Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Korzyści z przekazywania produktów żywnościowych na cele społeczne

Kategoria: Biznes

Skala marnotrawstwa żywności w Polsce sięga 5 mln ton rocznie, tymczasem ponad 1,6 mln osób w kraju żyje poniżej skraju ubóstwa. W złożonym mechanizmie, jakim jest pomaganie żywnością, jednym z jego istotnych elementów jest współpraca producentów żywności z organizacjami pozarządowymi w celu przekazywania żywności na cele społeczne i dotarcie z nią do osób potrzebujących.

Firmy chętnie uwzględniają w swoich strategiach działania społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednak przejście od strategii do rozwiązań operacyjnych może na pierwszy rzut oka sprawiać trudności. Przekazanie produktów to jedno, ale w jaki sposób zagwarantować, że pomoc faktycznie trafi tam, gdzie jest potrzebna?

Pierwszym krokiem jest wybranie odpowiedniego partnera społecznego – organizacji o zasięgu ogólnopolskim, z ugruntowaną pozycją lokalną i z doświadczeniem w niesieniu pomocy. Jedną z nich jest Federacja Polskich Banków Żywności, zrzeszająca 32 Banki Żywności na terenie całej Polski i współpracująca z ponad trzema tysiącami organizacji pomocowych, takimi jak m.in.: świetlice i ogniska wychowawcze dla dzieci, towarzystwa pomocy dzieciom, domy samotnej matki, jadłodajnie czy stowarzyszenia. W 2022 roku Banki Żywności przekazały łącznie ponad 45 000 ton żywności na cele społeczne.

W zależności od rodzaju żywności produkowanej przez dane przedsiębiorstwo może pojawić się pytanie: jakie produkty można przekazać? Banki Żywności, mając na uwadze potrzeby osób, do których trafia darowana żywność, przyjmują każdy rodzaj artykułów spożywczych:

  • produkty świeże i sezonowe jak owoce, warzywa,
  • produkty nietrwałe lub wymagające warunków chłodniczych, np. jogurty, sery, masło, mięso czy wędliny,
  • produkty trwałe np. makarony, ryże, kasze i oleje.

Co ważne – dotyczy to również produktów z krótkim terminem przydatności do spożycia, tutaj warunkiem jest dostarczenie ich minimum 2 dni przed terminem przydatności. Dwa dni wystarczą Bankom Żywności na przekazanie żywności do organizacji pomocowych, które rozdają ją wśród osób potrzebujących. Przekazanie takiej darowizny może być dobrym sposobem na zagospodarowanie żywności, której już nie udałoby się sprzedać właśnie z uwagi na zbliżający się termin przydatności. Eliminuje to koszty utylizacji takiej żywności, a także zwalnia powierzchnię magazynową.

Darowizny żywności pozwalają także na zwolnienie z podatku VAT. Darczyńca żywności na rzecz organizacji pożytku publicznego jest zwolniony z obowiązku odprowadzania podatku VAT od darowizny, jeśli darowizna będzie przeznaczona na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Ponadto wartość darowizny żywnościowej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Każdy przedsiębiorca, który przekaże darowiznę Bankom Żywności, może cenę jej nabycia lub koszt jej wytworzenia zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, a tym samym pomniejszyć podstawę podatku CIT.

Przekazywanie żywności i współpraca z odpowiednim partnerem społecznym może stać się filarem polityki społecznej prowadzonej przez firmę. Więcej szczegółów i osoby kontaktowe można znaleźć na stronie: https://bankizywnosci.pl/darowizny-zywnosci/

 

 

Autor: Federacja Polskich Banków Żywności

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.