Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Nowe ogólnoeuropejskie badanie ponad 20 000 konsumentów wykazało, że mniej niż połowa z nich ma zaufanie do branży spożywczej, a zaledwie jedna trzecia uważa, że spożywana przez nich żywność jest zrównoważona.
EIT Food Trust Report przeprowadził ankietę wśród 20 326 konsumentów z 18 krajów europejskich, aby zmierzyć zaufanie do systemu żywnościowego oraz produktów spożywczych. Raport zawiera dane z EIT Food TrustTracker® 2021, , sprawdzonego narzędzia do pomiaru zaufania konsumentów, które działa od 2018 roku, a także jakościowe badanie poglądów poszczególnych osób w całej Europie. EIT Food jest wspierane przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), organ Unii Europejskiej, a badanie zostało przeprowadzone przez konsorcjum europejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytet w Reading, Europejska Rada Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytet Aarhus, KU Leuven oraz Uniwersytet Warszawski.
Mniej niż połowa konsumentów w Polsce (44%) i Europie jako całości (47%) twierdzi, że ma zaufanie do autentycznościproduktów spożywczych. Z raportu wynika, że zaledwie 48% konsumentów w całej Europie deklaruje, że ufa producentom żywności i władzom, podczas gdy ponad jedna czwarta (odpowiednio 25% i 29%) aktywnie im nie ufa.
W Polsce zaufanie do producentów i władz wynosi odpowiednio 44% i 30% — co wskazuje, że polscykonsumenci są bardziej sceptycznie nastawieni niż inni konsumenci w całej Europie.
Analizując tę kwestię bardziej szczegółowo, o ile europejscy konsumenci na ogół uważają, że producenci są kompetentni (58% konsumentów zgadza się z tym stwierdzeniem) i posiadają niezbędne umiejętności (55%), tylko jedna trzecia uważa, że są oni wystarczająco otwarci (37%) lub uczciwi w kwestii swojej roli w systemie żywnościowym (36%) — co wskazuje na brak przejrzystości jako przyczynę tego braku zaufania.
Podobnie dla władz kwestia przejrzystości i zaangażowania konsumentów jest również problemem, ponieważ tylko 39% obywateli europejskich uważa, że władze są wystarczająco otwarte, a 37% uważa, że robią wystarczająco dużo, aby słuchać opinii zwykłych ludzi.
Detaliści cieszą się jednak większym zaufaniem społecznym — ponad połowa (54%) konsumentów deklaruje, że ufa detalistom pod względem ich kompetencji, otwartości i troski. W Polsce wartość ta ponownie jest niższa od średniej: 49%.
Tymczasem zaufanie do rolników jest najwyższe ze wszystkich grup w branży spożywczej, a zaufanie wyraża 67% konsumentów (65% w Polsce).
Wybór zrównoważonej żywności
Społeczeństwo europejskie jest zaniepokojone wpływem systemu żywnościowego na środowisko, a tylko jedna trzecia (37%) uważa, że ich żywność jest zrównoważona.
Z raportu wynika również, że 76% Europejczyków (w Polsce odsetek ten wzrósł do 82%) twierdzi, że jest zmotywowanych do życia w sposób zrównoważony, podczas gdy zaledwie połowa (51%) bierze pod uwagę zrównoważoną żywność. Wskazuje to na istnienie luki między chęcią dokonywania przez konsumentów wyborów, które chronią planetę, a rzeczywistymi zmianami stylu życia, które mają wpływ na środowisko — tzw. luka między deklaracją a zachowaniem.
W Polsce natomiast 6 na 10 konsumentów (61%) twierdzi, że odżywia się w sposób zrównoważony, co wskazuje, że polscy konsumenci częściej podejmują kroki — lub są przekonani, że je podejmują — w celu odżywiania się w sposób lepszy dla naszej planety.
Jeśli chodzi o innowacje w produktach spożywczych, 37% Europejczyków jest otwartych na przyjęcie nowej żywności, ale większość jest niezdecydowana — co wskazuje na to, że system żywnościowy ma więcej do zrobienia w zakresie promowania zaufania do innowacji w żywności.
Saskia Nuijten, dyrektor ds. komunikacji i zaangażowania publicznego w EIT Food, mówi: „Ludzie są w centrum naszej misji, aby europejski system żywnościowy był zdrowszy i bardziej zrównoważony. Pomoc w budowaniu zaufania między konsumentami a sektorem spożywczym ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości żywności dla wszystkich”.
„Oprócz innowacji, które pomogą nam przekształcić nasz system żywności, obywatele potrzebują i chcą mieć dostęp do lepszych oraz bardziej przejrzystych informacji. Rośnie pragnienie prostoty i jasności, a pandemia sprawiła, że wiele osób na pierwszym miejscu stawia wartości społeczne. W szczególności konsumenci cenią sobie przejrzystość na każdym etapie łańcucha żywnościowego, a sektor spożywczy musi się rozwijać, aby sprostać temu wyzwaniu”.
Dr Anna Macready, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu w Reading, mówi: „System żywnościowy musi zostać przekształcony, jeśli chcemy zapewnić wszystkim zdrową i zrównoważoną żywność. Nie uda nam się tego osiągnąć bez włączenia konsumentów w tę inicjatywę, tak aby mogli wierzyć, że żywność, którą spożywają, jest dobra zarówno dla nich, jak i dla naszej planety. W miarę jak opracowujemy innowacje i technologie niezbędne do uodpornienia systemu żywnościowego na przyszłe wyzwania, musimy w większym stopniu angażować się w bezpośredni kontakt z konsumentami, wspierając ich w podejmowaniu właściwych decyzji, które prowadzą do zdrowszego i bardziej zrównoważonego stylu życia”.
