Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Oznaczanie wartości odżywczej z przodu opakowania - uzupełnienie sprawozdania

Kategoria: Opakowania , Prawo Żywnościowe

Cel opracowania 

Jak wskazano w treści niniejszego dokumentu, jego celem jest:

„1. Zaktualizowanie poprzedniego przeglądu literatury o najnowsze dowody, opublikowane od dnia 31 maja 2018 r., dotyczące wpływu FOPNL [Front Of Pack Nutrition Labelling] na:

-świadomość konsumentów, akceptacja, zrozumienie, zakup żywności; dieta i zdrowie; przeformułowanie żywności i innowacje;

-zrozumienie i wpływ różnych systemów podawania wartości odżywczej na przodzie opakowania na grupy o niższym statusie społeczno-ekonomicznym;

2. Gromadzenie odpowiednich publikacji naukowych opublikowanych po 1990 r., ze szczególnym uwzględnieniem następujących aspektów:

• Wpływ systemów podawania na przodzie opakowania na zrozumienie przez konsumentów i wpływ na zachowania konsumentów w odniesieniu do:

-wpływ ilości referencyjnych wykorzystanych w systemie na przodzie opakowania (100 g/ml lub porcje/obserwacje);

-wpływ dobrowolnego i obowiązkowego wdrożenia;

-połączone występowanie różnych rodzajów FOPNL;

-połączenie wartości odżywczych na przodzie opakowania z oświadczeniami żywieniowymi i zdrowotnymi;

-produkty wysoko przetworzone a produkty jednoskładnikowe, a także produkty tradycyjne i produkty o chronionym oznaczeniu geograficznym.”.

Wnioski 

Na szczególną uwagę zasługują wnioski autorów sprawozdania, którzy uwagę zwracają na różnorodność preferencji konsumentów, na które wpływa szereg czynników. Ponadto, niejednokrotnie ten sam konsument będzie skłonny do podejmowania odmiennych decyzji w zależności od okoliczności w jakich dochodzi do zakupu przy uwzględnieniu takich czynników jak m.in. czy dokonuje zakupów dla siebie czy dla kogoś innego, jakim budżetem dysponuje w danej chwili, czy dokonuje zakupów w pośpiechu. Jednoznacznie podkreślono trudności związane z jednoznaczną oceną tego rodzaju znakowania, z uwagi na jego różne rodzaje w zależności od produktu, którego oznakowanie dotyczy: wyglądu etykiety, jej wielkości, charakterystyki danej żywności etc. 

Oprócz tego w raporcie wyróżniono kilka obszarów, istotnych z punktu widzenia znakowania na froncie opakowania, wśród których wymienić należy takie aspekty jak:

-uwaga - kluczem do skutecznego przekazania konsumentowi informacji na temat produktu jest zwrócenie jego uwagi na informacji zawartych na etykiecie. Może to mieć miejsce przy pomocy intensywnych kolorów, dużego kontrastu etc, przy czym należy pamiętać, iż mniej skomplikowana etykieta na ogół jest bardziej czytelna i zrozumiała dla konsumenta; 

-preferencje i akceptacja - konsumenci najczęściej pozytywnie oceniają oznakowanie tego typu, chociaż jest to w pewnym stopniu uzależnione od cech społeczno-demograficznych konsumentów. Badania wskazują, iż metoda znakowania wartości odżywczej na przodzie opakowania wydaje się być szczególnie preferowana przez konsumentów o niskich i średnich dochodach;

-zrozumienie - z uwagi na to, iż etykiety na froncie opakowań najczęściej są kolorowe i atrakcyjne wizualnie i wymagają mniejszego zaangażowania w procesie ich zrozumienia, przez co wydają się być bardziej atrakcyjne dla konsumentów;

-wpływ na zakupy - generalnie przyjmuje się, iż etykiety na froncie opakowań sprzyjają nabywaniu przez konsumentów zdrowszej żywności oraz działają na rzecz poprawy ogólnej zdrowotności wyborów;

-wpływ na różne grupy ludności - badania wskazują, że rozumienie etykiet dotyczących wartości odżywczej na przodzie opakowania jest bardziej ograniczone w grupach o niższym statusie społeczno-ekonomicznym

-wpływ wdrożenia różnych aspektów etykietowania na zrozumienie, preferencje konsumentów i wpływ na zachowanie konsumentów - obowiązkowe etykietowanie może być korzystne dla zrozumienia etykiet przez konsumentów, a także dla ich zaufania do etykiet. Ponadto konsumenci preferują obowiązkowe wdrożenie systemów podawania na przodzie opakowania, ponieważ niekiedy dobrowolne systemy etykietowania i oświadczenia mogą zakłócać prawidłowe interpretowanie treści etykiety przez konsumentów 

-wpływ na dietę i zdrowie - pomimo przeprowadzonych badań, nadal ciężko jest wyprowadzić jednoznacznie wnioski co do rzeczywistego wpływu tego systemu znakowania na dietę i skutki zdrowotne dla konsumentów;

-wpływ na przeformułowanie, innowacje i inne zachowania w łańcuchu dostaw - zastosowanie etykietowania na froncie opakowania skutkuje na ogół poprawą wartości odżywczej żywności i napojów, zwłaszcza w odniesieniu do określonych składników odżywczych, takich jak cukier i sód.

Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się pod adresem:

https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC130125 

Wybierz temat: Prawo żywnościowe Znakowanie żywności

Autor: Magdalena Wolska

Magdalena Wolska

Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Wykładowca w Wyższej Szkole Inżynierii i Zdrowia w Warszawie. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą urzędowej kontroli w rolnictwie ekologicznym. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.