Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W ubiegłym miesiącu weszła w życie ustawa o wyrobach winiarskich, która wprowadza kategorię „cydru aromatyzowanego”, dopuszczając tym samym stosowanie aromatów do tej kategorii produktów.
Do tej pory przepisy uprzednio obowiązującej ustawy (ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina) przewidywały zamkniętą listę składników dozwolonych do stosowania w cydrze, wśród których nie wymieniono aromatów. Ustawa dopuszczała jedynie dodatek gruszek całych lub rozdrobnionych, soku gruszkowego lub zagęszczonego soku gruszkowego. Poza tymi wyjątkami, stosowanie jakichkolwiek innych składników było niedozwolone.
Tymczasem w innych krajach UE obowiązują odmienne wymagania odnośnie cydru dotyczące m.in. minimalnego udziału soku jabłkowego oraz możliwości stosowania substancji dodatkowych, takich jak właśnie aromaty. Z kolei, zgodnie z zasadą swobodnego przepływu towarów, produkt legalnie wprowadzony do obrotu w jednym państwie członkowskim może być sprzedawany w innych krajach UE, w tym w Polsce, nawet jeżeli nie spełnia kryteriów określonych krajowymi regulacjami. W konsekwencji konsumenci mogli mieć do czynienia z produktami o jednakowej nazwie („cydr”), znacznie różniącymi się pod względem składu.
Powyższe niejasności w zakresie klasyfikacji produktów wprowadzanych na polski rynek oraz postulaty zgłaszane przez zrzeszenia producentów wziął pod uwagę rząd przygotowując treść ustawy o wyrobach winiarskich.
Nowa ustawa rozszerza katalog fermentowanych napojów winiarskich wprowadzając kategorię „cydru aromatyzowanego”. Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy, miała ona zapewnić innowacje przez możliwość wprowadzenia nowych smaków napojów, co zdaniem ustawodawcy wpisuje się w trendy występujące na rynku wyrobów winiarskich. Zgodnie z nowymi przepisami, cydr aromatyzowany jest napojem o zawartości alkoholu przekraczającej 1,2%, lecz nieprzekraczającej 8,5% objętościowych, zawierającym co najmniej 85% objętościowych cydru lub wina jabłkowego, poddanym aromatyzowaniu substancjami innymi niż uzyskane z winogron, z możliwością słodzenia (określonymi substancjami) lub barwienia.
W ustawie uaktualniono także definicję aromatyzowania, dostosowując ją do definicji aromatów zawartej w unijnym rozporządzeniu nr 1334/2008 oraz uzupełniając o aromatyzujące środki spożywcze, które wykorzystuje się gównie w celu aromatyzowania.
Do tej pory cydry aromatyzowane były co prawda do Polski sprowadzane, jednak na terenie kraju można było produkować jednie te tradycyjne, z jabłek. Nowe przepisy przewidują złagodzenie dotychczasowych zakazów oraz umożliwienie producentom wyrobu cydru poddanego aromatyzacji, zapewniając tym samym konkurencyjność rodzimych produktów.
Przeczytaj także
Reklama produktów wprowadzanych do obrotu jest jednym z podstawowych działań przedsiębiorców z uwagi na szeroki zasięg przekazywanych w ten sposób informacji konsumentowi. Jak zatem odpowiednio przygotować treści reklamowe, aby były dla odbiorcy przekonujące i jednocześnie zgodne z przepisami prawa, szczególnie w świetle panującej pandemii?
7 marca, po wielu miesiącach oczekiwań, wejdzie w życie opracowywana i zapowiadana od dłuższego czasu a ostatecznie uchwalona 2 grudnia 2021 roku, ustawa o wyrobach winiarskich (Dz.U. 2022 poz. 24). Zastąpi ona dotychczasową ustawę z 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina.
Nowe przepisy mają m.in. ujednolicić i uprościć sposób prowadzenia dokumentacji oraz formalności związane z wpisem do rejestru działalności regulowanej, co ma przyczyniać się do polepszenia sytuacji producentów win, a także ułatwić podejmowanie takiej działalności przez nowych producentów.