Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Ceny jaj konsumpcyjnych wyższe niż przed rokiem

Kategoria: Biznes

Od początku lutego 2020 r. ceny jaj konsumpcyjnych na unijnym rynku utrzymują się powyżej poziomu sprzed roku. W ostatnim tygodniu kwietnia br., według danych KE, przeciętna cena jaj (kl. A) w unijnych zakładach pakujących wyniosła 135,75 EUR/100 kg, czyli o 8% więcej niż przed rokiem.

Zmniejszenie popytu na rynki zewnętrzne

Relatywnie wysokie ceny jaj utrzymują się pomimo silnego spadku eksportu poza UE. W okresie pierwszych dwóch miesięcy br. z UE (bez UK) wyeksportowano o ponad 27% mniej jaj niż przed rokiem. Spadek zanotowano w przypadku większości głównych odbiorców unijnych jaj (Japonia -14%, Wielka Brytania -55%, Izrael -37%). Sugeruje to wzrost popytu na rynku wewnętrznym. W dobie COVID-19, kryzysu epidemiologicznego i gospodarczego, konsumenci poszukują tańszych alternatyw białka zwierzęcego, którymi są między innymi jaja.

Wzrost cen jaj w Polsce

Wzrost cen widoczny jest również na rynku krajowym. W pierwszym kwartale 2020 r. przeciętna wartość indeksu cen jaj BNP Paribas (obliczanego jako średnia ważona cen jaj w poszczególnych klasach) wyniosła 36,6 PLN/100 szt. i była aż o 16% wyższa w ujęciu rocznym. W ostatnim tygodniu kwietnia br. ceny sprzedaży jaj spożywczych, pochodzących z chowu klatkowego, klasy M wyniosły 30,8 PLN/100 szt., a klasy L 37,8 PLN/100 szt., czyli odpowiednio o 1% i 4% więcej r/r. Za jaja klasy M, pochodzące z chowu ściółkowego płacono 42,3 PLN/100 szt., a za te, które pochodziły z wolnego wybiegu około 48,6 PLN/100 sztuk. Z kolei jaja ekologiczne, w klasie M, sprzedawano po 78,7 PLN/100 sztuk.

Udział metod chowu kur w UE a w Polsce

Jak wynika z danych KE, w UE blisko co drugie jajo pochodzi z chowu klatkowego, około 29% z chowu ściółkowego, 17% z wolnego wybiegu, a jaja ekologiczne stanowią około 6% rynku. W Polsce ta struktura wygląda nieco inaczej. Około 82% produkowanych w Polsce jaj spożywczych stanowią jaja klatkowe, 13% jaja ściółkowe, 4% jaja wolnowybiegowe, a niespełna 1% jaja ekologiczne. Wydaje się, że udział jaj z wolnego wybiegu i jaj ekologicznych (bez certyfikatów) może być większy, gdyż statystyki te nie uwzględniają jaj produkowanych na własne potrzeby, a także ich dalszej dystrybucji.

Wzrost eskportu jaj do krajów UE

Ceny jaj na krajowym rynku wspierane są również przez eksport. Jak wynika z danych MRiRW, w okresie I-II 2020 wyeksportowano 38,1 tys. t jaj, czyli o 5% więcej niż przed rokiem. Głównym odbiorcą były Niderlandy, gdzie trafiło 15,9 tys. t jaj, czyli aż o 54% więcej r/r. Do Niemiec sprzedano 11,3 tys. t, czyli o 13% więcej niż przed rokiem. Na Węgry wysłano 2,2 tys. t, czyli o 6% więcej r/r.

Oczekujemy, że w kolejnych tygodniach ceny jaj pozostaną na wyższym poziomie niż przed rokiem.

Źródło: agronomist.pl

Wybierz temat: Przemysł mięsny

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Magdalena Kowalewska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mięsa i jaj

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.