Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wzrost przychodów
Według danych Pont-Info w I połowie 2019 r. przychody firm zajmujących się przetwórstwem mleka, zatrudniających co najmniej 10 osób, zwiększyły się w relacji rocznej o 5,2% do 17,6 mld zł. Koszty działalności zwiększyły się w mniejszym stopniu, o 4,6% (r/r) do 17,2 mld zł.
Zużycie materiałów największym kosztem
Dominująca pozycja kosztów w branży mleczarskiej – zużycie materiałów zwiększyła się o 3,4% do 12,5 mld zł co oznacza, że stanowiły 71% kosztów działalności ogółem. Wzrost tej grupy kosztowej związany był z wyższymi niż przed rokiem cenami skupu surowca (średnio 2,3% r/r) oraz większym wolumenem skupionego surowca (o 2,4% r/r). W I połowie 2019 r. wartość zużycia energii była o blisko 20% większa niż przed rokiem, a koszty wynagrodzeń zwiększyły się w tym okresie o 5,9%.
Poprawa rentowności branży
W konsekwencji silniejszego wzrostu przychodów niż kosztów, rentowność branży uległa poprawie. W I połowie 2019 r. zysk brutto wyniósł 365 mln zł wobec 252 mln zł w I połowie 2018 r., a zysk netto 289 mln zł, tj. o 87 mln zł więcej niż w I połowie ubiegłego roku. Tym samym przeciętna stopa zysku brutto wzrosła z 1,51% w I połowie 2018 r. do 2,08% w I połowie 2019 r., a na poziomie netto zwiększyła się z 1,21% do 1,64%.
Środków na inwestycje
W I połowie 2019 r. przedsiębiorstwa branży mleczarskiej mniej środków przeznaczały na inwestycje. Ich wartość, w porównaniu z I połową 2018 r. była o 24% niższa, wyniosła 384 mln zł. Warto przy tym zauważyć, że zwiększono, o 25% wydatki na inwestycje w budynki i budowle (do 105 mln zł), podczas gdy wydatki na inwestycje w maszyny i urządzenia techniczne zmniejszyły się o 37% do 242 mln zł.
Źródło: agronomist.pl
Przeczytaj także
W pierwszej połowie 2019 r. w Polsce, w dużych zakładach, produkcja jogurtów była o 0,4% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem, podczas gdy produkcja innych rodzajów sfermentowanego...
Według danych Eurostat, w I połowie 2019 r. wartość sprzedaży produktów mleczarskich z Unii Europejskiej na rynki krajów trzecich wyniosła 5,6 mld EUR, czyli była o 10,6% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. wartość importu produktów mleczarskich do Polski wyniosła...