Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Zawartość słodu w piwie w świetle wyroku TSUE

Kategoria: Prawo Żywnościowe

13 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości UE (dziesiąta izba) wydał wyrok w sprawie C-195/18 (Postępowanie karne przeciwko Prokuratura Okręgowa w Piotrkowie Trybunalskim i in). Wyrok odnosi się do stosowania stawek podatku akcyzowego przy produkcji piwa, jednakże jest ważny także z punktu widzenia prawa żywnościowego. Podnosi on kwestię zawartości słodu i substancji niesłodowych w piwie i dopuszcza produkcję piwa z niską zawartością słodu pod warunkiem spełniania przez produkt końcowy organoleptycznych cech i właściwości piwa.

Sprawa wynikła z pytania prejudycjalnego zadanego przez polski sąd w sprawie dotyczącej produkcji mieszaniny piwa z napojami bezalkoholowymi zawierającej ok. 7% słodu. Produkt był rozliczany wg stawki podatku akcyzowego jako piwo, jednakże organ celny uznał, że jest to napój na bazie napoju fermentowanego i napoju bezalkoholowego objęty znacznie wyższą stawką akcyzy. Wobec producenta wszczęto postępowanie karne o wprowadzanie organu celnego w błąd poprzez poświadczenie nieprawdy w deklaracjach podatku akcyzowego.

Zdaniem Trybunału, definicja piwa uwzględnia nie tylko wszelkie produkty oznaczone pozycją CN 2203, ale także wszelkie produkty zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, oznaczone pozycją CN 2206, o ile w każdym wypadku rzeczywista zawartość alkoholu w tych produktach przekracza 0,5% obj. Z kolei CN nie określa minimalnej zawartości procentowej składników słodowych w brzeczce przeznaczonej do produkcji piwa. Trybunał stanął stanowisku, że piwem otrzymywanym ze słodu jest taki produkt, który ma w swoim składzie słód. Jednakże według treści orzeczenia, z przepisów nie można wywnioskować minimalnej zawartości procentowej słodu w brzeczce. Do przygotowania brzeczki mogą być używane pewne ilości niesłodowanych zbóż, bez wymogu, aby proporcja składników niesłodowych był niższa od proporcji składników słodowych.

Ostatecznie produkt wytworzony z nieznaczną zawartością słodu i z dodaniem glukozy przed fermentacją alkoholową nie jest wyłączony z pojęcia „piwa otrzymywanego ze słodu”. Jednakże warunkiem określenia jest to, aby jego obiektywne cechy i właściwości odpowiadały obiektywnych cechom i właściwością piwa. W tym względzie należy wziąć pod uwagę szczególnie cechy organoleptyczne danego produktu. Cechami organoleptycznymi mogą być barwa, smak, pienistość czy aromat.

www.food-law.pl

Autor:Centrum Prawa Żywnościowego
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.