Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek jogurtów i pozostałych produktów fermentowanych w Polsce

Kategoria: Biznes

W pierwszej połowie 2019 r. w Polsce, w dużych zakładach, produkcja jogurtów była o 0,4% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem, podczas gdy produkcja innych rodzajów sfermentowanego lub zakwaszonego mleka bądź śmietany była o 10,8% większa. W konsekwencji łączny wolumen produkcji tej kategorii zwiększył się o 5%.

Według danych GUS (za Sparks Polska), w Polsce, po kilku latach spadków, w 2018 r. produkcja jogurtów i innych rodzajów sfermentowanego lub zakwaszonego mleka bądź śmietany zwiększyła się o prawie 4% do 698,4 mln l. Wciąż jednak poziom produkcji był o 1,8% niższy od odnotowanego w 2013 r.

Należy jednak zauważyć, że w 2018 r. produkcja samych jogurtów była stabilna, wyniosła 358 mln l a wzrost produkcji wyżej wymienionej kategorii produktów był związany z większą, o prawie 9% produkcją pozostałych napojów fermentowanych lub zakwaszanych. Co więcej, w porównaniu do 2013 r. ich produkcja wzrosła o 22% podczas gdy jogurtów obniżyła się o 17%.

W pierwszej połowie 2019 r. można zauważyć kontynuację tych tendencji. W tym okresie, w Polsce, w dużych zakładach produkcja jogurtów była o 0,4% mniejsza niż w analogicznym okresie przed rokiem, podczas gdy produkcja pozostałych produktów fermentowanych lub zakwaszanych była o 10,8% większa. W konsekwencji łączny wolumen produkcji tej kategorii zwiększył się o 5%.

Jednym z podstawowych czynników stymulujących zwiększoną produkcję pozostałych napojów fermentowanych był popyt eksportowy. W I połowie 2019 r. z Polski sprzedano 36,0 tys. t pozostałych napojów fermentowanych (CN 040390) czyli o 20,8% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wolumen eksportu jogurtów (CN 040310) wyniósł 20,8 tys. t czyli o 5,6% mniej niż w I połowie 2018 r.

W konsekwencji, w I połowie 2019 r. wolumen eksportu ogółem jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych był o 9,6% większy, w relacji rocznej. Warto zauważyć, że największym odbiorcą tych produktów z Polski jest Wielka Brytania. W pierwszych pięciu miesiącach sprzedano tam 14% łącznego wolumenu eksportu z Polski, co może mieć znacznie w kontekście ewentualnego twardego Brexitu.

W przypadku jogurtów, oprócz mniejszego wolumenu eksportu, obserwowany jest spadek jego spożycia w gospodarstwa domowych w Polsce. Według danych GUS w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. przeciętnie miesięczne spożycie jogurtów w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym wyniosło 0,53 kg i było o 1,9% niższe niż w analogicznym okresie 2017 r.

Wyżej opisane tendencje znalazły odzwierciedlenie w średnich cena zbytu analizowanych produktów. W I połowie 2019 r. średnia cena zbytu przez zakłady produkcyjne jogurtu naturalnego wyniosła 4,28 zł/kg i była o 1,6% niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem podczas gdy cena kilograma kefiru wyniosła 2,76 zł i była o 2,7% wyższa niż w I połowie 2018 r.

Źródło: agronomist.pl

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.