Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Od początku lutego 2020 r. ceny jaj konsumpcyjnych na unijnym rynku utrzymują się powyżej poziomu sprzed roku. W ostatnim tygodniu kwietnia br., według danych KE, przeciętna cena jaj (kl. A) w unijnych zakładach pakujących wyniosła 135,75 EUR/100 kg, czyli o 8% więcej niż przed rokiem.
Zmniejszenie popytu na rynki zewnętrzne
Relatywnie wysokie ceny jaj utrzymują się pomimo silnego spadku eksportu poza UE. W okresie pierwszych dwóch miesięcy br. z UE (bez UK) wyeksportowano o ponad 27% mniej jaj niż przed rokiem. Spadek zanotowano w przypadku większości głównych odbiorców unijnych jaj (Japonia -14%, Wielka Brytania -55%, Izrael -37%). Sugeruje to wzrost popytu na rynku wewnętrznym. W dobie COVID-19, kryzysu epidemiologicznego i gospodarczego, konsumenci poszukują tańszych alternatyw białka zwierzęcego, którymi są między innymi jaja.
Wzrost cen jaj w Polsce
Wzrost cen widoczny jest również na rynku krajowym. W pierwszym kwartale 2020 r. przeciętna wartość indeksu cen jaj BNP Paribas (obliczanego jako średnia ważona cen jaj w poszczególnych klasach) wyniosła 36,6 PLN/100 szt. i była aż o 16% wyższa w ujęciu rocznym. W ostatnim tygodniu kwietnia br. ceny sprzedaży jaj spożywczych, pochodzących z chowu klatkowego, klasy M wyniosły 30,8 PLN/100 szt., a klasy L 37,8 PLN/100 szt., czyli odpowiednio o 1% i 4% więcej r/r. Za jaja klasy M, pochodzące z chowu ściółkowego płacono 42,3 PLN/100 szt., a za te, które pochodziły z wolnego wybiegu około 48,6 PLN/100 sztuk. Z kolei jaja ekologiczne, w klasie M, sprzedawano po 78,7 PLN/100 sztuk.
Udział metod chowu kur w UE a w Polsce
Jak wynika z danych KE, w UE blisko co drugie jajo pochodzi z chowu klatkowego, około 29% z chowu ściółkowego, 17% z wolnego wybiegu, a jaja ekologiczne stanowią około 6% rynku. W Polsce ta struktura wygląda nieco inaczej. Około 82% produkowanych w Polsce jaj spożywczych stanowią jaja klatkowe, 13% jaja ściółkowe, 4% jaja wolnowybiegowe, a niespełna 1% jaja ekologiczne. Wydaje się, że udział jaj z wolnego wybiegu i jaj ekologicznych (bez certyfikatów) może być większy, gdyż statystyki te nie uwzględniają jaj produkowanych na własne potrzeby, a także ich dalszej dystrybucji.
Wzrost eskportu jaj do krajów UE
Ceny jaj na krajowym rynku wspierane są również przez eksport. Jak wynika z danych MRiRW, w okresie I-II 2020 wyeksportowano 38,1 tys. t jaj, czyli o 5% więcej niż przed rokiem. Głównym odbiorcą były Niderlandy, gdzie trafiło 15,9 tys. t jaj, czyli aż o 54% więcej r/r. Do Niemiec sprzedano 11,3 tys. t, czyli o 13% więcej niż przed rokiem. Na Węgry wysłano 2,2 tys. t, czyli o 6% więcej r/r.
Oczekujemy, że w kolejnych tygodniach ceny jaj pozostaną na wyższym poziomie niż przed rokiem.
Źródło: agronomist.pl
Przeczytaj także
Ze względu na rozprzestrzenianie się koronawirusa na świecie, globalny wzrost gospodarczy ulega spowolnieniu, czego konsekwencją, w perspektywie średniookresowej, może być spadek konsumpcji mięsa czerwonego na świecie.
Ograniczenia eksportowe, związane z ptasią grypą, a także rozprzestrzenianiem się koronawirusa, powodują nadpodaż mięsa drobiowego na rynku krajowym, co skutkuje spadkiem cen skupu.
Koronawirus negatywnie wpływa na funkcjonowanie całej branży mięsnej, poprzez przerwy w łańcuchach dostaw, problemy z pracownikami, a także utrudnienia w międzynarodowej logistyce.