Nowe zobowiązanie UNESDA – branża napojowa w Europie do 2025 r. zmniejszy średnią zawartość cukrów dodanych w napojach o kolejne 10%
Z okazji swojej 63. rocznicy UNESDA, reprezentująca europejską branżę napojów bezalkoholowych, ogłosiła nowe, wzmocnione zobowiązania dotyczące zdrowia i żywienia, aby nadal pomagać Europejczykom w zarządzaniu spożyciem cukrów dodanych w napojach bezalkoholowych. W czasie zmieniających się preferencji konsumentów i rosnących oczekiwań w zakresie zdrowia publicznego, zobowiązania te są wkładem branży w to, aby zdrowszy wybór stał się łatwym wyborem w ramach unijnej strategii "Od pola do stołu" i jej kodeksu postępowania dla odpowiedzialnych praktyk biznesowych i marketingowych. UNESDA nadal reaguje na potrzeby konsumentów i pragnie odegrać swoją rolę w osiągnięciu celu UE, jakim jest przyspieszenie przejścia do zrównoważonych systemów żywnościowych. Odpowiadają one również na potrzebę zapewnienia zdrowszego życia i promowania dobrobytu dla wszystkich, jak określono w Celu Zrównoważonego Rozwoju Narodów Zjednoczonych 3.4.
Wśród tych zobowiązań znajduje się:
Zmniejszenie średniej zawartości cukrów dodanych w napojach bezalkoholowych o kolejne 10% w latach 2019-2025 we wszystkich 27 krajach UE i w Wielkiej Brytanii. Oznaczać to będzie ogólne zmniejszenie o 33% w ciągu ostatnich dwóch dekad, w oparciu o dotychczasowe osiągnięcia w zakresie redukcji cukru, które branża osiągnęła w latach 2015-2019 (średnio o 14,6%) oraz od 2000 r. do 2015 r. (średnio o 13,3%).
Ta dodatkowa 10% redukcja cukrów dodanych podkreśla naszą proaktywność i determinację naszego sektora, aby przyczynić się do zdrowszego i zrównoważonego modelu odżywiania w Europie. Będziemy nadal wprowadzać innowacje i zapewniać konsumentom wybór, realizując to zobowiązanie - powiedział Ian Ellington, prezes UNESDA.
Przemysł napojów bezalkoholowych będzie realizował to nowe zobowiązanie poprzez szeroki zakres działań, w tym zmianę receptur w celu zmniejszenia zawartości cukrów w napojach, przy jednoczesnym zachowaniu ich smaku. Ponadto, będzie kontynuować innowacje w celu opracowania nowych produktów bez- lub niskokalorycznych o różnych poziomach słodyczy oraz zwiększy dostępność i zakres małych opakowań, aby ułatwić kontrolę porcji i umożliwić umiarkowaną konsumpcję. Branża będzie również kontynuować promowanie napojów bez cukru i o niskiej zawartości cukru/kalorii, aby aktywnie zachęcać konsumentów do wyboru tych produktów.
Inne nowe zobowiązanie ogłoszone przez UNESDA dotyczy działań marketingowych i reklamy skierowanej do dzieci. Obecnie, nigdzie w Europie nie reklamuje się napojów bezalkoholowych do dzieci poniżej 12 roku życia, gdzie widownia składa się z ponad 35% tej grupy wiekowej. Branża podniesie minimalną granicę wieku do 13 lat i obniży próg do 30%, tak aby w praktyce mniejsza liczba małych dzieci była bezpośrednio narażona na reklamę któregokolwiek z napojów bezalkoholowych.
Europejski przemysł napojów bezalkoholowych jest również zdecydowany zintensyfikować swoje wysiłki w nadchodzących latach, aby zapewnić, że jego zobowiązania dotyczące szkół będą nadal realizowane w całej Europie. Obejmują one zakaz sprzedaży i reklamy jakichkolwiek napojów bezalkoholowych w szkołach podstawowych UE oraz oferowanie WYŁĄCZNIE bezalkoholowych i niskokalorycznych napojów bezalkoholowych w szkołach średnich w UE i tylko w nieobrandowanych maszynach vendingowych.
Aby zapewnić obywatelom Europy zdrowsze środowisko spożywania napojów oraz wywiązać się z nowych zobowiązań w zakresie zdrowia i odżywiania, europejski przemysł napojów bezalkoholowych zależy również od spójności polityki i sprzyjających ram politycznych na poziomie UE i państw członkowskich. Oznacza to promowanie wieloaspektowego i wielopodmiotowego podejścia do problemu otyłości i nadwagi, które wymaga wspólnego działania wszystkich uczestników łańcucha żywnościowego. Ponadto decydenci polityczni powinni rozważyć znaczące dobrowolne podejścia do redukcji spożycia cukru jako skuteczną alternatywę dla regulacji. Wreszcie, regularne i wiarygodne ogólnoeuropejskie monitorowanie spożycia żywności i napojów jest bardzo potrzebne, aby można było opracować interwencje skierowane do zagrożonych grup ludności.
Przeczytaj także
-
14.06.2021
Minimalizowanie ryzyka mikrobiologicznego i odzysk wody w branży napojów
Podczas produkcji żywności lub napojów niezwykle ważne jest, aby zminimalizować ryzyko mikrobiologiczne oraz uczynić produkty przeznaczone do spożycia tak bezpiecznymi, jak to tylko możliwe. Berkefeld PurBev® od Veolia Water Technologies to seria higienicznych rozwiązań do uzdatniania wody dla przemysłu spożywczego i napojów, która zapobiega zanieczyszczeniom drobnoustrojami, a jednocześnie zapewnia najwyższą jakość w produkcji przy redukcji kosztów operacyjnych.
-
04.01.2021
Opłata cukrowa – kogo dotyczy nowy podatek?
Z dniem 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy wprowadzające nowe daniny publiczne - opłatę od środków spożywczych czyli tzw. „podatek cukrowy” oraz opłatę od sprzedaży napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml, potocznie zwanych „małpkami”.
-
10.12.2020
Okiem eksperta: Trendy smakowe w branży napojowej - cukier na cenzurowanym
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.