Maxine Roper, współzałożycielka firmy Connecting Food, start-upu EIT Food RisingFoodStar, który wykorzystuje technologię blockchain do zwiększenia transparentności żywności, mówi: „Transparentność to przede wszystkim nawiązywanie kontaktu z konsumentami w sposób, który pomoże im zaufać i zrozumieć, w jaki sposób produkowana jest żywność. W przeszłości sposób, w jaki marki spożywcze były wprowadzane na rynek, prowadził niekiedy do wyolbrzymiania lub podawania nieprawdziwych informacji o produkcie, co ze zrozumiałych względów skłaniało wielu konsumentów do sceptycznego podejścia do otrzymywanych informacji. Zamiast tego potrzebujemy jasnych i dostępnych danych na temat możliwości śledzenia łańcuchów dostaw, aby pomóc konsumentom w budowaniu większego zaufania do łańcucha żywnościowego”.
Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt: ewa.rzeszowska@eitfood.eu.
Informacje o badaniu
EIT Food TrustTracker® to oparte na badaniach, wiarygodne narzędzie do pomiaru zaufania konsumentów. Analizuje ono zaufanie europejskich konsumentów do łańcucha wartości żywności w poszczególnych krajach i na przestrzeni czasu przy użyciu zatwierdzonych skal pomiarowych — w tym przekonanie o kompetencjach, staranności i otwartości jego uczestników oraz zaufanie do autentyczności produktów żywnościowych ( zdrowotności, bezpieczeństwa, zrównoważenia i smaku). W pierwszym roku działalności: 2018, TrustTracker® przebadał online ponad 5 000 konsumentów W 2020 roku liczba konsumentów wzrosła do ponad 19 800 w 18 krajach europejskich: Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Irlandia, Izrael, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Hiszpania, Szwajcaria, Turcja i Wielka Brytania. Badanie zostało przeprowadzone przez konsorcjum europejskich partnerów akademickich pod kierownictwem Uniwersytetu w Reading, z Europejską Radą Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytetem Aarhus, KU Leuven oraz Uniwersytetem Warszawskim.
Ankieta została przeprowadzona w 2021 roku przez Ipsos. W badaniu wzięło udział 20 326 europejskich konsumentów żywności w wieku powyżej 18 lat, którzy byli równomiernie podzieleni między 18 krajów oraz reprezentatywni dla danego kraju pod względem wieku, płci i regionu. W celu porównania zmian w czasie wykorzystujemy stałą próbę z 5 krajów, która jest badana przez TrustTracker® co roku od 2018: Francja, Niemcy, Polska, Hiszpania, Wielka Brytania.
Oprócz ankiety EIT Food przeprowadził również badanie jakościowe z udziałem osób z całej Europy, aby lepiej zrozumieć potrzeby, pragnienia, postrzeganie, intencje, pytania, obawy i pomysły obywateli dotyczące produktów żywnościowych oraz systemu żywnościowego. Spostrzeżenia przedstawione w raporcie pochodzą z jakościowego badania internetowego z udziałem ponad 200 uczestników z 18 krajów (Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Irlandia, Izrael, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Hiszpania, Szwajcaria, Turcja i Wielka Brytania), przeprowadzonego przez Future of Food Institute w 2020 i 2021 roku, a także z pogłębionych grup tematycznych z udziałem 38 konsumentów z całej Europy w listopadzie i grudniu 2021 roku.
Informacje o EIT Food
EIT Food to największa na świecie i najbardziej dynamiczna społeczność zajmująca się innowacjami w dziedzinie żywności. Przyspieszamy innowacje, aby zbudować przyszłościowy system żywnościowy, który będzie produkować zdrową i zrównoważoną żywność dla wszystkich.
Mając wsparcie Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej, inwestujemy w projekty, organizacje i jednostki, które akceptują nasze cele w zakresie stworzenia zdrowego i zrównoważonego systemu żywnościowego. Wyzwalamy potencjał innowacji w firmach i uniwersytetach, a także tworzymy i wspomagamy wdrożenia w rolnictwie, by wprowadzać na rynek nowe technologie i produkty. Wyposażamy przedsiębiorców i profesjonalistów w umiejętności niezbędne do przekształcenia systemu żywnościowego, stawiając konsumenta w centrum, i pomagamy budować zaufanie poprzez ponowne uświadomienie pochodzenia żywności.
Jesteśmy jedną z ośmiu społeczności zajmujących się innowacjami ustanowionych przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), niezależny organ UE ustanowiony w 2008 r. mający na celu promowanie innowacji i przedsiębiorczości w całej Europie.
Dowiedz się więcej na www.eitfood.eu lub śledź nas w mediach społecznościowych: Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube oraz Instagram.
Przeczytaj także
W ramach prognoz trendów żywieniowych na 2021 r. stwierdzono, że rynek białek alternatywnych będzie nadal zyskiwał na popularności wśród konsumentów.
Największy trend w systemie żywnościowym w 2022 r wytypowany przez społeczność EIT Food na platformie FoodHIVE - rolnictwo regeneratywne, którego celem jest poprawa zdrowia gleby i zwiększenie bioróżnorodności w gospodarstwach - prawdopodobnie zostanie bardziej rozpowszechnione przez duże gospodarstwa i zakłady w 2022 r.
Rok 2021 był przez wielu określany jako przełomowy rok dla transformacji systemu żywnościowego, ze sztandarowymi kamieniami milowymi, takimi jak pierwszy szczyt systemów żywnościowych ONZ, który podkreślił pilną potrzebę zmian i znaczenie współpracy. Jednak pojawiły się również głosy opisujące szczyt również jako chybiony, ze względu na postawienie problemu żwyności „nie wystarczająco wysoko w porządku obrad” w negocjacjach i dialogach na COP26 w listopadzie 2021 r.