym wystąpił ten wirus. Biorąc pod uwagę doświadczenia z 2017 roku, wydaje się, że pojawienie się grypy ptaków w Polsce nie powinno istotnie wpłynąć na wyniki handlowe.

Źródło: agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Magdalena Kowalewska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mięsa i jaj
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mięsny

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.