Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Organy urzędowej kontroli żywności w Polsce /w tym projekt ich połączenia w jedną inspekcję/ - Abstrakt artykułu

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Powszechny dostęp do bezpiecznej żywności jest uznawany za fundamentalne prawo człowieka,  a zatem obowiązek jego zapewnienia należy uznać za jeden z podstawowych obowiązków państwa, którego niedopełnienie może wpływać negatywnie na zdrowie publiczne, bezpieczeństwo żywności, gospodarkę narodową, a w konsekwencji jakość życia społeczeństwa. 

Kryzysy żywnościowe w latach 90. zmusiły państwa członkowskie UE do weryfikacji krajowych systemów bezpieczeństwa żywności pod kątem zwiększenia skuteczności ochrony konsumentów. Doświadczenie wykazało, że konieczne jest przyjęcie środków, których celem jest zagwarantowanie zarówno, aby niebezpieczna żywność nie była wprowadzana do obrotu, jak i istnienie systemów, które identyfikują i odpowiadają na problemy bezpieczeństwa żywności w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania rynków wewnętrznych oraz, aby chronić zdrowie ludzkie.

W celu osiągnięcia powyższego przyjęto m.in. unijne rozporządzenie nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 2002 r., mając na względzie, że swobodny przepływ żywności we Wspólnocie może zostać zrealizowany tylko wtedy, gdy wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności nie będą się różnić znacząco między państwami członkowskimi. Kompetencje Unii Europejskiej w zakresie urzędowej kontroli żywności nie są jednak wyłączne, a więc każde państwo może posiadać własny model nadzoru ukształtowany przez krajowe ustawodawstwo, a więc zbiór procedur i struktur przewidujący udział różnych jednostek organizacyjnych zapewniający ochronę zdrowia konsumentów.

Z pełnej wersji artykułu dowiesz się:

  • jakie organy urzędowej kontroli funkcjonują w Polsce
  • najważniejsze kompetencje i działania tych organów 
  • planowane zmiany w strukturze ukż w Polsce. 

Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem: 

STREFA MANAGERA: ORGANY URZĘDOWEJ KONTROLI ŻYWNOŚCI W POLSCE /W TYM PROJEKT ICH POŁĄCZENIA W JEDNĄ INSPEKCJĘ/

 W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:

  • Raporty Food Risk
  • Opracowania Prawne naszych Ekspertów
  • Tablicę Managera Food Fraud i Food Risk
  • A wkrótce dedykowane webinaria, szkolenia, warsztaty – śledź nowe elementy wpisując w pole szukaj Strefa Managera

>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<

Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl

 

Wybierz obszar: Inspekcje Państwowe Prawo żywnościowe

Autor: Ewelina Woike

Ewelina Woike

Ewelina Woike - prawnik w kancelarii Food & Pharma Legal Wawrzyniak Zalewska Radcy Prawni sp. j. Specjalizuje się w prawie żywnościowym i kosmetycznym. Zajmuje się bieżącą obsługą podmiotów gospodarczych w zakresie m.in.: opiniowania składów, oznakowania, reklamy, wprowadzania do obrotu czy prowadzenia postępowań wyjaśniających dotyczących suplementów diety, innych środków spożywczych, wyrobów medycznych oraz kosmetyków, zgodnie z przepisami prawa polskiego i unijnego, a także prowadzi szkolenia w tym zakresie. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim, aplikantka radcowska OIRP w Warszawie.

Przeczytaj także

  • 14.12.2020

    Opłaty związane z przeprowadzaniem urzędowych kontroli - Abstrakt artykułu

    Przedsiębiorstwa działające na rynku spożywczym są zobowiązane do spełniania wielu wymogów prawa żywnościowego, w tym w szczególności do zapewnienia bezpieczeństwa wprowadzanych do obrotu produktów. Powyższy obowiązek dotyczy każdego przedsiębiorstwa, które rzeczywiście wykonuje określone czynności, w szczególności takie jak: wytwarzanie lub dostawa surowców, wytwarzanie produktu finalnego, pakowanie, przepakowywanie, magazynowanie, transport, dystrybucja, dostawa.

    Czytaj więcej
  • 04.12.2020

    Wprowadzanie żywności do obrotu /w tym nowej żywności po raz pierwszy do UE/ - Abstrakt artykułu

    Przedsiębiorcy planujący wprowadzić żywność do obrotu stają przed wieloma pytaniami. Wątpliwości budzi m.in. ustalenie momentu wprowadzenia do obrotu, rodzaje zgłoszeń, które są niezbędne przed rozpoczęciem działalności, a także co jest nową żywnością, która co do zasady nie powinna znajdować się w obrocie. 

     

    Czytaj więcej
  • 22.10.2020

    Handel z Wielką Brytanią po Brexit - Abstrakt artykułu

    Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej spowodowało nową sytuację prawną związaną z handlem. Jednym z kluczowych założeń powstania Unii Europejskiej było umożliwienie Państwom Członkowskim swobodnej, niezakłóconej wymiany handlowej, jednakże w obliczu Brexitu swobodny przepływ towarów między Wielką Brytanią, a Unią Europejską stanął pod znakiem zapytania. W związku z tym należało podjąć stosowne działania zmierzające do usankcjonowania nowych warunków handlu między Wielką Brytanią a krajami unijnymi. 

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.