Rozpoczęły się prace nad przygotowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw. Wynika to z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów w zakresie art. 8 i 8a, które dotyczą rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) oraz art. 6 i 9 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko.
Przepisy wdrażające postanowienia dyrektywy 2018/851 w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów (ROP) mają zostać włączone do krajowych porządków prawnych przez państwa członkowskie do dnia 5 stycznia 2023 r. W przypadku dyrektywy 2019/904 termin ten upływa 3 lipca 2021 r. Natomiast zgodnie z założeniami polskiego ustawodawcy, niniejszy projekt ustawy ma zostać uchwalony w III lub IV kwartale roku 2021.
Projekt zakłada szereg rozwiązań mających na celu dostosowanie polskiego prawodawstwa do prawa unijnego. Wśród najważniejszych z nich wymienić należy następujące założenia:
- oddzielnie opakowań przeznaczonych dla gospodarstw domowych od pozostałych opakowań z całego strumienia produktów oraz odpadów opakowaniowych;
- ustanowienie opłaty opakowaniowej ponoszonej przez wprowadzających produkty w opakowaniach przeznaczonych dla gospodarstw domowych, której wysokość będzie ustalana na drodze rozporządzenia wydawanego przez właściwego ministra;
- nałożenie na przedsiębiorców wprowadzających napoje w butelkach z tworzyw sztucznych o pojemności do 3l obowiązku zapewnienia w tych opakowaniach udziału materiałów pochodzących z recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych;
- obowiązek osiągnięcia poziomu selektywnego zbierania butelek PET do 3l;
- powierzenie określonych zadań nadzorczych i analitycznych nad systemem ROP Instytutowi Ochrony Środowiska – Państwowemu Instytutowi Badawczemu (IOŚ-PIB)
- wprowadzenie mechanizmu nieodpłatnego przydzielania przez IOŚ-PIB masy odpadów opakowaniowych poddanych recyklingowi organizacjom odpowiedzialności producentów i organizacjom samorządu gospodarczego;
- ustanowienie mechanizmu doszczelniającego system wystawiania dokumentów DPR i EDPR, które będą wystawiane przez IOŚ-PIB na wniosek recyklera, eksportera lub wewnątrzwspólnotowego dostawcy odpadów opakowaniowych;
- przekształcenie organizacji odzysku opakowań w organizacje odpowiedzialności producentów oraz wprowadzeniu zmian w zakresie wymagań dotyczących prowadzenia działalności przez te organizacje;
- wprowadzenie mechanizmu wynagrodzenia dla organizacji odpowiedzialności producentów płaconego przez producentów reprezentowanych przez daną organizację.
Opłata opakowania ma przyjmować następujące stawki dla rodzaju opakowania ze:
1) szkła: 319,19 zł/Mg;
2) tworzywa sztucznego: 886,56 zł/Mg;
3) papieru i tektury: 414,46 zł/Mg;
4) aluminium: 440,92 zł/Mg;
5) stali: 331,44 zł/Mg;
6) drewna: 198,32 zł/Mg;
7) opakowania wielomateriałowe: 1 049,54 zł/Mg.
W kontekście opłat jakie będą zobowiązani uiszczać producenci, warto także zwrócić uwagę na kwestię opłaty opakowaniowej w odniesieniu do opłaty produktowej, które to opłaty nie są ze sobą bezpośrednio powiązane. Jak wskazują autorzy projektu „Opłata produktowa jest sankcją związaną z niezapewnieniem przez wprowadzających produkty w opakowaniach poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych. Mając na uwadze, że wprowadzający nadal będą posiadali obowiązki w zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych, utrzymana zostanie opłata produktowa. Należy zauważyć, że są to niezależne od siebie opłaty. Opłata opakowaniowa będzie związana z wprowadzaniem do obrotu produktów w opakowaniach przeznaczonych dla gospodarstw domowych, a opłata produktowa jest związana z niezrealizowaniem ustawowych celów w zakresie przetwarzania odpadów opakowaniowych, w tym także innych niż przeznaczone dla gospodarstw domowych (tj. zbiorczych i transportowych)”.
Tekst projektu ustawy znajdziesz pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12349805/12808299/12808300/dokument516247.pdf
Przebieg procesu legislacyjnego możesz śledzisz na stronie:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12349805
Tekst dyrektywy 2018/851 zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów znajdziesz pod adresem:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32018L0851
Tekst dyrektywy 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32019L0904