Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wzrost wartości eksportu produktów mleczarskich
Według wstępnych danych Eurostat, w I kwartale 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Unii Europejskiej wyniosła 2,72 mld EUR i była o 7,8% wyższa niż w analogicznym okresie 2018 r. Z wyjątkiem masła i pozostałych tłuszczów mlecznych zwiększyła się wartość eksportu wszystkich najważniejszych grup produktów mleczarskich.
Eksport serów i twarogów
Wartość eksportu serów i twarogów, które mają największy udział (38%) w unijnej strukturze sprzedaży na rynki zagraniczne, w I kwartale br. w relacji rocznej była o 6,7% wyższa. Ich wolumen sprzedaży zwiększył się o 2,4%. Nadal dynamicznie rozwija się eksport tych produktów do Japonii – w I kw. 2019 r. wyniósł 27,4 tys. t (13% wolumenu ogółem) i był o 27% większy niż w analogicznym okresie przed rokiem. W ten sposób Japonia stała się już czwartym, pod względem wartości, największym odbiorcą produktów mleczarskich z UE. Sprzedaż serów do Stanów Zjednoczonych zwiększyła się o 5,9% do 30,1 tys. t. Na uwagę zwraca też ponad 20-proc. wzrost sprzedaży do Chin, która przekroczyła 5 tys. t.
Eksport proszków mlecznych
Wartość eksport proszków mlecznych ze Wspólnoty w I kw. 2019 r. wyniosła 416 mln EUR i była o 14,3% większa niż przed rokiem, a ich wolumen zwiększył się o 14,3% (r/r). Co istotne, większa niż przed rokiem, o 35%, była przede wszystkim sprzedaż odtłuszczonego mleka w proszku, którego wolumen wyniósł 262 tys. t. Mniejszy popyt eksportowy zaobserwowano natomiast w przypadku pełnego mleka w proszku – spadek o 26% w relacji rocznej, do 70,2 tys. t.
Zwiększone zainteresowanie proszkami odnotowano w przypadku Chin (o 80,0% do 37,5 tys. t) i krajów Azji Południowo-Wschodniej - eksport do Indonezji zwiększył się o 155% do 30,3 tys. t, na Filipiny o 199% do 20,6 tys. t, a Malezji o 94% do 12,9 tys. t. Silny wzrost popytu na unijne proszki miał miejsce również ze strony Libanu (o 542% do 19,7 tys. t) i Meksyku, gdzie sprzedaż zwiększyła się ponad 20-krotnie do 7,2 tys. t.
Eksport mleka i śmietany płynnej
Wartość eksportu mleka i śmietany płynnej zwiększyła się o 13,9%, a pod względem wolumenowym o ponad 1/5 do 274 tys. t. Należy zauważyć, że aż 42% sprzedawanego na rynki zewnętrzne wolumenu tej grupy produktów kierowane jest na rynek chiński, gdzie sprzedaż w I kw. 2019 r. była o 45% większa niż w analogicznym okresie 2018 r.
Eksport serwatki
Pomimo, że wolumen eksportu serwatki zmniejszył się o 4,4% to jego wartość wzrosła o 11,1% do 247 mln EUR. W takim samym stopniu zwiększyła się również sprzedaż jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych, jednak ich udział w eksporcie na rynki pozaunijne wciąż był niewielki, stanowił 3%.
Spadek wartości eksportu masła i pozostałych tłuszczów mlecznych
Jedynie w przypadku masła i pozostałych tłuszczów mlecznych wartość eksportu z UE była mniejsza niż przed rokiem (o 14,6%) i wyniosła 236 mln EUR. Jeszcze głębszy spadek nastąpił w wolumenie – o 20,8% (r/r) co oznaczało sprzedaż na poziomie 40 tys. t.
Źródło: agronomist.pl
Przeczytaj także
Polski rynek mleka i przetworów mleczarskich po wejściu do UE przeszedł znaczące zmiany. Według danych GUS od 2005 do 2018 r. skup mleka w Polsce zwiększył się o 3 mld litrów czyli 35%, podczas gdy pogłowie krów mlecznych zmniejszyło się o 1/5 (według stanu na koniec roku)
08.04.2019 r. rządz Stanów Zjednoczonych, ze względu na niestarczające działania UE w sprawie zaprzestania subsydiowania Airbusa, zaproponował nałożenie dodatkowych ceł na szereg produktów pochodzących ze Wspólnoty, w tym produktów mleczarskich
W pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. relacje cen zbytu większości przetworów mleczarskich do cen skupu mleka były podobne jak przed rokiem. Wyjątek stanowiły proszki mleczne oraz masło. Według szacunków Banku BNP Paribas w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r. ceny detaliczne mleka, jogurtów i serów były 0,8% wyższe niż przed rokiem, co oznacza, że przeciętnie, produkty mleczarskie potaniały względem innych produktów żywnościowych, gdyż ceny detaliczne żywności ogółem były o 1,5% wyższe niż w pierwszych dwóch miesiącach 2018 r.