Ocena Komisji Europejskiej systemów bezpieczeństwa żywności w krajach kandydujących do UE
Kontrola kandydatów przez UE
Bezpieczeństwo żywności jest ważną kwestią w UE, a nowe kraje kandydujące są stale oceniane pod kątem jakości żywności i wdrażania unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności.
Komisja Europejska przyjrzała się postępom w systemach bezpieczeństwa żywności w krajach, które starają się o członkostwo w UE.
Raporty obejmują wiele sektorów i zmian, jakie zaszły w ciągu ostatniego roku w Kosowie, Albanii, Bośni i Hercegowinie, Serbii, Czarnogórze, Macedonii Północnej i Turcji.
Stwierdzono, że Bośnia i Hercegowina nie poczyniła postępów w dziedzinie rolnictwa, która obejmuje bezpieczeństwo żywności, politykę weterynaryjną i fitosanitarną, oraz rybołówstwa, gdzie przygotowania są w większości na wczesnym etapie.
Turcja nadal ograniczała przywóz produktów rolnych z Europy. Jest ona głównym eksporterem produktów spożywczych do UE i w okresie sprawozdawczym poczyniła ograniczone postępy w zakresie bezpieczeństwa żywności, polityki weterynaryjnej i fitosanitarnej.
Zwalczanie Salmonelli w Bośni
Bośnia musi dostosować do UE przepisy dotyczące bezpieczeństwa żywności oraz polityki weterynaryjnej i fitosanitarnej, a także wzmocnić potencjał administracyjny. Konieczne są również większe wysiłki w celu przygotowania i przyjęcia ogólnokrajowej strategii dotyczącej rybołówstwa i akwakultury oraz harmonizacji gromadzenia danych.
Bośnia i Hercegowina powinna przyspieszyć przygotowania do utworzenia krajowych laboratoriów referencyjnych ds. żywności i higieny, przedstawić zaktualizowany krajowy plan zwalczania Salmonelli, spełnić kryteria dotyczące wywozu jaj konsumpcyjnych do UE oraz utrzymać szczepienia przeciwko brucelozie.
Bośnia i Hercegowina musi ulepszyć system zapewniający wymogi w zakresie zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w odniesieniu do wywozu mięsa bydła, owiec i kóz. Kraj ten musi dostosować swój system urzędowej kontroli żywności i pasz do systemu UE oraz wprowadzić międzylaboratoryjne testy porównawcze.
Nie odnotowano postępów w tworzeniu krajowego laboratorium referencyjnego zajmującego się badaniem, kontrolą i monitorowaniem obecności organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) w żywności i paszach.
Zapewnienie zasobów w Kosowie
Kosowo poczyniło pewne postępy w zakresie bezpieczeństwa żywności, a także polityki weterynaryjnej i fitosanitarnej.
Rozwiązano długoletnią kwestię przeniesienia 75 inspektorów z gmin do Kosowskiej Agencji Żywności i Weterynarii. Należy jednak zapewnić środki finansowe, aby urząd mógł dysponować wystarczającą liczbą inspektorów.
Laboratorium żywności i weterynarii uczestniczyło w badaniach biegłości z udziałem laboratoriów referencyjnych UE. Nie poczyniono jednak żadnych postępów w zakresie uzyskania międzynarodowej akredytacji.
Pewne postępy poczyniono w zakresie rozwoju infrastruktury informatycznej do zarządzania kontrolą żywności i identyfikowalnością oraz systemu zarządzania informacjami laboratoryjnymi agencji żywnościowej.
W kwietniu 2022 r. Kosowo wprowadziło ograniczenia wywozowe na niektóre produkty, w tym pszenicę, kukurydzę, zboże, mąkę i olej jadalny, bez wyjaśnień lub wcześniejszych konsultacji z Komisją UE. UE stwierdziła, że środki te powinny zostać niezwłocznie zniesione, chyba że istnieje wystarczające uzasadnienie.
Sytuacja w Albanii
Albania ma pewien poziom przygotowania w większości dziedzin, w tym w zakresie bezpieczeństwa żywności oraz kwestiach weterynaryjnych i fitosanitarnych, ale postępy były ograniczone.
Albania musi wzmocnić kontrole urzędowe i przeszkolić pracowników w celu realizacji rocznych planów inspekcji. Krajowy Urząd ds. Żywności musi jeszcze poprawić jakość statystyk dotyczących inspekcji, zamiast podawać jedynie liczbę kontroli lub środków podjętych w związku z naruszeniami.
Trwa dostosowanie do UE w zakresie kryteriów mikrobiologicznych produktów spożywczych; wymogów higienicznych dotyczących mięsa i produktów mięsnych oraz maksymalnego poziomu pozostałości pestycydów w owocach, warzywach oraz świeżych i przetworzonych nasionach.
Należy poprawić zarządzanie danymi, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne związane z planowaniem i zgłaszaniem kontroli urzędowych opartych na analizie ryzyka oraz aby zapewnić przejrzystość danych krajowych. Należy również wzmocnić sieć laboratoriów.
Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności w Irlandii (FSAI) i fiński urząd ds. żywności (Ruokavirasto) pomagają Albanii poprawić bezpieczeństwo żywności w ramach projektu, który rozpoczął się w 2019 r. i kończy na początku 2023 r.
W nadchodzącym roku Albania powinna przyjąć krajową politykę bezpieczeństwa żywności i dostosować odpowiednie przepisy dotyczące kontroli urzędowych, zdrowia zwierząt i zdrowia roślin.
