Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności
Komisja Europejska rozważa ustalenie maksymalnych poziomów MOH w określonych produktach spożywczych. Aby uzasadnić tę decyzję, KE upoważniła EFSA w 2020 r. do aktualizacji opinii naukowej panelu CONTAM z 2012 r. w sprawie zagrożeń dla zdrowia publicznego ze strony MOH w żywności. W tym celu EFSA została poproszona o dokonanie przeglądu badań nad toksycznością MOH prowadzonych od 2012 r. i zaktualizowanie opinii naukowej na temat charakterystyki zagrożeń (potencjału szkód) MOH. Dokonując oceny MOH, EFSA ściśle przestrzegała wcześniej ustalonej metodologii i dokumentowała cały proces. Projekt opinii naukowej na podstawie ponownej oceny został poddany konsultacjom społecznym w dn. 15 marca – 30 kwietnia 2023 r.
Jakie dane wykorzystano?
EFSA dokonała kompleksowego przeglądu literatury naukowej na różne tematy dotyczące MOH, w tym identyfikacji danych toksykokinetycznych i toksyczności, koncentrując się na badaniach opublikowanych od 2010 r. Pierwszego przeszukania literatury dokonano w okresie od 16 stycznia do 5 lutego 2021 r. Drugiego przeszukania dokonano 10 października 2022 r.
EFSA regularnie gromadzi informacje na temat obecności zanieczyszczeń w żywności i paszy, w tym dane na temat poziomów MOH w żywności, od państw członkowskich UE i innych zainteresowanych stron. Do aktualizacji oceny ryzyka MOH w żywności EFSA uwzględniła dane dotyczące występowania zgromadzone w latach 2011–2021.
EFSA zebrała wcześniejsze oceny ryzyka ze stron internetowych organizacji krajowych i międzynarodowych oraz przeprowadziła ukierunkowane wyszukiwania w Internecie. Informacje na temat obowiązującego prawodawstwa uzyskano od instytucji UE i ustawodawstw krajowych państw członkowskich UE.
Jakie były ograniczenia/niepewności?
Duża liczba związków chemicznych w grupie MOH uniemożliwiła stworzenie pełnej listy charakterystyk chemicznych.
W przypadku MOSH nie można było ustalić wartości orientacyjnej opartej na zdrowiu (HBGV), dlatego zastosowano margines narażenia (MoE).
W przypadku MOAH z 3 lub więcej pierścieniami aromatycznymi nie było wystarczających danych na temat toksyczności po podaniu doustnym ani ich stężeń w żywności, aby wyciągnąć wnioski. Panel CONTAM rozważył jednak dane dotyczące toksyczności substancji o podobnej strukturze (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA)) i oszacowane poziomy narażenia, biorąc pod uwagę dwa możliwe scenariusze wystąpienia w celu oceny ryzyka.
W przypadku MOAH z 1-2 pierścieniami nie udało się określić dawki, przy której obserwuje się niewielkie, ale mierzalne działanie niepożądane (punkt odniesienia), ponieważ nie było wystarczających danych na temat toksyczności po podaniu doustnym.
Rezultaty przeglądu EFSA
Jakie są najważniejsze zalecenia dla organów odpowiedzialnych za zdrowie publiczne, decydentów i badaczy?
Zalecenia dla MOSH:
Zalecenia dla MOAH:
Źródło: https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.2903/j.efsa.2023.8215
Przeczytaj także
Analizowane dane wykazały wyzwania w zakresie zapobiegania korupcji, takie jak przestarzałe przepisy oraz ograniczone możliwości i zasoby w zakresie wdrażania środków kontroli żywności. Kwestie związane z wykrywaniem i zapobieganiem obejmowały niski wskaźnik zgłaszania przez konsumentów i zbyt łagodne sankcje.
Eksperci EFSA wstępnie doszli do wniosku, że węglowodory nasycone olejów mineralnych (MOSH) nie stanowią zagrożenia dla zdrowia. Potwierdzili również, że niektóre substancje z grupy tzw. węglowodory aromatyczne olejów mineralnych (MOAH) mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia.
Od kilku lat trwają na szczeblu unijnym dyskusje dotyczące bezpieczeństwa węglowodorów olejów mineralnych (tzw. MOH) obecnych w żywności.