Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Na całym świecie apetyt na mięso maleje, a potrzebę smacznych alternatyw – nie tylko dla produktów mięsnych – dostrzega coraz więcej producentów żywności. Nabiał roślinny kupuje już prawie co trzecie gospodarstwo domowe w Polsce (29,3%), jak wynika z danych GfK Polonia dla Rzeczpospolitej. Te same dane pokazują, iż w odstępie zaledwie jednego roku roślinne zamienniki mięsa zaczęło wybierać ponad dwa razy więcej Polaków – w listopadzie 2019 roku po takie produkty sięgało 4,3% Polaków, a w listopadzie 2020 roku aż 9,8%. Dynamicznie wzrasta również zainteresowanie roślinnymi zamiennikami ryb i owoców morza. Polacy jedzą około 12 kg ryb i owoców morza rocznie, a GUS w publikacji „Rolnictwo 2019” wskazuje, że ich spożycie na osobę z roku na rok spada. W sąsiednich Niemczech sprzedaż detaliczna roślinnych alternatyw ryb wzrosła o 623% w ciągu dwóch lat. Również w Polsce na sklepowych półkach powoli pojawiają się takie produkty.
Konferencja Plant-Powered Perspectives to okazja do zastanowienia się nad przyszłością alternatyw produktów odzwierzęcych, poznania ludzi z branży, zainspirowania się i spróbowania roślinnych nowości. Jest to możliwe dzięki wyjątkowym partnerom. W tym roku obok przedstawicieli firm takich jak Danone, Biedronka, Żabka Polska czy Polsoja poznamy start-upy z różnych regionów świata – zaprosiliśmy między innymi Lukę Sincek ze słoweńskiego Juicy Marbles, producentów roślinnego fillet mignon, Jacka Prusa z Kuleana, którego start-up wytwarza roślinnego tuńczyka sushi grade, czy Katarzynę Siczek z It’s Bean, lokalnej firmy produkującej alternatywy jogurtów na bazie fasoli.
Konferencji towarzyszy także kolejna odsłona Plant-Powered Pitching, przestrzeni dla innowatorów z pomysłami na zrewolucjonizowanie systemu produkcji żywności. To wyjątkowa okazja do zaprezentowania się przed jedyną w swoim rodzaju branżową widownią. Partnerami konkursu są EIT Food, część Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii – instytucji Unii Europejskiej, której zadaniem jest stworzenie w Europie środowiska sprzyjającego innowacyjności i przedsiębiorczości – oraz foodtech.ac, czyli akceleratora, który łączy technologię i branżę spożywczą w służbie całemu światu.
W tym roku podczas przerwy uczestnicy konferencji będą mogli spróbować nowych produktów – w tym alternatyw ryb od Polsoi, już niemalże legendarnej marki na rynku roślinnych zamienników. Lunch przyszłości zapewni Nice To Fit You, catering dietetyczny, który z sukcesem rozwija swoją ofertę dań roślinnych.
Energetyczne doładowanie będzie możliwe dzięki kawie speciality HAYB. A znana i lubiana warszawska kawiarnia Słodki Bez zadba o słodką przekąskę do kawy, dzięki wsparciu zaprzyjaźnionej marki Naturell, producenta wysokiej jakości suplementów diety. Uczestnicy konferencji spróbują także produktów Violife – niepisanego lidera w kategorii alternatyw sera w Europie.
Partnerami technologicznymi konferencji są Hortimex, który swoimi rozwiązaniami wspiera producentów żywności roślinnej, oraz Givaudan, dzięki któremu uczestnicy będą mogli zgłębić temat innowacji w obszarze roślinnych alternatyw ryb.
Partnerem medialnym konferencji jest portal FoodFakty.
W tym roku wydarzenie odbędzie się w formacie hybrydowym. Spotkania na żywo dostępne są tylko dla osób w pełni zaszczepionych na COVID-19. Bilety są dostępne jeszcze dziś na stronie partnera wydarzenia, platformie Eventory.
Program konferencji dostępny jest na stronie: https://konferencje.roslinniejemy.org/ppp-2021
Bilety zakupić można na stronie Eventory: https://eventory.cc/event/plant-powered-perspectives-2021
O kampanii RoślinnieJemy
Celem kampanii RoślinnieJemy jest wsparcie producentów żywności, sieci handlowych i właścicieli restauracji we wprowadzaniu oraz promowaniu roślinnych produktów i dań. Swoje działania RoślinnieJemy opiera na badaniach rynku, społecznych ankietach oraz rzetelnej wiedzy z zakresu kuchni roślinnej i najnowszych światowych trendów. W ramach kampanii RoślinnieJemy prowadzona jest także akcja „Roślinne poniedziałki” inspirowana ogólnoświatowym „Meatless Mondays”, której celem jest zachęcenie odbiorców do ograniczenia spożycia produktów odzwierzęcych raz w tygodniu.
Przeczytaj także
Według GfK Polonia w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. sprzedaż roślinnych alternatyw nabiału wzrosła o 50 proc., a roślinne alternatywy mięsa odnotowały wzrost aż o 179 proc. Roślinne alternatywy mięsa i nabiału po raz kolejny znajdą się w centrum uwagi w czasie czwartej edycji konferencji Plant-Powered Perspectives, która odbędzie się 14 i 15 października.
Wydarzenie Great Taste – Zero Waste transmitowane będzie na żywo 12 października z Rygi na Łotwie i będzie dotyczyło promocji zrównoważonej kultury żywieniowej i przedstawienia rozwiązań mających na celu zminimalizowanie ilości odpadów spożywczych. W tej jednodniowej konferencji wezmą udział eksperci i interesariusze z regionu Morza Bałtyckiego, działający w obszarze gastronomii, branży spożywczej i obszarze ograniczania marnotrawienia żywności.
Potencjalny rynek może być ogromny: poza weganami i fleksitarianami roślinna ryba może być również mile widzianą żywnością wśród kobiet w ciąży czy osób unikających ryb o wysokiej zawartości rtęci lub konsumentów z alergią na skorupiaki. Jeśli owoce morza pochodzenia roślinnego utrzymają tempo wzrostu, mogą dogonić udział analogów mięsa w rynku konwencjonalnym w ciągu następnej dekady.