Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Badania DNA wykazały, że ponad 10% ryb i owoców morza sprzedawanych w Australii jest błędnie oznakowana lub zastąpiona innym gatunkiem

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Błędne etykietowanie ryb i owoców morza oraz zastępowanie gatunków, w połączeniu ze skomplikowanym łańcuchem dostaw i wyzwaniami w zakresie identyfikowalności, utrudniają wysiłki na rzecz bardziej zrównoważonych, odpowiedzialnych i etycznych praktyk połowowych oraz biznesowych.

W Australii przeprowadzono badanie, które ujawniło poważny problem związany z etykietowaniem i zastępowaniem gatunków. Naukowcy przebadali DNA 672 próbek ryb i owoców morza, które pobrano w australijskich supermarketach, restauracjach i na targach rybnych. Niezgodność informacji na etykiecie stwierdzono w przypadku 11,8% próbek.

Brak deklaracji konkretnego gatunku na etykietach

Do badań uwzględniono kilka grup ryb i owoców morza – mirunę nowozelandzką, krewetki, rekiny i płaszczki, lucjany, kalmary i mątwy, tuńczyki. Zauważono, że jedynie 25,5% produktów oznakowano na poziomie konkretnego gatunku, podczas gdy w większości przypadków stosowano niejasne nazwy zwyczajowe lub terminy zbiorcze, jak np. „flake” (odnosi się do dowolnego gatunku rekina) i „snapper” (rodzina lucjanowatych). Brak konkretnego wskazania gatunku korelował z większą liczbą błędnych etykiet. Wśród błędnie oznakowanych produktów stwierdzono niższą jakość od zadeklarowanej, gatunki o niższej wartości ekonomicznej, przełowione i zagrożone oraz produkty stanowiące potencjalne ryzyko dla zdrowia konsumentów.

Wyniki dotyczące błędnego oznakowanie ryb i owoców morza

Błędne oznakowanie stwierdzono w przypadku 11,8% próbek. Należy zauważyć, że większość etykiet zawierała nazwy zwyczajowe i terminy zbiorcze na poziomie taksonomicznym wyższym niż gatunek, w związku z czym do błędnego oznakowania doszło, gdy zidentyfikowany gatunek za pomocą kodów kreskowych DNA nie należał do szerszej grupy, którą wskazano na etykiecie. Grupą o najwyższym wskaźniku błędnego oznakowania były rekiny i płaszczki (35,9%), następnie lucjany (25,2%), kalmary i mątwy (12,7%). Niższe wskaźniki błędnego oznakowania miały tuńczyki (4,2%), krewetki (2%) i miruna nowozelandzka (1,2%).

Wyniki badania wykazały słabość w australijskich przepisach etykietowania ryb i owoców morza oraz niejednoznaczne nazewnictwo, które utrudniają konsumentom wybór dokładnego gatunku oraz produktów z odpowiedzialnych, zrównoważonych źródeł.

Źródło: https://www.nature.com/articles/s41598-023-37066-4#article-info

 

Zespół FoodFakty na bieżąco prowadzi monitoring zafałszowań żywności w bazie Probase 360. Klienci bazy codziennie otrzymują alert o produktach zafałszowanych i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne oraz korzystać z modułu analitycznego bazy. 

Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase 360.

Wybierz temat: Badania żywności Bezpieczeństwo żywności Food Fraud Przemysł rybny

Autor: Michał Snopkiewicz

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.