Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Inspekcja Handlowa wykryła nieprawidłowości w 87% barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

UOKiK wraz z Wojewódzkimi Inspektoratami Inspekcji Handlowej oraz Europejskim Centrum Konsumenckim przypominają o czym warto pamiętać podczas letnich wyjazdów

W III kwartale 2018 r. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK skontrolowała 169 barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych – oprócz różnego rodzaju jadłodajni także kilka sklepów, gdzie można kupić posiłek. Wykryto nieprawidłowości w 87 proc. z nich: od złego oznakowania po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. W sumie inspektorzy sprawdzili 4975 partii produktów i zgłosili zastrzeżenia do 2180 z nich. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło oznakowania – 1991 zakwestionowanych partii. 240 próbek trafiło do laboratoriów UOKiK w celu zbadania prawidłowości pomiędzy składnikami potraw a deklaracjami, np. w menu. Zakwestionowano 17 procent dań lub napojów. Nierzetelną obsługę stwierdzono w co trzeciej skontrolowanej placówce.

Najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli

  • Zamiana składników, substytucja, np. wołowina, wieprzowina i drób zamiast jagnięciny w „grillowanych kotletach z jagnięciny”; mintaj zamiast dorsza; tańsza rolada ustrzycka zamiast oscypka,
  • Wydawanie za małych porcji, np. niedowaga dwóch porcji smażonej soli wynosiła w sumie 140 g – zamawiający zamiast 970 g dostali 830 g; zdarzało się, że sprzedawcy ważyli ryby z tackami,
  • Wprowadzanie klientów w błąd, np. zamieszczenie na opakowaniu „klopsików podkarpackich” znaku „Babcine Receptury” sugerującego, że są one zrobione z prostych składników, podczas gdy zawierały błonnik grochowy i aromaty; użycie głęboko mrożonych produktów zamiast świeżych; stosowanie produktów konwencjonalnych zamiast zadeklarowanych droższych (chroniona nazwa, ekologiczne), np. tańszy ser solankowy zamiast sera Feta,
  • Brak wykazu składników oraz informacji o alergenach,
  • Przeterminowane produkty, np. przyprawy, sery, sosy, napoje, stary tłuszcz do smażenia,
  • Nieprawidłowe przechowywanie żywności oraz warunki sanitarne,
  • Niepełne informacje o cenach

Efekt Kontroli to nałożenie 93 kar pieniężnych (w sumie 101 tys. zł) i 53 mandatów karnych (łącznie prawie 11 tys. zł). Inspektorzy skierowali do sądu 10 wniosków o ukaranie za oszustwa i stosowanie przeterminowanych surowców.

Jesz w barze lub restauracji? Poznaj swoje prawa

  1. Pełna informacja o potrawie. Przed zamówieniem posiłku powinieneś wiedzieć, co zamawiasz. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.
  2. Pełna informacja o cenie. Jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Pamiętaj, danie ma być ważone już po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe. Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
  3. Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania. Pamiętaj jednak, że nie dotyczy to subiektywnych wrażeń, czyli że nie możesz złożyć reklamacji tylko dlatego, że obiad ci nie smakował.
  4. Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej. Jeśli masz zastrzeżenia związane z jakością usług gastronomicznych, zawiadom odpowiedni Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej. Napisz, jakiej restauracji dotyczą, dołącz dokumentację. Przykładowo jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu. IH uwzględnia skargi przy planowaniu kontroli. Jeśli restauracja odrzuciła twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu.

Źródło: UOKiK

Wybierz obszar: Food Fraud

Autor: UOKiK

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn