Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
11 lutego 2019, Parlament Europejski i Rada osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie wniosku Komisji Europejskiej, dotyczącego rozporządzenia o zrównoważonej i transparentnej ocenie ryzyka w łańcuchu żywnościowym w Unii Europejskiej. Stanowi to ważny krok w kierunku modernizacji polityki UE w zakresie bezpieczeństwa żywności.
Komentarz
Pierwszy wiceprzewodniczący Frans Timmermans i komisarz Vytenis Andriukaitis, odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo żywności, z zadowoleniem przyjęli porozumienie:
"Wstępne porozumienie osiągnięte przez Parlament Europejski, Radę i Komisję Europejską, jest wyrazistą odpowiedzią na obawy obywateli dotyczące przejrzystości badań naukowych w dziedzinie żywności. Porozumienie osiągnięto dzięki ciężkiej pracy i zaangażowaniu wszystkich instytucji w ciągu niecałego roku. Odpowiedzieliśmy na apel społeczeństwa, w szczególności wyrażony w ramach europejskiej inicjatywy obywatelskiej w sprawie pestycydów, w celu zapewnienia większej przejrzystości, na wczesnym etapie procesu oceny ryzyka, w odniesieniu do badań przedłożonych w ramach wniosku o zezwolenie. Wzmocniony zostanie również organ naukowy UE ds. Oceny ryzyka - Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) - poprzez większy udział państw członkowskich w zarządzie. Pokazuje to, że europejskie inicjatywy obywatelskie wspierane przez ponad milion obywateli europejskich mogą mieć realny wpływ na politykę i prawodawstwo UE. Wzywamy teraz Parlament Europejski i Radę do sfinalizowania przyjęcia nowych zasad, aby mogły one zostać wdrożone tak szybko, jak to możliwe ."
Główne elementy umowy mają na celu:
Następne kroki
Tymczasowe porozumienie będzie musiało teraz zostać formalnie przyjęte zarówno przez Parlament Europejski, jak i przez Radę.
Tło
Wniosek został złożony w dniu 11 kwietnia 2018 r. po odpowiedzi Komisji Europejskiej na europejską inicjatywę obywatelską: "Zakazać używania glifosatu oraz toksycznych pestycydów", a także zobowiązanie Komisji do lepszego stanowienia prawa, które obejmowało sprawdzenie kondycji ogólnej Nadrzędnego Prawa Żywnościowego.
Więcej informacji:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-19-1031_en.htm
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-2941_en.htm
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18-2942_en.htm
Źródło:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-1030_en.htm
Przeczytaj także
Ponad jedna trzecia audytów i kontroli organizowanych przez Dyrekcję Generalną ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (DG SANTE) Komisji Europejskiej zajmie się w tym roku bezpieczeństwem żywności. W 2019 roku KE planuje przeprowadzić około 211 audytów i innych kontroli w państwach członkowskich UE oraz krajach spoza regionu...
Które zmiany w prawie żywnościowym w 2018 r. nie mogą zostać pominięte? Które procesy systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności powinny być przejrzane i ewentualnie zmodyfikowane? Jednym z podstawowych założeń systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności jest spełnienie wymagań klientów oraz mających zastosowanie wymagań prawnych....
Unijny system bezpieczeństwa żywności jest przeciążony – twierdzą kontrolerzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Zdaniem kontrolerów ani Komisja Europejska ani państwa członkowskie nie mają obecnie zdolności do pełnego wdrożenia systemu, a część kontroli obejmuje niektóre grupy substancji chemicznych częściej niż inne.