Niezgodność z przepisami dotyczącymi pestycydów w Turcji
Liczba powiadomień w ramach systemu szybkiego ostrzegania o żywności i paszach (RASFF) z powodu pozostałości pestycydów w owocach i warzywach importowanych z Turcji do UE pozostaje "niedopuszczalnie wysoka" od 2020 r., kiedy to weszły w życie nowe normy dotyczące chloropiryfosu i chloropiryfosu metylowego, stwierdzono w raporcie. Ponownie odłożono wdrożenie zasad higieny dla żywności pochodzenia zwierzęcego i surowego mleka.
Odnotowano pewne postępy w zakresie chorób odzwierzęcych, dzięki wdrożeniu programu kontroli Salmonelli. Dostosowanie zasad bezpieczeństwa żywności do UE posunęło się do przodu w takich kwestiach, jak etykietowanie, dodatki i kryteria czystości, środki aromatyzujące, suplementy diety i enzymy.
Podrabianie w kraju dotyczy szeregu produktów, w tym żywności i napojów alkoholowych, a zgony spowodowane podrobionym alkoholem nadal miały miejsce.
Turcja kontynuowała programy szkoleń, inspekcji i monitorowania w zakresie wprowadzania do obrotu żywności, pasz i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. Zwiększono potencjał w zakresie kontroli urzędowych, ale nadal konieczne są prace nad stosowaniem nowych przepisów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów spożywczych.
Problemy Serbii z aflatoksynami w mleku
Serbia jest umiarkowanie przygotowana w dziedzinie bezpieczeństwa żywności oraz polityki weterynaryjnej i fitosanitarnej, jednak od czasu ostatniego sprawozdania poczyniono niewielkie postępy.
Serbia przygotowała projekt strategii i planu działania na rzecz dostosowania do UE, ale musi go przyjąć po przeprowadzeniu konsultacji społecznych. Wprowadzono programy monitorowania i urzędowej kontroli żywności pochodzenia zwierzęcego i roślinnego.
Poczyniono postępy w zakresie kategoryzacji zakładów spożywczych pod kątem zgodności z przepisami UE, ale proces ten musi zostać zakończony. Inne pozytywne działania obejmowały szkolenie inspektorów.
Należy jednak podjąć wysiłki na rzecz poprawy jakości mleka i rozważyć przeprowadzenie badań w całym kraju. Jak zauważono od kilku lat, dopuszczalny poziom aflatoksyn w mleku pozostaje pięciokrotnie wyższy niż limit UE.
Trwają prace nad wzmocnieniem systemu zarządzania ryzykiem. Serbia powinna konsekwentnie przeprowadzać analizy przed przyjazdem i wyjazdem, w tym kontrole bezpieczeństwa żywności, zgodnie z przepisami UE. Laboratorium celne jest nadal niewystarczająco wyposażone, a kraj musi poprawić swoje podejście do importowanej żywności oparte na ryzyku - czytamy w sprawozdaniu.
Postępy Macedonii Północnej
Macedonia Północna ma dobry poziom przygotowania w zakresie bezpieczeństwa żywności, polityki weterynaryjnej i fitosanitarnej. W okresie sprawozdawczym poczyniono pewne postępy w tych obszarach.
Funkcjonuje krajowy system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i paszach, a także systemy audytu wewnętrznego i szkolenia. Agencja podjęła działania mające na celu ochronę obywateli poprzez rozwiązywanie skarg konsumentów.
Dostosowano do UE przepisy dotyczące dodatków do żywności, materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz maksymalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych. Agencja kontynuowała program monitorowania bezpieczeństwa żywności, ale dane wymagają dalszej analizy - wynika z raportu.
W nadchodzącym roku krajowi temu zalecono dalsze dostosowanie przepisów dotyczących kontroli urzędowych do nowych powiązanych przepisów UE oraz wzmocnienie potencjału w zakresie analizy danych w Agencji Weterynarii.
Ponad 50% zakładów w Czarnogórze spełnia wymogi UE
Czarnogóra jest umiarkowanie przygotowana w zakresie bezpieczeństwa żywności, polityki weterynaryjnej i fitosanitarnej, a w odniesieniu do zaleceń z ubiegłego roku poczyniono znaczne postępy.
Kontynuowano modernizację zakładów spożywczych, obecnie ponad 50 % z nich spełnia wymogi. 19 zakładów posiada licencję na eksport do UE.
Kraj kontynuował wdrażanie krajowego programu poprawy jakości mleka surowego i postępowania z mlekiem niespełniającym wymagań.
W przyszłym roku Czarnogórze powiedziano, że powinna zwiększyć udział zakładów spełniających normy UE oraz wzmocnić potencjał i infrastrukturę w zakresie kontroli bezpieczeństwa żywności.
Źródło: https://agriculture.ec.europa.eu/international/international-cooperation/enlargement/candidates_en
Przeczytaj także
-
28.11.2022
Komisja Europejska zarejestrowała „Europejską inicjatywę obywatelską na rzecz wegańskich posiłków”
Inicjatywa spełnia wymogi formalne, dlatego Komisja uznała ją za prawnie dopuszczalną. Na tym etapie wniosek nie był jeszcze analizowany przez Komisję pod względem merytorycznym.
-
28.11.2022
INFOSAN – podsumowanie II kwartał 2022 r.
W drugim kwartale 2022 roku Sekretariat INFOSAN był zaangażowany w 46 incydentów dotyczących bezpieczeństwa żywności, które dotyczyły 106 członków WHO i terytoriów.
-
23.11.2022
Przejęcie 27 000 ton zafałszowanej żywności i napojów w ramach operacji OPSON XI
Operacja OPSON XI ukierunkowana na oszustwa w branży spożywczej doprowadziła do wzrostu liczby konfiskat podrabianej żywności i napojów w całej Europie. Łącznie na podstawie zgłoszeń z 26 krajów skonfiskowano prawie 27 000 ton zafałszowanej żywności i napojów.