Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Nowa kategoria cydru aromatyzowanego

Kategoria: Biznes, Prawo Żywnościowe

W ubiegłym miesiącu weszła w życie ustawa o wyrobach winiarskich, która wprowadza  kategorię „cydru aromatyzowanego”, dopuszczając tym samym stosowanie aromatów do tej kategorii produktów. 

Do tej pory przepisy uprzednio obowiązującej ustawy (ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina) przewidywały zamkniętą listę składników dozwolonych do stosowania w cydrze, wśród których nie wymieniono aromatów. Ustawa dopuszczała jedynie dodatek gruszek całych lub rozdrobnionych, soku gruszkowego lub zagęszczonego soku gruszkowego. Poza tymi wyjątkami, stosowanie jakichkolwiek innych składników było niedozwolone. 

Tymczasem w innych krajach UE obowiązują odmienne wymagania odnośnie cydru dotyczące m.in. minimalnego udziału soku jabłkowego oraz możliwości stosowania substancji dodatkowych, takich jak właśnie aromaty. Z kolei, zgodnie z zasadą swobodnego przepływu towarów, produkt legalnie wprowadzony do obrotu w jednym państwie członkowskim może być sprzedawany w innych krajach UE, w tym w Polsce, nawet jeżeli nie spełnia kryteriów określonych krajowymi regulacjami. W konsekwencji konsumenci mogli mieć do czynienia z produktami o jednakowej nazwie („cydr”), znacznie różniącymi się pod względem składu.  

Powyższe niejasności w zakresie klasyfikacji produktów wprowadzanych na polski rynek oraz postulaty zgłaszane przez zrzeszenia producentów wziął pod uwagę rząd przygotowując treść ustawy o wyrobach winiarskich. 

Nowa ustawa rozszerza katalog fermentowanych napojów winiarskich wprowadzając kategorię „cydru aromatyzowanego”. Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy, miała ona zapewnić innowacje przez możliwość wprowadzenia nowych smaków napojów, co zdaniem ustawodawcy wpisuje się w trendy występujące na rynku wyrobów winiarskich. Zgodnie z nowymi przepisami, cydr aromatyzowany jest napojem o zawartości alkoholu przekraczającej 1,2%, lecz nieprzekraczającej 8,5% objętościowych, zawierającym co najmniej 85% objętościowych cydru lub wina jabłkowego, poddanym aromatyzowaniu substancjami innymi niż uzyskane z winogron, z możliwością słodzenia (określonymi substancjami) lub barwienia. 

W ustawie uaktualniono także definicję aromatyzowania, dostosowując ją do definicji aromatów zawartej w unijnym rozporządzeniu nr 1334/2008 oraz uzupełniając o aromatyzujące środki spożywcze, które wykorzystuje się gównie w celu aromatyzowania. 

Do tej pory cydry aromatyzowane były co prawda do Polski sprowadzane, jednak na terenie kraju można było produkować jednie te tradycyjne, z jabłek. Nowe przepisy przewidują złagodzenie dotychczasowych zakazów oraz umożliwienie producentom wyrobu cydru poddanego aromatyzacji, zapewniając tym samym konkurencyjność rodzimych produktów.

Wybierz obszar: Prawo żywnościowe Przemysł napojowy

Autor: Ewelina Woike

Ewelina Woike

Ewelina Woike - prawnik w kancelarii Food & Pharma Legal Wawrzyniak Zalewska Radcy Prawni sp. j. Specjalizuje się w prawie żywnościowym i kosmetycznym. Zajmuje się bieżącą obsługą podmiotów gospodarczych w zakresie m.in.: opiniowania składów, oznakowania, reklamy, wprowadzania do obrotu czy prowadzenia postępowań wyjaśniających dotyczących suplementów diety, innych środków spożywczych, wyrobów medycznych oraz kosmetyków, zgodnie z przepisami prawa polskiego i unijnego, a także prowadzi szkolenia w tym zakresie. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim, aplikantka radcowska OIRP w Warszawie.
Food & Pharma Legal Wawrzyniak Zalewska Radcy Prawni sp.j.
ul. Rozbrat 34/36 lok. 89
00-429 Warszawa
Tel.: + 48 22 826 00 75
www.fplegal.pl

Przeczytaj także

  • 08.04.2022

    Reklama żywności, w tym suplementów diety w dobie COVID-19 - Abstrakt artykułu

    Reklama produktów wprowadzanych do obrotu jest jednym z podstawowych działań przedsiębiorców z uwagi na szeroki zasięg przekazywanych w ten sposób informacji konsumentowi. Jak zatem odpowiednio przygotować treści reklamowe, aby były dla odbiorcy przekonujące i jednocześnie zgodne z przepisami prawa, szczególnie w świetle panującej pandemii? 

     

    Czytaj więcej
  • 28.01.2022

    Nowa ustawa winiarska - Abstrakt artykułu

    7 marca, po wielu miesiącach oczekiwań, wejdzie w życie opracowywana i zapowiadana od dłuższego czasu a ostatecznie uchwalona 2 grudnia 2021 roku, ustawa o wyrobach winiarskich (Dz.U. 2022 poz. 24). Zastąpi ona dotychczasową ustawę z 12 maja 2011 r. o  wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. 

    Czytaj więcej
  • 12.01.2022

    Wyroby winiarskie - nowa ustawa

    Nowe przepisy mają m.in. ujednolicić i uprościć sposób prowadzenia dokumentacji oraz formalności związane z wpisem do rejestru działalności regulowanej, co ma przyczyniać się do polepszenia sytuacji producentów win, a także ułatwić podejmowanie takiej działalności przez nowych producentów.

     

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.