Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Powszechny dostęp do bezpiecznej żywności jest uznawany za fundamentalne prawo człowieka, a zatem obowiązek jego zapewnienia należy uznać za jeden z podstawowych obowiązków państwa, którego niedopełnienie może wpływać negatywnie na zdrowie publiczne, bezpieczeństwo żywności, gospodarkę narodową, a w konsekwencji jakość życia społeczeństwa.
Kryzysy żywnościowe w latach 90. zmusiły państwa członkowskie UE do weryfikacji krajowych systemów bezpieczeństwa żywności pod kątem zwiększenia skuteczności ochrony konsumentów. Doświadczenie wykazało, że konieczne jest przyjęcie środków, których celem jest zagwarantowanie zarówno, aby niebezpieczna żywność nie była wprowadzana do obrotu, jak i istnienie systemów, które identyfikują i odpowiadają na problemy bezpieczeństwa żywności w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania rynków wewnętrznych oraz, aby chronić zdrowie ludzkie.
W celu osiągnięcia powyższego przyjęto m.in. unijne rozporządzenie nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 2002 r., mając na względzie, że swobodny przepływ żywności we Wspólnocie może zostać zrealizowany tylko wtedy, gdy wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności nie będą się różnić znacząco między państwami członkowskimi. Kompetencje Unii Europejskiej w zakresie urzędowej kontroli żywności nie są jednak wyłączne, a więc każde państwo może posiadać własny model nadzoru ukształtowany przez krajowe ustawodawstwo, a więc zbiór procedur i struktur przewidujący udział różnych jednostek organizacyjnych zapewniający ochronę zdrowia konsumentów.
Z pełnej wersji artykułu dowiesz się:
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
Przeczytaj także
Przedsiębiorstwa działające na rynku spożywczym są zobowiązane do spełniania wielu wymogów prawa żywnościowego, w tym w szczególności do zapewnienia bezpieczeństwa wprowadzanych do obrotu produktów. Powyższy obowiązek dotyczy każdego przedsiębiorstwa, które rzeczywiście wykonuje określone czynności, w szczególności takie jak: wytwarzanie lub dostawa surowców, wytwarzanie produktu finalnego, pakowanie, przepakowywanie, magazynowanie, transport, dystrybucja, dostawa.
Przedsiębiorcy planujący wprowadzić żywność do obrotu stają przed wieloma pytaniami. Wątpliwości budzi m.in. ustalenie momentu wprowadzenia do obrotu, rodzaje zgłoszeń, które są niezbędne przed rozpoczęciem działalności, a także co jest nową żywnością, która co do zasady nie powinna znajdować się w obrocie.
Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej spowodowało nową sytuację prawną związaną z handlem. Jednym z kluczowych założeń powstania Unii Europejskiej było umożliwienie Państwom Członkowskim swobodnej, niezakłóconej wymiany handlowej, jednakże w obliczu Brexitu swobodny przepływ towarów między Wielką Brytanią, a Unią Europejską stanął pod znakiem zapytania. W związku z tym należało podjąć stosowne działania zmierzające do usankcjonowania nowych warunków handlu między Wielką Brytanią a krajami unijnymi.