Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Kryzys amerykańskiej branży mleczarskiej

Kategoria: Biznes

Kolejne cła

Chiny ogłosiły wprowadzenie ceł między innymi na amerykański ser i serwatkę w odpowiedzi na opłaty nałożone na chińskie produkty przez administrację Donalda Trumpa. Meksyk natomiast podniósł cła na sery z USA do 25%, po tym jak Amerykanie narzucili opłaty celne na sprowadzaną od południowego sąsiada stal i aluminium. Zbiegło się to w czasie z najwyższą w historii wartością eksportu produktów mlecznych z USA, która w kwietniu 2018 była o połowę większa niż dekadę temu. Działania prezydenta Trumpa mogą jednak w znacznym stopniu zahamować tę korzystną koniunkturę. Nakładają się na to największe od przeszło 100 lat notowane w USA zapasy sera.

Rosnąca konkurencja

Przemysł mleczny w USA dokładał w ostatnim czasie wszelkich starań, by maksymalnie zdywersyfikować swoją ofertę i zwiększyć eksport w celu zmniejszenia nadwyżki surowca, dlatego chińskie i meksykańskie cła nie mogły wejść w życie w gorszym dla amerykańskich producentów momencie. Równocześnie branża mleczarska zmuszona jest stawić czoła rosnącej konkurencji ze strony roślinnych substytutów mleka – wartość ich sprzedaży wzrosła w USA w przeciągu ostatnich 5 lat o 61%, podczas gdy sprzedaż zwykłego mleka spadła od 2012 r. o 15%.

Dywersyfikacja oferty

Z tego powodu wiele przedsiębiorstw z branży mlecznej postanowiło poszerzyć swoją ofertę o jogurty, masło, lody i inne produkty, aby utrzymać konkurencyjną pozycję na rynku. Dean Foods, największy producent mleka w Stanach Zjednoczonych, rozpoczął intensywną ekspansję w sektorze bezmlecznych napojów roślinnych. Nie wiadomo jakie dokładnie skutki przyniosą trwające „wojny celne”, jednak niewykluczone, że jeśli producenci mleka i serów nie znajdą alternatywnych rynków zbytu, część z nich zmuszona będzie całkowicie porzucić branżę mleczarską. Niewielkim pocieszeniem może być fakt, że inne sektory przemysłu spożywczego, między innymi rynki soi, wieprzowiny, owoców i warzyw, również przechodzą kryzys związany z nowymi opłatami.

Kontrowersyjna polityka Trumpa

Rząd USA ma w zanadrzu pewne środki zaradcze. W 2016 r. Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) zaoferował wykupienie zapasów sera cheddar o wartości 20 milionów dolarów. USDA ma możliwość skupywania nadwyżek produktów spożywczych i przekazywania ich bankom żywności oraz instytucjom prowadzącym programy żywieniowe. Departament ma także prawo do udzielania wsparcia finansowego producentom mleka poprzez specjalny program pomocowy. Choć działania te mogą przynieść pewne pozytywne efekty, nie będą raczej skuteczne na dłuższą metę. Branża mleczarska liczy na wycofanie się Donalda Trumpa z prowadzonej aktualnie polityki gospodarczej, jednak brak obecnie przesłanek, by prezydent USA zamierzał zmienić swoje działania.

Źródła:

  1. https://www.wsj.com/articles/take-our-cheese-please-american-cheese-makers-suffer-under-new-tariffs-1530783005?mod=hp_major_pos
  2. https://www.fooddive.com/news/tariffs-hit-cheesemakers-struggling-with-low-prices-record-surplus/527247/

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: Wojciech Grodzicki

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.