Nowe Rozporządzenie 162/2024/1 w Portugalii i jego związek z systemami znakowania żywności
Portugalia, kierując się potrzebą zapewnienia konsumentom jasnych i precyzyjnych informacji na temat produktów spożywczych, wprowadziła nowe rozporządzenie n.º 162/2024/1 z dnia 11 czerwca 2024 roku. Rozporządzenie to odnosi się do istniejących przepisów, w szczególności do Rozporządzenia Regulacyjnego nr 31/2012 z dnia 13 marca oraz Rozporządzenia nr 282/2012 z dnia 17 września, które definiują strukturę i zadania Dyrekcji Generalnej ds. Żywienia i Weterynarii (DGAV). Nowa regulacja ma istotne znaczenie w kontekście systemów znakowania żywności opartych na algorytmach.
Misja i Kompetencje DGAV
DGAV, zgodnie z Dekretem Regulacyjnym nr 31/2012, jest odpowiedzialna za tworzenie krajowych regulacji w obszarze żywności. Obejmuje to normy dotyczące handlu, procesów produkcyjnych oraz znakowania produktów spożywczych. DGAV pełni również rolę krajowego organu nadzorczego w zakresie stosowania Rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady, które reguluje przekazywanie informacji konsumentom na temat żywności oraz systemów znakowania żywności.
Kluczowe aspekty Rozporządzenia n.º 162/2024/1
- Opcjonalność Systemów Znakowania
Nowe rozporządzenie wprowadza zasadę, że przyjęcie jakiegokolwiek uproszczonego systemu znakowania żywności opartego na algorytmach, jest opcjonalne i dobrowolne dla operatorów gospodarczych. Oznacza to, że firmy mogą, ale nie muszą, stosować systemy tego typu, co daje większą elastyczność w dostosowywaniu się do wymogów rynkowych. - Dostosowanie do Lokalnych Produktów
Istotnym elementem nowej regulacji jest wymóg, aby systemy znakowania były odpowiednio dostosowane do portugalskich produktów spożywczych. DGAV została zobowiązana do definiowania modeli znakowania, które będą adekwatne do specyfiki lokalnych produktów, co ma zapobiegać sytuacjom, w których klasyfikacje mogłyby być mylące lub dyskryminujące.
Krytyka systemów opartych na algorytmach
DGAV wyraziła zastrzeżenia dotyczące stosowania systemów znakowania żywności opartych na algorytmach w ich obecnej formie, podkreślając brak konsensusu co do jego implementacji oraz potencjalne problemy z jego stosowaniem w kontekście portugalskich produktów spożywczych. System oparty na algorytmach, może prowadzić do mylących klasyfikacji i nie uwzględnia specyfiki lokalnych produktów, co może być mylące dla konsumentów.
Podsumowanie
Rozporządzenie n.º 162/2024/1 stanowi istotny krok Portugalii w kierunku bardziej elastycznego i lokalnie dostosowanego systemu znakowania żywności. Przyjęcie systemów opartych na algorytmach pozostaje opcjonalne, a ich implementacja ma uwzględniać specyfikę portugalskich produktów spożywczych. Nowa regulacja ma na celu zapewnienie konsumentom przejrzystych i rzetelnych informacji, umożliwiając im podejmowanie świadomych decyzji żywieniowych, jednocześnie chroniąc ich przed potencjalnie mylącymi informacjami.
Wnioski
Wprowadzenie rozporządzenia n.º 162/2024/1 pokazuje, że Portugalia stawia na zrównoważone podejście do regulacji znakowania żywności. Nowe przepisy mają na celu zapewnienie, że systemy znakowania, będą odpowiednio dostosowane do lokalnych realiów, co jest kluczowe dla ochrony konsumentów i wsparcia portugalskiego sektora spożywczego.
Źródło: diariodarepublica.pt
Przeczytaj także
-
19.04.2024
Omówienie założeń Rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 18 stycznia 2024 r. - Abstrakt artykułu
W dokumencie tym poruszone zostały nie tylko kwestie dotyczące regulacji oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, ale również inne istotne tematy dotyczące ochrony konsumentów UE
-
26.02.2024
Etykiety żywieniowe w Brazylii: Orzeczenie sądowe zmienia zasady przejściowe
Od 2020 r. firmy produkujące żywność z niecierpliwością czekają na wdrożenie nowych przepisów dotyczących etykietowania produktów, które ostatecznie weszły w życie 9 października 2023 r., czyli ostatnim terminie wyznaczonym dla zgodności opakowań.
-
31.01.2024
Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne - rezolucja Parlamentu Europejskiego
Rezolucja dotyczy takich kwestii jak m.in. warunki posługiwania się określeniem „bez dodatku cukru”, stosowania oświadczeń z „w zawieszeniu” oraz stworzenia platformy wymiany najlepszych praktyk związanych z egzekwowaniem przepisów prawa żywnościowego