Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Spółka Kaufland Polska Markety wycofała wniosek o przejęcie prawa do powierzchni handlowej wykorzystywanej przez hipermarket E.Leclerc w Kielcach. Wcześniej Prezes UOKiK przedstawił zastrzeżenia do koncentracji, w których wskazał, że transakcja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na lokalnym rynku. Byłoby to niekorzystne dla konsumentów z Kielc i konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami.
Koncentracja miała polegać na nabyciu przez Kaufland Polska Markety części mienia spółki Wanship, czyli obiektu handlowego w Pasażu Świętokrzyskim w Kielcach, w którym działa sklep E.Leclerc.
W tej sprawie konieczne było przeprowadzenie badania rynku i weryfikacja danych przedstawionych przez przejmującą spółkę we wniosku o zgodę na transakcję. Postępowanie zostało skierowane do II etapu, w którym analiza wykazała, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji. Prezes UOKiK przedstawił przedsiębiorcy zastrzeżenia, po których spółka Kaufland Polska Markety wycofała swój wniosek.
- Koncentracja mogłaby doprowadzić do ograniczenia konkurencji na lokalnym rynku sprzedaży detalicznej artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku w hipermarketach, supermarketach i dyskontach. Negatywnymi skutkami dla konsumentów mogłoby być m.in. ograniczenie swobody wyboru sieci handlowej, w której chcą robić zakupy – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.
W sprawach, w których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji w wyniku dokonania koncentracji, Prezes UOKiK przedstawia przedsiębiorcy lub przedsiębiorcom uczestniczącym w koncentracji zastrzeżenia wobec planowanej transakcji.
Źródło: UOKiK
Przeczytaj także
Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski od stycznia do czerwca 2021 r. (w porównaniu z tym samym okresem roku 2020) wzrosła o 5,3% do 17,6 mld EUR.
W lipcu Komisja Europejska, wraz z zainteresowanymi stronami z branży rolno-spożywczej, oficjalnie ogłosiła unijny kodeks postępowania w zakresie odpowiedzialnych praktyk dotyczących żywności i wprowadzania jej do obrotu. Kodeks jest elementem realizacji założeń strategii "Od pola do stołu", przyjętej w ubiegłym roku.
Ser Mozzarella Light marki Tesco został uznany za zafałszowany przez Czeską Inspekcję Rolno-Spożywczą. Produkt pochodzi z Polski.