Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Z okazji swojej 63. rocznicy UNESDA, reprezentująca europejską branżę napojów bezalkoholowych, ogłosiła nowe, wzmocnione zobowiązania dotyczące zdrowia i żywienia, aby nadal pomagać Europejczykom w zarządzaniu spożyciem cukrów dodanych w napojach bezalkoholowych. W czasie zmieniających się preferencji konsumentów i rosnących oczekiwań w zakresie zdrowia publicznego, zobowiązania te są wkładem branży w to, aby zdrowszy wybór stał się łatwym wyborem w ramach unijnej strategii "Od pola do stołu" i jej kodeksu postępowania dla odpowiedzialnych praktyk biznesowych i marketingowych. UNESDA nadal reaguje na potrzeby konsumentów i pragnie odegrać swoją rolę w osiągnięciu celu UE, jakim jest przyspieszenie przejścia do zrównoważonych systemów żywnościowych. Odpowiadają one również na potrzebę zapewnienia zdrowszego życia i promowania dobrobytu dla wszystkich, jak określono w Celu Zrównoważonego Rozwoju Narodów Zjednoczonych 3.4.
Wśród tych zobowiązań znajduje się:
Zmniejszenie średniej zawartości cukrów dodanych w napojach bezalkoholowych o kolejne 10% w latach 2019-2025 we wszystkich 27 krajach UE i w Wielkiej Brytanii. Oznaczać to będzie ogólne zmniejszenie o 33% w ciągu ostatnich dwóch dekad, w oparciu o dotychczasowe osiągnięcia w zakresie redukcji cukru, które branża osiągnęła w latach 2015-2019 (średnio o 14,6%) oraz od 2000 r. do 2015 r. (średnio o 13,3%).
Ta dodatkowa 10% redukcja cukrów dodanych podkreśla naszą proaktywność i determinację naszego sektora, aby przyczynić się do zdrowszego i zrównoważonego modelu odżywiania w Europie. Będziemy nadal wprowadzać innowacje i zapewniać konsumentom wybór, realizując to zobowiązanie - powiedział Ian Ellington, prezes UNESDA.
Przemysł napojów bezalkoholowych będzie realizował to nowe zobowiązanie poprzez szeroki zakres działań, w tym zmianę receptur w celu zmniejszenia zawartości cukrów w napojach, przy jednoczesnym zachowaniu ich smaku. Ponadto, będzie kontynuować innowacje w celu opracowania nowych produktów bez- lub niskokalorycznych o różnych poziomach słodyczy oraz zwiększy dostępność i zakres małych opakowań, aby ułatwić kontrolę porcji i umożliwić umiarkowaną konsumpcję. Branża będzie również kontynuować promowanie napojów bez cukru i o niskiej zawartości cukru/kalorii, aby aktywnie zachęcać konsumentów do wyboru tych produktów.
Inne nowe zobowiązanie ogłoszone przez UNESDA dotyczy działań marketingowych i reklamy skierowanej do dzieci. Obecnie, nigdzie w Europie nie reklamuje się napojów bezalkoholowych do dzieci poniżej 12 roku życia, gdzie widownia składa się z ponad 35% tej grupy wiekowej. Branża podniesie minimalną granicę wieku do 13 lat i obniży próg do 30%, tak aby w praktyce mniejsza liczba małych dzieci była bezpośrednio narażona na reklamę któregokolwiek z napojów bezalkoholowych.
Europejski przemysł napojów bezalkoholowych jest również zdecydowany zintensyfikować swoje wysiłki w nadchodzących latach, aby zapewnić, że jego zobowiązania dotyczące szkół będą nadal realizowane w całej Europie. Obejmują one zakaz sprzedaży i reklamy jakichkolwiek napojów bezalkoholowych w szkołach podstawowych UE oraz oferowanie WYŁĄCZNIE bezalkoholowych i niskokalorycznych napojów bezalkoholowych w szkołach średnich w UE i tylko w nieobrandowanych maszynach vendingowych.
Aby zapewnić obywatelom Europy zdrowsze środowisko spożywania napojów oraz wywiązać się z nowych zobowiązań w zakresie zdrowia i odżywiania, europejski przemysł napojów bezalkoholowych zależy również od spójności polityki i sprzyjających ram politycznych na poziomie UE i państw członkowskich. Oznacza to promowanie wieloaspektowego i wielopodmiotowego podejścia do problemu otyłości i nadwagi, które wymaga wspólnego działania wszystkich uczestników łańcucha żywnościowego. Ponadto decydenci polityczni powinni rozważyć znaczące dobrowolne podejścia do redukcji spożycia cukru jako skuteczną alternatywę dla regulacji. Wreszcie, regularne i wiarygodne ogólnoeuropejskie monitorowanie spożycia żywności i napojów jest bardzo potrzebne, aby można było opracować interwencje skierowane do zagrożonych grup ludności.
Przeczytaj także
Podczas produkcji żywności lub napojów niezwykle ważne jest, aby zminimalizować ryzyko mikrobiologiczne oraz uczynić produkty przeznaczone do spożycia tak bezpiecznymi, jak to tylko możliwe. Berkefeld PurBev® od Veolia Water Technologies to seria higienicznych rozwiązań do uzdatniania wody dla przemysłu spożywczego i napojów, która zapobiega zanieczyszczeniom drobnoustrojami, a jednocześnie zapewnia najwyższą jakość w produkcji przy redukcji kosztów operacyjnych.
Z dniem 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy wprowadzające nowe daniny publiczne - opłatę od środków spożywczych czyli tzw. „podatek cukrowy” oraz opłatę od sprzedaży napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml, potocznie zwanych „małpkami”.
W związku z Państwa dużym zainteresowaniem artykułem nt. „Trendów smakowych” w kolejnych tygodniach będziemy kontynuować przegląd nowości, światowej prasy w obszarze istotnych trendów nie tylko smakowych, ale też produktowych związanych z żywnością.